Tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi
Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosien aikana noussut suosituksi digimainonnan muodoksi, kun halutaan vaikuttaa tietyn kohderyhmän asenteisiin, mielipiteisiin tai ostokäyttäytymiseen. Vaikuttajien, kuten bloggaajien, someaktiivien, tubettajien, urheilijoiden tai e-urheilijoiden, käyttäminen mahdollistaa brändin viestin viemisen kohderyhmälle heitä kiinnostavan tarinan muodossa.
Mitä vaikuttaja-
markkinointi on?
Vaikuttajamarkkinointi on mainonnan keino, jossa brändin viestin välittää brändin sijaan henkilö tai taho, jonka hänen oma yleisö kokee luotettavaksi tiedon lähteeksi. Vaikuttaja perinteisesti mielletään luonnolliseksi henkilöksi, vaikka vaikuttaja voi olla esimerkiksi Facebook-ryhmä, brändi tai yhteisö, jolla on vaikutusvaltaa yleisöönsä. Vaikuttajamarkkinoinnissa parhaat tulokset saadaan pitkäjänteisellä tekemisellä, jossa peilataan aina menneen tekemisen tuloksiin ja hyödynnetään oppeja ja dataa uuden tekemisen suunnitteluun.
Vaikuttaja-
markkinointi käytännössä
Käytännön tasolla tuloksellisen vaikuttajamarkkinoinnin toteuttaminen voidaan jakaa neljään vaiheeseen: tavoitteiden asetantaan, suunnitteluun, toteutukseen sekä tuloksiin ja oppeihin.
Tavoitteet:
Liiketoiminnan tavoitteista johdetut vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteet
KPI:n määrittely
Kohderyhmän määrittely
Suunnittelu:
Vaikuttajien valinta tavoitteiden ja kohderyhmän pohjalta
Datan hyödyntäminen vaikuttajavalinnoissa
Vaikuttajat osaksi suunnitteluprosessia
Toteutus:
Vaikuttajien sopimusneuvottelut ja briiffaus
Sisältöjen hyväksyminen / hyväksyttäminen
Sisällöt yrityksen omaan käyttöön
Tulokset ja opit:
Raportointi määrättyihin KPI:hin verraten
Opit ja datan jatkohyödyntäminen
Datalähtöisyys kaiken keskiössä
Vaikuttajamarkkinointi tulee nivoa kiinteäksi osaksi digimarkkinoinnin kokonaissuunnitelmaa. Toteutamme datalähtöistä ja mitattavaa vaikuttajamarkkinointia, ja pyrimme aina hyödyntämään kertynyttä dataa muissakin markkinoinnin toimenpiteissä. Jos vaikuttajaa käytetään esimerkiksi ohjaamaan liikennettä verkkosivulle, on näille yleisöille myöhemmin mahdollista kohdentaa muutakin digimainontaa. Vaikuttajamarkkinoinnin sisältöjen hyödyntämistä ei tarvitse jättää vain vaikuttajan omiin kanaviin, vaan tavoitteemme on sisältöjen jalkauttaminen laajasti asiakkaamme omiin kanaviin.
Toimintatapamme kulmakivet vaikuttajamarkkinoinnissa:
- Datalähtöisyys ja mitattavuus
- Sisältöjen hyödyntäminen monikanavaisesti
- Vaikuttajamarkkinoinnin nivominen osaksi digimarkkinoinnin strategiaa
- Tavoitettujen yleisöjen hyödyntäminen osana muita markkinoinnin toimenpiteitä
Tapamme toimia
Synergiaetu
Asiantuntijamme yhdistävät vaikuttajamarkkinoinnin osaksi kokonaisvaltaista digimarkkinoinnin strategiaa.
Vaikuttajamarkkinointikentän tuntemus
Seuraamme herkeämättä jatkuvasti kehittyvää vaikuttaja-alaa, jotta tiedämme, mistä puhutaan.
Datalähtöisyys
Data on kaiken keskiössä läpi koko prosessin – aina vaikuttajien valinnasta tulosten analysointiin saakka.
Joustavuus
Joustava yhteistyömallimme takaa ketterän tavan toimia.
Asiantuntijaltamme
Vaikuttajan ja brändin yhteensopivuus on ensisijaisen tärkeää. Paras match löydetään, kun täysin tunnepohjaisen päätöksenteon sijasta vaikuttajavalinnoissa luotetaan dataan.
Sanna Pänkäläinen, Senior Social Media Consultant
Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun
Tiimimme
Sanna Pänkäläinen
Senior Social Media Consultant
Kaisa Aarnio
Head of Social Media
Janni Backman
Social Media Consultant