Ostajapersoonat

Asiakaskokemuksen perustyökalu on ostajapersoonat ja niiden pohjalta tehtävä asiakaspolun mallinnus. Nämä toimivat hyvänä, laaja-alaisena pohjana asiakaskokemuksen kehittämisessä.

Tulos auttaa datalähtöisesti määrittelemään ostajapersoonat. Palveluiden suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä ostajapersoonat pitävät asiakkaan keskeisessä roolissa sen sijaan että mennään mutu- tai organisaatiolähtöisesti.

Ostajapersoonat edustavat asiakasdataa ymmärrettävässä muodossa.

5 syytä, miksi persoonat kannattaa määritellä

  1. Persoona edustaa asiakasdataa helppokäyttöisessä muodossa.
  2. Palvelu vastaa paremmin toivotun asiakasryhmän tarpeita. Näin se konvertoi paremmin.
  3. Ostajapersoonat vähentävät mutua ja virhepanostuksia.
  4. Palvelulle asetetut bisnestavoitteet saavutetaan, kun kehittäminen on asiakaslähtöistä.
  5. Palveluiden kehittämisen ja markkinoinnin budjetti pysyy paremmin kurissa, kun on selkeämpi käsitys, mitä on tarkoitus tehdä, miksi ja kenelle.

Ostajapersoona edustaa kerättyä dataa, ja on työkalu ymmärrettävässä ja käytettävässä muodossa. Ne palvelevat esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • tuote- ja palvelukehityksessä,
  • verkkopalvelun käyttöliittymän ja konseptin suunnittelussa,
  • verkkopalvelun kehittämisessä,
  • asiakaslähtöisen sisältöstrategian tekemisessä ja
    markkinoinnin automaatiossa.

Miten Tulos toteuttaa ostajapersoonat?

Taustalle kerätään tarpeeksi niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivista dataa: hyödynnämme asiakkaan olemassa olevaa tietoa ja rikastamme sitä tarvittavan verran. Persoonat määritellään yhdessä asiakkaan kanssa, mutta pidämme huolen etteivät ne ole vain organisaation oma näkemys. Ostajapersoonien määrittämisen jälkeen niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi segmentoinnissa, viestien automatisoinnissa tai analytiikassa. Määrittelyn jälkeen kannattaa myös mallintaa asiakaspolku tai asiakaspolut.

Ostajapersoonat ovat tärkeä palveluiden, verkkosivuston ja markkinoinnin kehittämisen työkalu, jota voi hyödyntää monipuolisesti.

Suunnittelu

Suunnittelu

Pitkä kokemuksemme digitaalisen markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta tuo suunnitelmiimme muita vahvemman liiketoimintanäkökulman.

Asiakaskokemus

Asiakaskokemus

Tiedätkö, missä, miten ja milloin asiakkaasi haluaa palvelua? Säilyykö asiakkaasi hymy jokaisessa kohtaamisessa?

Maksettu media

Maksettu media

Online-mainonta tuo lisää kohderyhmääsi kuuluvia vierailijoita verkkopalveluusi.

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi

Onnistunut sisältömarkkinointi alkaa panostamalla laadukkaaseen ja monipuoliseen sisältöön.