”Vastuullisuus on tosi paska case, koska siinä kukaan ei voi olla täydellinen”

Me Tuloksella emme ihan vielä ole kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita – siksi haemme verkon datan tueksi asiantuntijanäkemystä: ymmärtääksemme syy-seurausketjuja paremmin markkinoijan kannalta.
Kysyimme vastuullisuuvaikuttaja Outi Pyyltä, miksi markkinoijat eivät hanakammin vastaa kysyntään, kun kuluttajat etsivät vastuullisia toimijoita, jolle rahansa kantaa.

Vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyy ymmärtää, miksi firmojen viestinnällä ei ole helppoa. Mutta ei sitä, miksi vastuullisuutta ei muuteta tarmokkaammin kilpailueduksi ja myynniksi. Kuva: Nadi Hammouda

Vastuullisuus on sekä ekologinen että eettinen asia

”Kuluttajatasolla eettiset ja ekologiset aktivistit kinastelevat näkemyksineen keskenään ja kehityksen pääpointti ja perspektiivi hämärtyy. Vastuullisuudessa on sekä kuluttajien, että firmojen vaikea pysyä mukana. 
Se määrä asioita, joista kokonaisvaltainen vastuullisuus kaikkine alakäsitteineen muodostuu on valtava ja uusi tieto päivittyy koko ajan, kun tutkimustietoa saadaan lisää. Haluamme kuluttaa hyvin, mutta kun pyydetään määrittelemään, mitä se ”hyvyys” on, saamme asiakkailta tuhansia eri vastauksia.
Vastuullisuudessa on aina kyse sekä ekologisuudesta että eettisyydestä, mutta nämä kaksi asiaa eivät yleensä ole vertailukelpoisia. Täydellisen vastuullista tuotetta ei ole edes olemassa, joten yrityksien on oltava luovia markkinoidessaan niitä. Mutta liika luovuus ja epämääräisyys johtaa viherpesuun. Alan kaikki vastuullisuuteen liittyvät käsitteet on hallittava ja ymmärrettävä, oikeasti, ja niin kuin asiakas ne sanoittaisi. Lisäksi yritysten henkilökunnan on hyvin vaikea ymmärtää ekologisten ja eettisten arvojen tärkeysjärjestystä, ellei siitä ole sovittu.”

Läpinäkyvyys on vastuullisuudessa olennaisinta

Kun kyse on verkosta, niin Outi Pyy käyttää luomaansa arvohierarkia-avainta ”Sustainability value hierarchy”. Tämän ympärille muodostuu hakusanapilvi, joka liittää käytännön tasolla kuluttajan brändiin.
”Se, että on verkossa löydettävissä ja osaa tarjota oikeanlaista tietoa etsivälle, on tärkeää, mutta lähtökohtaisesti läpinäkyvyys on vastuullisuuden kannalta paras strateginen ratkaisu pitkällä aikavälillä – se toteutuessaan auttaa kertomaan kaiken oleellisen. Tällaisesta läpinäkyvyys-toimijasta hyvä esimerkki on ruotsalainen Asket.com ja farkkumerkki Nudie.”

Arvopohjainen ostopolku nostaa keskiostosta

”Verkossa toimivat firmat eivät vielä ole heränneet tarjoamaan arvopohjaisia filtteröintejä. Harmi, sillä on selvää, että kun kuluttaja valitsee tuotteensa arvopohjaisesti eli muun kuin hinnan perusteella, niin verkkokaupassa ostoskoriin päätyvät tavallista arvokkaammat tavarat. Tällaisia filtteröintejä osaa jo käyttää mm. Weecos.com, jossa eettiset ja ekologiset muuttujat ohjaavat ostotapahtumaa hinnan sijaan.”

Kun yritys ei itse ymmärrä, mikä kuluttajalle on merkityksellistä, on sitä tietenkin vaikea tarjotakaan

”Vaikka yrityksillä olisi tarjottavaan paljon tulokulmia vastuullisuuteen, esimerkiksi kotimaisuus ja lähituotanto, niin haut eivät välttämättä käänny kotimaisuutta sivuaviin fraaseihin, kuten ”tehty Suomessa takki”. Ei kukaan hae tuotteita ”avainlippu” -hakusanalla, joka on kuitenkin virallisesti kotimaisuuden tärkeä mittari ja lupaus kotimaisuusasteesta.
Verkkokaupassa valistunutta kuluttajaa kiinnostaa tietää myös kankaan paksuus, joka jo sellaisenaan kertoo, kestääkö takki päivittäisessä käytössä vai onko se yhden talven jälkeen kulutettu puhki. Aniharva merkitsee kankaan paksuuden tuotetietoihin, kuten vaikkapa Finlayson tekee kodin tekstiileilleen. Laatua ja vastuullisuutta mittaavia parametrejä on muitakin.”

Menestyvä suomalainen design-huonekaluyritys ei kerro, että heille ei palaudu koskaan yksikään tuote – tämä varmasti kiinnostaisi ihmisiä, jotka haluavat välttää kertakäyttötavaraa ja ovat valmiita siksi maksamaan enemmän.

Kuva: Kanerva Mantila

Vastuullisuusvaikuttajan mielestä nyt olisi viimeistään aika oppia ottamaan lisäkauppaa sisään ottamalla huomioon vastuullisuuteen liittyvä kiinnostus ja kysyntä.
”On suuri joukko ihmisiä, jotka haluavat löytää uusia tuotteita, joita suositella tutuille. Loppujen lopuksi koko kaupan alan kestävä kehitys on kiinni vastuullisuusviestinnän tekemisestä sekä siinä onnistumisessa – mitä isot edellä sitä pienet perässä. Käytän tässä kohtaa ns. kerrostalon sisäpiha -vertausta: Iso teini-ikäinen (iso yritys) määrittelee pihan säännöt. Vanhemmat ovat hallitus / virallinen instanssi. Isojen tehtävänä on luoda dialogi vanhempien kanssa pihan rajoista sekä pelisäännöistä ja samalla pitää pienemmistä huolta.
Julkishallinnon tehtävät ja poliittiset päätökset helpottuvat aina, kun isot toimijat ovat valmiina yhteistyöhön ja haluavat kehittyä, esim. vaihtaa hiilipohjaisista vihreään energiaan – kun näin on, niin sitä sitten järjestetään. Asiakkaat tarvitsevat näitä yhteisiä edistysaskelia ja arjen helpottajia, sillä he eivät pysty tekemään kulutuskäyttäytymisensä kestävää muutosta yksinään.”
Vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyy auttaa yrityksiä vastuullisuusviestinnässä kouluttamalla ja konsultoimalla. Tulos Helsinki haluaa auttaa yrityksiä etenkin löydettävyyden osalta, todentaa asiakkaille erilaisia arvopohjaisia kohderyhmiä ja rakentaa niille ostopolkuja. Meidät saa kutsua paikalle myös yhdessä.
Ota yhteyttä!

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio