Digimarkkinoinnin kasvu 10 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla
Panostukset digimarkkinointiin kasvoivat alkuvuonna kymmenen prosenttia verrattuna vuoden 2009 ensimmäiseen puoliskoon.
Verkkomainontaa edistävän IAB-järjestön mukaan digimarkkinointiin käytettiin vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana yhteensä 75,9 miljoonaa euroa. IAB:in arvion mukaan tämä summa vastasi noin 14 prosentin siivua koko mediamainonnan kakusta kun se viime vuonna oli 12,6 prosenttia.
Verkkomainonnan kokonaispotista 27,3 miljoonaa euroa tuli display-mainonnasta. Hakusanamainontaa ostettiin 17,1 miljoonan euron edestä ja hakemistoihin panostettiin 18,9 miljoonalla eurolla.
Näiden tilastojen osalta voisi myös todeta, että digimarkkinoinnin luvut eivät sisällä esimerkiksi kumppanuusmarkkinointia, hakukoneoptimointia tai Facebook-mainontaa. Hakusanamainonnan luvuista puuttuu myös monta suurta ja pientä mainostajaa.
P.S.
Olisi mielenkiintoista nähdä lukuja siitä miten eri digimarkkinoinnin muodot tuottavat konkreettisia tuloksia tai myyntiä. Olemme varmaan samaa mieltä siitä, että hakukonemarkkinointi, kumppanuusmarkkinointi ja sähköpostimarkkinointi tuottavat suurimman osan verkossa tapahtuvasta myynnistä? Erään arvion mukaan esimerkiksi englannin viime vuoden verkkokaupan liikevaihdosta noin 10 % tuli kumppanuusmarkkinoinnista. Ja kumppanuusmarkkinoinnin rahalliset panostuksethan ovat englannissa verrattain pienet verrattuna hakukonemarkkinointiin.
P.S. II
Katso myös miten digimarkkinointi kasvoi ensimmäisellä kvartaalilla 2010 ja miksi Suomi on digimarkkinoinnin Bulgaria.