Voiko markkinointi kasvattaa Venäjän kauppaa näinä aikoina?
Monet suomalaiset yritykset ovat tunteneet nahoissaan Venäjän kaupan hyytymisen viime vuoden lopulta alkaen. Ruplan kurssin heikentyminen ja kuluttajien ostovoiman hiipuminen on hidastanut kasvua ja myynti on sakannut. Suomalaisilla yrityksillä on kuitenkin paljon voitettavanaan, jos uskaltaa katsoa rohkeasti eteenpäin ja muistaa sen, että suurista talouden vaihteluista huolimatta Venäjän talous kasvaa pitkällä aikajänteellä katsottuna. Valtio on velaton, sen vaihtotase on plussalla ja budjetti tasapainossa. Ennen kaikkea yksityinen kulutus kasvaa edelleen. Tietenkin myös riskejä on.
Väestö Venäjällä vaurastuu ja keskiluokka kasvaa. Kulutustottumukset muuttuvat kansainvälistymisen myötä ja tämä muuttaa kysyntää. Venäläinen kuluttaja arvostaa laatua ja on siitä valmis maksamaan. Verkkokauppa kehittyy kovaa vahtia ja vaikka sen kohdalla on vielä paljon haasteita – kuten logistiikka ja maksaminen – on siinä paljon voitettavaa. Mm. Itella satsaa paljon logistiikkapalveluidensa kehittämiseen Venäjällä aina Pietarista Vladivostokiin. Tämä tuonee uusia toivottuja ratkaisuja suomalaisille yrityksille.
Vaikka vuonna 2013 vain 14 % verkkokauppaostoksista maksettiin luottokortilla (tuore raportti AKIT – Association of Internet Retailers in Russia), on Venäjällä on kuitenkin suuri internet-yleisö: yli 65 miljoona kuukausittaista kävijää – ja määrä kasvaa, sillä vuonna 2013 vain 54 % venäläisistä oli verkossa. Siis olemassa on paljon potentiaalia, jota kannattaa lähteä hyödyntämään jo nyt.
Verkkomarkkinoinnin näkökulmasta Venäjä on monella tapaa mielenkiintoinen. Yandex on suosituin hakukone noin 65 prosentin markkinaosuudella. Google on myös kuvioissa mukana. Myös monet sosiaalisen median kanavat ovat merkittäviä markkinoinnin kannalta ja tuovat hyviä tuloksia osana tehokasta markkinointimixiä. Tärkeintä on kuitenkin huomioida toimiala ja tavoiteltavien kuluttajien tai asiakkaiden profiili ja valita näiden perusteella tehokkaimmat kanavat tuloksellisen markkinoinnin tekemiseen.
Verkkomarkkinointi Venäjällä monipuolistuu vauhdilla, sen tuloksellinen tekeminen vaatii syvällistä osaamista ja kilpailu on kovaa. Mutta mahdollisuudet ovat suuret. Hakusanamainonta ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva mainonta yhdistettynä hakukoneoptimointiin tuo myynnillisiä tuloksia oikein tehtynä. Rahaa voi heittää hukkaan osaamattomuudella tai sen voi saada poikimaan ammattitaidolla.
Venäjän markkinat ovat mahdollisuus juuri siksi, että verkon rooli markkinoinnissa on merkittävä – ei pelkästään kuluttajamarkkinoinnissa vaan myös B2B-markkinoinnissa. Juuri verkossa voi tavoittaa ne ostokykyiset kuluttajat ja ostajat, jotka arvostavat laatua. On hyvä kuitenkin muistaa, että suomalaisuus ei enää riitä laadun takeeksi, vaan brändin ja tuotteen pitää olla kilpailukykyinen venäläisen kuluttajan silmissä. Pietarin alue on lähialueena mielenkiintoinen ja siellä suomalaisuudella on vielä painoarvoa toisin kuin Moskovassa, jossa sen sijaan on erittäin kova kansainvälinen kilpailu. Moni tähyääkin niihin vähemmän tunnettuihin miljoonakaupunkeihin, joissa kansainvälistä kilpailua ei vielä liiemmin ole. Lähde siis rohkeasti tavoittelemaan uusia markkinoita ja myynnin kasvua hyödyntämällä verkkomarkkinointia. Se on tehtävissä turvallisesti, optimoidusti ja erittäin tuloksellisesti.