} }, false); Yli 2,6 miljoonaa suomalaista on ostanut verkkokaupasta! - Tulos Helsinki

Nicolas Fogelholm 23.6.2010

Yli 2,6 miljoonaa suomalaista on ostanut verkkokaupasta!

TNS Gallupin Online Shopping -tutkimuksen mukaan yli 2,6 miljoonaa suomalaista on käynyt verkko-ostoksilla vuonna 2009. Shoppailuun on käytetty 4 miljardia euroa. Harmi vain, että näistä miljardeista joka neljäs euro päätyi ulkomaille.
TNS Gallupin yksinkönjohtaja Seppo Roponen totesikin, että suomalaiselle verkkokauppiaille voi käydä huonosti, mikäli jotakin ei pian tehdä. Markkinaosuuksia jaetaan nyt. Tarkentaisin mielellä Sepon kommenttia toteamalla, että markkinaosuuksia on Suomessa jaettu jo useiden vuosien ajan ja tätä kisaa johtaa ulkomaiset verkkokaupat.
Otetaan esimerkkinä cdon.com, joka oli vielä muutama vuosi sitten meille suomalaisille täysin tuntematon verkkokauppa. Oletko sinä välttynyt tämän kyseisen ruotsalaisen verkkokaupan mainoksista TVssä tai Googlessa? Tuskin. Ja cdon.com:in panostukset markkinointiin ovat myös tuottaneet tuloksia ja yhtymän myynti kasvoi viime vuonna 36 %. Eikä unohdeta, että cdon.com panostaa myös jatkuvasti konversio-optimointiin, kuten myös Amazon, jonka ulkomaanliiketoimintojen liikevaihto kasvoi nyt toisella kvartalilla 37 %.
Tuloksen Lasse, joka tänä vuonna on ostanut yli 20 digimarkkinoinnin kirjaa Amazonista ei muuten ole Amazonin ainut suomalaisasiakas. Eli ne miljardit valuu myös pidemmälle eikä vain lahden yli ruotsalaisille, joiden verkkokaupat kuten Bookplus.fi, Nelly.com, Linuslotta.com, Fitnesstukku.fi, inkclub.com, Adlibris.fi jne. valloittavat markkinaosuuksia Suomessa.
Mitäs sitten pitäis tehdä?
Älä jää tuleen makaamaan vaan panosta tehokkaaseen ja mitattavaan markkinointiin ja lähde metsästämään markkinaosuuksia ulkomailta! Jos et pärjää yksin solmi kanssamme avioliitto.
Ja lopuksi muutama koottu fakta

  • Vuonna 2008 Wal-Mart teki 405 miljardin dollarin verran liikevaihtoa ja sillä on noin 4000 myymälää. Amazonin myynti oli samana vuonna 20 miljardia dollaria.
  • Vuonna 2008 USAssa verkkokaupan osuus oli noin neljä prosenttia vähittäiskaupasta.

Ja linkkejä liittyen suomalaisiin verkkokauppohin:

Nicolas Fogelholm

Founder, Member of the Board

Nicolas eli kavereiden kesken Nico on yksi Tulos Helsingin perustajista ja yksi Suomen tunnetuimpia verkkokaupan konsultteja. Nico on bisnesorientoitunut humanisti, jonka kansainvälinen verkkokauppaura alkoi jo vuonna 2001.

Nico auttaa verkkokauppoja ja brändejä kansainvälistymään. Verkkokaupan lisäksi häneltä löytyy osaamista erityisesti Google- ja Facebook-mainonnan saralta.

Tuloksen lisäksi Nico toimii hallituksen jäsenensä kuudessa muussa yrityksessä. Hänen vapaa-aikaansa kuluu muun muassa lasten kanssa sähkökilpa-autoillen, mökkeillen, kasvihuoneviljelmiä hoitaen ja vanhoja amerikanrautoja tuunaten.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio