Tutkimus: Kustannusjahti kiinnostaa, lisämyynti ei ole yritysjohdon prioriteetti
Kyselyyn vastasi 160 johtajaa. He edustivat kaikkia yrityssektoreita. Joukossa oli paljon keskisuuria yrityksiä (50-249 työntekijää, 35 % vastaajista) ja suurfirmoja (yli 1 000 työntekijää, 25 % vastaajista).
Avaintulokset:
1. ”Paljonko investoitte digitaalisen liiketoiminnan kehitykseen 2015?”
- Alle 100 000 euroa, 55 % vastaajista.
- Yli 100 000 euroa, 37 %.
- En osaa sanoa, 8 %.
Kehityspanokset ovat keskimäärin pienet. Mutta vastanneiden yritysjohtajien ykköstavoitteena ei olekaan liikevaihdon kasvattaminen, vaan kustannusjahti digitaalisuuden avulla.
2. ”Kumpi on yrityksellenne tärkeämpi tavoite digitalisaation hyödyntämisessä, kasvu vai kustannustehokkuus?”
- Kustannustehokkuus 64 %
- Kasvu 31 %
- Ei kumpikaan 4 %
Kysely kertoo, että kasvuhakuisia yrityksiä on selvä vähemmistö. Tätä tulosta vahvistaa kyselyssä kartoitetut haasteet: johtajat pitivät kahtena suurimpana digitalisaatioon liittyvänä haasteenaan ”taitojen puutetta” ja ”kustannuksia”.
Juuri tästä syystä Keskuskauppakamari on käynnistänyt yritysjohdolle suunnatun Digitaalinen Polku -valmennusohjelman. Tuloksella on kunnia olla ohjelman perustajajäsen ja mukana ohjelman johtoryhmässä.
Jos koet, että johtoryhmäsi kaipaa lisää digitaalisia taitoja ja haluaa kustannustehokkuuden lisäksi myös kasvua, hae mukaan Digitaaliselle Polulle!