Mobiilisovellusten mainonnan viidakossa

Tämän artikkelin tarkoituksena on antaa yleisnäkymä app-mainontaan, jotta onnistut saamaan lisää käyttäjiä sovelluksellesi.

Millaisia ratkaisuja mainostajalle on tarjolla? Lähdetään valitsemaan sopivinta ensimmäistä kanavaa sen perusteella, onko sovelluksesi Androidin vai iOS:n päälle rakennettu. Jos vastauksesi on Android, suosittelen ihan ensimmäisenä ottamaan käyttöön Googlen ratkaisuvalikoiman. Tähän on kaksi syytä: varsin kustannustehokkaasti toimiva mainosinventaari sekä automaattisesti (lue: ilman teknistä härväystä) toimiva konversioseuranta. Saat siis suoraan tiedon Play Storessa tehdyistä latauksista mainonnan raporttiin ja näet, kuinka paljon maksat latauksista. Näin pääset helposti optimoimaan mainontaa ja tekemään siitä entistä tuloksekkaampaa.

Jos vastauksesi on sen sijaan iOS, on ensin kampitettava seuranta-asia. Tätä varten sovellukseesi on asennettava mainosalustan oma seurantakoodi, joka välittää tiedon onnistuneesta latauksesta takaisin mainosalustaan. Olet kenties törmännyt tässä yhteydessä termiin SDK, eli Software Development Kit. Sekä Facebookilla että Googlella on omat SDK-pakettinsa. Eli jos haluat mainostaa kummassakin kanavassa, on koodarin asennettava kummatkin paketit mobiilisovellukseesi. Myös muilla mainoskanavilla (esim. Chartboost, Adform, Supersonic) on omat seurantaratkaisunsa, mutta mainostajan kannattaa aloittaa kahdessa tutuimmassa ja laajentaa näiden saavutettua maksimirajansa.

App-mainonnan tuloksellisuuden seuranta vaatii konversioseurannan käyttöönottoa
Mobiilisovellusten mainonta Googlessa ja Facebookissa vaatii useimmiten SDK-seurannan asentamista

Kummassa kanavassa iOS-sovelluksen mainostajan kannattaa sitten aloittaa? Jos budjetti on hyvin tiukka ja ei ole varaa tehdä mainontaa kummassakin, suosittelisin aloittamaan Facebookin puolella. Tällöin pääset kohdentamaan mainontaa sekä Facebookin että Instagramin käyttäjäkuntaan ja kokemustemme perusteella lataushinnat ovat tällä puolella olleet jonkin verran edullisempia. Tähän tosin vaikuttaa mainostettava sovellus: nuoremmat käyttäjät tavoitetaan paremmin Instagramin puolelta, jolloin tämän nuoriin käyttäjiin painottuva kanava pääsee näyttämään kyntensä. Myös liikenteen laadulla on merkitystä; siksi onkin tärkeää seurata eri lähteistä tulevien käyttäjien monetisaatiota, eli kuinka hyvin käyttäjät tuovat sovelluskehittäjälle tuottoa.

Millä budjetilla liikkeelle?

Ihan pienellä budjetilla mainontaa ei kuitenkaan kannata aloittaa: mobiilikärjellä suunniteltu 15-60s mainosvideo tuo latauksia selvästi still-mainoksia tehokkaammin. Markkinointibudjettiin on siis varattava siivu laadukkaalle videomainokselle, parhaassa tapauksessa kahdelle hieman erilaiselle a/b testauksen mahdollistamiseksi.

Muita tarvittavia materiaaleja ovat videon thumbnail-kuvat, mahdollisesti käytettävät bannerimainokset sekä tietenkin mainostekstit. Ei pidä myöskään unohtaa Play Storessa tai Applen vastaavassa olevaa lataussivua. Tämän konversio-optimointi on kampanjan arvokkain työvaihe; konversioprosentti kun voi heilahdella tehtyjen muutosten myötä useita kymmeniä prosenttiyksikköjä. [Tweet ”Huono ländäri voi pilata hyvin tehdyn mainoskampanjan. #tuloslove”]

Tässä tiivistetty näkymä app-mainontaan ja sen eri palasiin. Jos sinulla on mobiilisovellus, ota rohkeasti yhteyttä ja jutellaan tarkemmin tavoitteistasi. Voimme myös keskustella siitä, kuinka saada käyttäjiä sitoutettua sovellukseesi ja saada heidät palaamaan takaisin.

Mind map app-mainonnan kokonaisuudesta
Tiivistelmä app-mainonnan moninaisesta kentästä ja asioista, joita app-mainostajan on otettava huomioon

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio