Vaikuttajamarkkinointi
Mitä vaikuttaja-
markkinointi on?
Vaikuttajamarkkinointi on mainonnan keino, jossa brändin viestin välittää brändin sijaan sisällöntuottaja tai sisällöntuottaja ryhmä omalle yleisölleen. Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosien aikana kokenut räjähdysmäisen nousun keskeiseksi digimainonnan muodoksi. Vaikuttajamarkkinoinnin keskeinen tavoite on vaikuttattaa tietyn kohderyhmän asenteisiin, mielipiteisiin tai ostokäyttäytymiseen. Vaikuttajien, kuten sisällöntuottajien, urheilijoiden tai e-urheilijoiden, käyttäminen mahdollistaa brändin viestin viemisen kohderyhmälle heitä kiinnostavan tarinan muodossa. Vaikuttajamarkkinoinnilla saadaan parhaat tulokset relevantilla pitkäkestoisella tekemisellä yhdistäen aikaisempia tuloksia uuden suunnitteluun.
Vaikuttaja-
markkinoinnin hyödyt
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyt tulevat parhaiten ilme, kun sisältö on samaistuttavaa valitulle kohderyhmälle. Oikeilla vaikuttaja ja kanava valinnoilla voidaan tavoittaa kohderyhmä laaja-alaisesti taaten pitkäkestoiset hyödyt. Käytännön tasolla tuloksellisen vaikuttajamarkkinoinnin toteuttaminen voidaan jakaa neljään vaiheeseen: tavoitteiden asetamiseen, suunnitteluun, toteutukseen sekä tuloksiin ja oppeihin. Vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteina voi olla KPI:n määrittely, kohderyhmä määrittely tai liiketoiminnan tavoitteista johdetut tavoittee. Vaikuttajanamarkkinoinnin yksi keskeisimpiä onnistumisen elementtejä on suunnittelu. Suunnittelu alkaa vaikuttajien valinnalla, tavoitteiden ja kohderyhmän pohjalta. Datan hyödyntäminen vaikuttajavalinnoissa on keskeinen suunnittelun elementti. Hyvän vaikuttajamarkkinoinnin luo myös aito yhteistyö vaikuttajien kanssa suunnitteluprosessia aloittaessa. Vaikuttajamarkkinoinnin toteutus lähtee käyntiin vaikuttajien sopimusneuvotteluilla ja briiffauksella. Sisältöjen hyväksyttäminen on myös keskeisessä roolissa. Vaikuttajamarkkinointi hyödyttää eniten silloin liiketoimintaasi, kun lopputulokset raportoidaan KPI:n mukaisiin tavoitteisiin verraten.
Kerromme mielellämme lisää!
Vaikuttaja-
markkinointi Tuloksella
Vaikuttajamarkkinointi tulee nivoa kiinteäksi osaksi digimarkkinoinnin kokonaissuunnitelmaa. Toteutamme datalähtöistä ja mitattavaa vaikuttajamarkkinointia, ja pyrimme aina hyödyntämään kertynyttä dataa muissakin markkinoinnin toimenpiteissä. Jos vaikuttajaa käytetään esimerkiksi ohjaamaan liikennettä verkkosivulle, on näille yleisöille myöhemmin mahdollista kohdentaa muutakin digimainontaa. Vaikuttajamarkkinoinnin sisältöjen hyödyntämistä ei tarvitse jättää vain vaikuttajan omiin kanaviin, vaan tavoitteemme on sisältöjen jalkauttaminen laajasti asiakkaamme omiin kanaviin.
Toimintatapamme kulmakivet vaikuttajamarkkinoinnissa:
- Datalähtöisyys ja mitattavuus
- Sisältöjen hyödyntäminen monikanavaisesti
- Vaikuttajamarkkinoinnin nivominen osaksi digimarkkinoinnin strategiaa
- Tavoitettujen yleisöjen hyödyntäminen osana muita markkinoinnin toimenpiteitä
Veloitukseton digimarkkinoinnin konsultaatio!
Varaa nytTiimimme
Kaisa Aarnio
Head of Social Media
Janni Backman
Senior Social Media Consultant
Pauliina Ihalainen
Social Media Consultant
Ladattavat materiaalit
Some 2024 – Miltä kanavakenttä näyttää tänä vuonna?
Webinaari
Tuloksen some-guru Kaisa Aarnio osallistui MarkkinointiKollektiivin SOME-tapahtumaan tammikuussa 2024. Taltioidussa puheenvuorossa keskitytään sosiaalisen median kanavakentän monipuolistumiseen, somen käyttäjämäärien kasvamiseen ja siihen, miten sosiaalista mediaa käytetään nykypäivänä hakukoneena.