Pitkä häntä

Pitkä häntä (eli The Long Tail) tarkoittaa laajan tuotevalikoiman sitä osaa, josta yksittäisiä tuotteita myydään vähän verrattuna suosituimpiin tuotteisiin. Kun näitä yksittäisiä tuotteita on paljon, muodostavat ne jopa merkittävämmän myynnin kuin suositut tuotteet.

Internet mahdollistaa ns. pitkän hännän tuotteiden myynnin, sillä digitaalisessa muodossa kauppatavaraa, esimerkiksi ladattavia musiikkikappaleita, voi olla rajattomasti valikoimassa. Tavaratalon valikoima voi olla tästä vain murto-osa varastokapasiteetin rajallisuuden vuoksi.

Digitaalisen tuotevalikoiman muutamaa tuotetta, ns. hittejä myydään paljon. Sen sijaan “pitkää häntää” eli vähemmän suosittuja haetaan ja ostetaan jopa yksittäisiä kappaleita. Jos varastokapasiteetti on rajaton, voi eri kappaleita olla myynnissä niin paljon, että ne muodostavat merkittävän tai jopa merkittävämmän osan myynnistä kuin hittituotteet.

Pitkän hännän hakutermit

Pitkän hännän hakutermit (long tail keywords) ovat yksittäisiä hakusanoja, joilla haetaan vähän, mutta joiden variaatioita on paljon. Esimerkiksi Suomen Googlesta haetaan “halvat lennot” -hakusanalla 60 000 kertaa kuukaudessa. Sen sijaan tarkemmilla hakulausekkeilla, kuten vaikkapa “halvat lennot bangkokiin tammikuussa”, “halvat lennot bangkokiin joulukuussa”, “suorat halvat lennot bangkokiin tammikuussa” haetaan yksittäisiä kertoja. Kun nämä yksittäiset kerrat yhdistetään, muodostavat ne merkittävän osan hauista. Jos verkkosivuston markkinoija pystyy ottamaan tarkemmat hakulausekkeet huomioon, saa hän kävijöitä vähemmän kilpailluista hauista. Tarkempien hakutermien hakijat ovat usein myös pidemmällä ostoprosessissaan, siis lähempänä klikkaamaan Osta-nappia.

Pitkä häntä -termin teki tunnetuksi Chris Anderson, joka käsitteli aihetta kirjassaan The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More (2006).