Sisältömarkkinointi – viisi vinkkiä sisällöntuotantoon

Sisältömarkkinointi - viisi vinkkiä sisällöntuotantoon

Kun haluat tehdä onnistunutta sisältömarkkinointia, aloita panostamalla laadukkaaseen ja monipuoliseen sisältöön. Se ei kuitenkaan vielä riitä. Huomiota täytyy kiinnittää myös tekstin hyödyllisyyteen ja löydettävyyteen hakukoneiden näkökulmasta. Miksi?

Mielenkiintoista sisältöä luetaan ja jaetaan mielellään eri kanavissa. Koska sisältöä on tarjolla valtava määrä ja uutta tuotetaan jatkuvasti, on yksittäisen jaetun sisällön elinaika on hyvin lyhyt. Kun haluat, että sisältösi tavoittaa laajemman yleisön pidemmällä aikavälillä, astuu kuvaan hakukoneoptimointi. Sen avulla sisältösi nousee aiheesta kiinnostuneiden hakutuloksiin vielä kuukausienkin päästä.

 

Viisi tapaa huomioida lukijat sisältömarkkinoinnissa

 

  1. Päätä etukäteen kenelle kirjoitat

Oletko miettinyt kenelle kirjoitat? Kannattaisi. Eri ihmiset ovat kiinnostuneet tarkastelemaan asioita eri näkökulmista. Yhdellä näkökulmalla et millään tavoita kaikkia, etkä voi kirjoittaa kaikista näkökulmista yhtä aikaa.

 

  1. Vastaa johonkin ajankohtaiseen kysymykseen

Ihmiset yleensä lukevat erilaisia tekstejä löytääkseen ratkaisuja ongelmiinsa, olivatpa ne pieniä tai suuria. Sisältö, joka vastaa selväsanaisesti johonkin tiettyyn ongelmaan nousee helposti suosituksi. Ajankohtaisista teemoista tehdään myös enemmän hakuja.

 

  1. Kirjoita mutkatonta ja informatiivista tekstiä

Yhdessä tekstissä ei kannata syleillä koko maailmaa, vaan keskittyä ratkaisemaan yksi ongelma. Liian monitahoinen teksti menettää helposti lukijan mielenkiinnon. Mikäli ongelma on osa isompaa kokonaisuutta, voit rakentaa tekstisarjan.

Kirjoittaessa kannattaa käyttää selkeää kieltä. Käyttäessäsi erityistermejä, suosittelen, että avaat niiden merkitykset lukijalle tai jopa linkität selittävään lähteeseen. Kirjoita auttaaksesi lukijaa, älä mainostaaksesi itseäsi tai yritystäsi. Mainosteksti karkottaa tehokkaasti lukijat.

 

  1. Panosta houkuttelevaan otsikkoon

Houkuttelevan otsikon perässä siirrytään helposti lukemaan. Mikäli sisältö on hyvää, se luetaan loppuun ja halutaan jakaa edelleen. Suosittelen panostamaan otsikon muotoiluun, vaikka se tuntuisikin työläältä. Huono otsikko tuo merkittävästi vähemmän lukijoita, vaikka itse sisältö olisikin laadukasta.

 

  1. Tue jakamista kuvin ja videoin

Kuvien ja videoiden avulla tuet viestiäsi. Varmista myös, että lukija voi sisältöäsi jakaessa hyödyntää käyttämääsi kuvitusta. Muun muassa LinkedIn, Facebook ja Google + antavat kuvalle tekstiä jaettaessa ison roolin. Hyvä kuva toimii katseenvangitsijana ja varmistaa, että sisältösi huomataan.

 

Viisi keinoa parantaa sisältöjen hakukonenäkyvyyttä

 

  1. Valitse yhdestä kolmeen tärkeintä avainsanaa ja käytä niitä

Kun käyttäjä hakee hakukoneen avulla vastausta ongelmaansa, pyrkii hakukone tarjoamaan parhaiten hakutermeihin osuvia sisältöjä. Tällöin on olennaista, että niin otsikossasi kuin tekstissäsikin on käytetty aiheeseen liittyviä avainsanoja. Käytä avainsanoja kuitenkin harkiten ja luontevasti osana tekstiä. Älä spämmää niillä.

 

  1. Panosta sisällön laatuun määrän kustannuksella

Kannattaa panostaa laadukkaaseen sisältöön ja muistaa, että pelkästään sisältösi pituudella ei ole vaikutusta sen löydettävyyteen. Kirjoita mieluiten lyhyt ja ytimekäs teksti ja vältä pitkää jaarittelua asiasta ja sen vierestä.

 

  1. Kuvat ja videot

Sisältöön liittyvien kuvien ja videoiden nimeämisessä kannattaa hyödyntää valittuja avainsanoja. Näin myös kuvat ja videot ohjaavat hakuliikennettä itse sisältöön. Klikkaa Googlen kuvien ja videoiden hakukoneoptimointiohjeeseen saadaksesi lisätietoja.

 

  1. Rakenna vähitellen linkkiverkostoa

Hakukoneet arvostavat sisältöjä, joihin on paljon linkkejä. Kannattaakin aloittaa linkittämällä aiheeseen liittyviä sisältöjä keskenään. Kommentoidessasi muiden kirjoituksia tai julkaistessasi sisältöä ulkopuolisella sivustolla, voit linkittää samalla oman sivustosi sisältöön. Fiksut, asiaan kuuluvat linkitykset ovat yleensä aina sallittuja. Lisäksi kannattaa rohkeasti pyytää ulkopuolisia linkittämään omaan sisältöön. Hyvin perusteltuun, kohteliaaseen pyyntöön on vaikea vastata kieltävästi.

 

  1. Panosta jakamiseen eri kanavissa

Jotta kaikki tietävät hyvästä sisällöstäsi, muista jakaa sitä aktiivisesti ja osallistu aiheeseen liittyviin keskusteluihin. Käytä useita eri kanavia, kohderyhmästäsi riippuen. Suuri yleisö löytää sisältösi nopeasti, kun tarjoat sitä useissa eri kanavissa. Sosiaalisen median jakojen myötä myös passiiviset tiedonhakijat eli henkilöt, jotka eivät aktiivisesti hae tietoa aiheesta, ohjautuvat helpommin lukemaan sisältöäsi. Sosiaalisen median jaot parantavat sisältösi näkyvyyttä myös Googlen näkökulmasta, jolloin sisältösi nousee aiempaa korkeammalle hakutuloksissa.

 

Toivottavasti nämä vinkkini tuovat helpotusta sisältömarkkinoinnin toteutukseen. Kun haluat tehdä sisältömarkkinointia ja luoda omaa sisältöä, muista panostaa laatuun niin lukijan kuin hakukoneidenkin näkökulmasta. Näin saat parhaat tulokset!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *