Impressio

Impressio (tai mainosnäyttö, näyttökerta) tarkoittaa digimainonnassa sitä, että mainos on ladattu – ei, ei edes välttämättä ladattu näkyviin. Impression perusteella käyttäjän on kuitenkin ollut mahdollista nähdä mainos. Impressioiden raportointi voi aiheuttaa epäselvyyttä jos mainostajalle ei ole selvää, että impressio ei ole ”mainoksen katselukerta” kuten aika ajoin kuulee sanottavan, vaan todellakin vain mainoksen lataaminen. Joskus mainos voidaan ladata ruudun alalaitaan, jonne käyttäjä ei koskaan päädy.

Toimialalla onkin otettu käyttöön tiettyjä ns. ”aktiivisen näkymän” standardeja esimerkiksi MRC:n (Media Rating Council) toimesta. Alla olevien raja-arvojen mukaisesti tietyt mainokset voidaan laskea ”näkyväksi”:

  • Videomainos: kun vähintään 50% sen pinta-alasta näkyy käyttäjän näytöllä ja sitä toistetaan vähintään 2 sekuntia.
  • Display-mainos: kun vähintään 50% sen pinta-alasta näkyy käyttäjän näytöllä vähintään sekunnin ajan.
    • Kookkaat display-mainokset (väh. 242 500 px): kun vähintään 30% sen pinta-alasta näkyy käyttäjän näytöllä sekunnin ajan.

Kuten huomaat, tämäkään ei luonnollisesti millään tavalla takaa mainoksen katselua, mutta ainakin katselu on näiden perustason raja-arvojen ylittyessä todennäköisempää.

Impressiota käytetään myös hakukoneoptimoinnissa (SEO) kuvaamaan, kuinka monta kertaa sivuston orgaanisia, eli maksuttomia, linkkejä on näytetty hakutuloksissa.