YouTube for Action – Miten toteuttaa myyntiin tähtäävää mainontaa YouTubessa?

YouTube useimmiten mielletään lähinnä ylätason brändäämiseen sopivaksi kanavaksi, mutta se voi olla toimiva mainoskanava ostopolun jokaisessa vaiheessa. Google on viime aikoina työstänyt kampanjamuotoja, joiden kautta on mahdollista saada potentiaaliset asiakkaat tekemään toivottu tavoite verkkosivuilla, kuten osto tai yhteydenottolomakkeen täyttö. Tähän viittaa myös uuden kampanjamuodon nimi: TrueView for Action tai kattotasolla YouTube for Action.

Olin kuullut hyvin kaksijakoisia mielipiteitä kyseisestä kampanjamuodosta, mutta päätimme lisäbudjetin siivittämänä testata sitä kunnolla. Kokeilujen ja nopeiden epäonnistumisten kautta kampanja saatiin toimimaan loistavasti – jopa tuomaan konversioita edullisemmin kuin geneerinen hakukampanja!

Alle olen koonnut kokemukseni mukaan edellytykset onnistuneelle YouTube for Action -kampanjalle.

Mikro- ja makrotason tavoiteseuranta

Ensimmäisenä mainostilille on oltava asetettuna tavoite- eli konversioseuranta. Parhaiden tulosten aikaansaamiseksi näitä olisi hyvä olla sekä mikro- että makrotasolla. Esimerkiksi tuotteen ostoskoriin laittaminen ja lopulta ostaminen. Tämä antaa Googlen algoritmille enemmän dataa koneoppimiseen. Myöhemmässä vaiheessa voidaan mikrokonversion poistoa kampanjasta harkita, mutta tästä en itse ole nähnyt etua.

Mainosryhmät yleisöteemoittain

Mainosryhmät kampanjaan tulee rakentaa yleisöteemoittain, jolloin eri yleisötyypit, kuten uudelleenmarkkinointi (Remarketing), ostoaikeissa olevat (In-market), ylätason aihealueesta kiinnostuneet (Affinity), itsetehdyt Custom-yleisöt ja muut ovat omina yksikköinään mutta kerryttävät dataa samalle kampanjalle. Yleisöjä harkitessa kannattaa muistaa, että kyseessä on myyntiä ajava kampanja, jolloin mm. Affinity-yleisöt eivät välttämättä ole tehokkain valinta.

Kokeilujen jälkeen olen itse päätynyt Remarketing-yleisön lisäksi käyttämään luomiani Custom Intent -yleisöjä kahdella teemalla. Ensimmäinen kohdentui käyttäjiin, jotka ovat hakeneet hakumainonnassa parhaiten toimivia avainsanoja. Tämä on loistava yleisö, koska suuri osa haun tehneistä ei kuitenkaan heti päädy sivustollesi, mutta he ovat kuitenkin haullaan osoittaneet kiinnostusta tuotteita tai palveluita kohtaan.

Toisen Custom Intent -yleisön loin, viekas kun olen, kilpailijoiden brändeillä hakuja tehneistä ja heidän verkkosivuilla vierailleista. Testasin myös In-market -yleisöjä, mutta nämä eivät toimineet yhtä tehokkaasti kuin Remarketing- ja Custom Intent -yleisöt. Tämä varmasti vaihtelee aloittain ja on testaamalla selvitettävissä. 

Videot YouTube-mainonnan sisältöinä

YouTube-mainonnassa on useita mainosmuotoja, mutta ainakin toistaiseksi tässä kyseisessä kampanjamuodossa ainut vaihtoehto on Skippable in-stream ad, jolloin mainoksena käytettävän videon tulee olla yli 10 sekuntia pitkä. 

Mainosvideota luodessa tulee huomioida, että mainos on mahdollista skipata 5 sekunnin jälkeen, eli on erityisen tärkeää herättää katsojan kiinnostus ja tuoda oma brändi esiin videon alussa. Muista myös videon loppuun selvä toimintakehote, joka on linjassa kampanjan tavoitteen kanssa. Mainoksista on hyvä luoda useampi versio jokaiseen mainosryhmään. Suosittelen pyörittämään useampaa videota eri otsikoilla ja toimintakehotteilla.

Riittävä budjetti ja pitkä kampanja-aika Youtube for Action -kampanjassa

YouTube for Action -kampanjaa ei kannata lähteä tekemään pienellä budjetilla tai lyhyellä kampanja-ajalla. Mitä kireämpänä päiväbudjetin pitää sitä hitaammin konversiodataa kertyy ja sitä pidempään koneoppimisessa kestää. Vaikka päiväbudjetti olisikin suuri, suosittelen kampanja-ajaksi jopa muutamaa kuukautta, koska kovimpien tulosten saamiseen tarvitaan pitkäjänteisyyttä!

Kun ensimmäisiä konversioita on tullut, nousee optimointi tärkeään rooliin, jotta konversiohinnasta (CPA) löydetään niin sanottu sweet spot! Tämän löytämiseen kannattaa käyttää useampia viikkoja, ellei kuukausiakin, riippuen konversioiden määrästä.

Lopputuloksena YouTube for Actionista on tullut pysyvä osa kampanjarepertuaariani, koska kampanjointi on suoraviivaista ja konversiohinta voi alittaa jopa geneerisen hakumainoskampanjan hintatason. Kova suositus siis turhaan huonon maineen saaneelle YouTube for Action -kampanjalle!

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio