CPC

CPC (Cost-Per-Click) tarkoittaa toteutunutta hintaa per klikkaus. CPC on perusmittari nettimainonnassa, jossa mitataan klikkauksia eikä vain mainosnäyttöjä. Vaikka käyttäisitkin toisenlaista hinnoittelumallia (esimerkiksi maksaisit mainosnäytöistä CPM-perusteisesti), useimmat mainosjärjestelmät raportoivat mediainvestoinnit näkymään myös laskennallisen klikkihinnan mukaan, eli jakavat mediabudjetin toteutunella klikkimäärällä.

Miten CPC-hinta määräytyy?

Se riippuu täysin mediasta, mutta aina taustalla on kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän kysyntää ja kilpailua jossakin on, sitä suuremmaksi CPC-hinta muodostuu. Esimerkiksi hakusanamainonta perustuu suoranaiseen huutokauppamalliin. Näin ollen klikkauksen hinta on sitä suurempi, mitä enemmän hakusanalla on kilpailua.

Mikä on hyvä CPC?

Kysymys on hieman sama kuin kysyisi mikä on hyvä nettiyhteyden nopeus – nopealtakin vaikuttavaa nettiyhteyttä voi käyttää tehottomasti ja toisaalta hitaammallakin yhteydellä voi saada paljon aikaan. Näin ollen on parempi keskittyä klikkihinnan sijasta mainonnan tuottavuuteen, koska vaikka klikkaus maksaisi 100 euroa, jos se saa aikaan 1000 euron tuoton, ovat asiat luultavasti hyvällä mallilla kalliilta kuulostavasta klikkihinnasta huolimatta.

Toimialakohtaiset erot ovat suuret, mutta Suomen markkinalla klikkihinnat ovat yleensä kalleimmillaan muutaman kymmenen euron luokassa ja edullisimmillaan muutamissa senteissä. Kansainvälisillä markkinoilla klikkihinnat voivat kalleimmillaan olla useissa sadoissa euroissa. On siis selvää, että mitä kovemmaksi klikkihinnat nousevat, sitä kriittisempää on pitää huoli, että investoi osan budjetistaan konversio-optimointiin.

Toinen yleinen hinnoittelumalli nettimainonnalle on CPM, joka on yleisempi esimerkiksi display-mainonnassa.