Nicolas Fogelholm 26.11.2010

Verkkokaupan miljardit valuvat ulkomaille!

Tuoreen verkkokauppatutkimuksen mukaan suomalaiset ostivat alkuvuonna ulkomaisista verkkokaupoista yli 770 miljoonalla eurolla, joten sen osuus koko potista olisi noin 16 %. Mielestäni tätä keskeistä lukua ei voida pitää luotettavana, koska luvut perustuvat kuluttajakyselyyn, jossa ei ole sen tarkemmin määritelty, mikä on kotimainen verkkokauppa. Siksi tutkimus antaa harhaanjohtavan viestin ja väärän kuvan kotimaisen verkkokaupan tilasta.
On siis oletettu, että kuluttajat tietävät, että esimerkiksi Markantalo.fi, Cdon.fi, Gigantti.fi, Bookplus.fi, Fitnesstukku.fi, Onoff.fi, Adlibris.fi ja Heppo.fi ovat ulkomaisessa omistuksessa olevia verkkokauppoja. Epäilen, että kuluttajat ovat tästä tietoisia. Aika monelle fi-pääte tarkoittaa kotimaista verkkokauppaa, vaikka asia ei välttämättä näin ole.
Luotan siihen, että suomalainen pitää Amazonia ulkomaisena verkkokauppana, mutta esimerkiksi Markantalon osalta olen aika varma, että sitä pidetään kotimaisena. Markantalo on nimittäin osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaiseen kodinelektroniikkajätti DSG international plc:hen.
Kotimaisen verkkokaupan tulevaisuuden ja kehityksen kannalta olisi erittäin tärkeää määritellä ja selvittää nämä edellä mainitut asiat tarkemmalla tasolla tutkimuksissa. Minun hypoteesi on nimittäin se, että ulkomaisen verkkokaupan osuus myynnistä on paljon enemmän kuin 16 %. Tämän asian tuominen julkisuuteen toivottavasti herättäisi kotimaisten verkkokauppojen omistajat ja muut alan intressitahot, jonka seurauksena kotimaiset verkkokaupat (toivottavasti) saisivat enemmän paukkuja markkinointiin ja kaupan kehittämiseen. Paukkuja nimittäin tarvitaan pikaisesti, jos haluamme kilpailla ulkomaisten verkkokauppojen kanssa. Tällä hetkellä kotimaiset verkkokaupat ovat kehityksessä pahasti jäljessä.
Tiesitkö muuten, että huhujen mukaan Amazon on perustamassa logistiikkakeskusta Ruotsiin? Kun tämä tapahtuu, uhanalaisena ei ole vain kotimaiset verkkokaupat, vaan myös perinteinen kauppa, jonka myyntiä Amazon on menestyksekkäästi haalinut itselleen.
Amazonin menestys on ollut huikeaa ja niin myös osakkeen kurssikehitys (vuodesta 2008).

Nicolas Fogelholm

Founder

Nicolas eli kavereiden kesken Nico on yksi Tulos Helsingin perustajista ja yksi Suomen tunnetuimpia verkkokaupan konsultteja. Nico on bisnesorientoitunut humanisti, jonka kansainvälinen verkkokauppaura alkoi jo vuonna 2001.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio