Uusi tagi auttaa tuplasisällön kanssa
Tuplasisältö (duplicate content) on yleinen tekninen ongelma hakukoneoptimoinnissa.
Tuplasisältö on sitä, että sama tai lähes sama sivu löytyy useammasta eri URL-osoitteesta. Tämä on heikentänyt hakukonesijoituksia, koska esimerkiksi linkkisuosio on hajaantunut eri URL-osoitteisiin.
Nyt Google, Yahoo ja Microsoft ovat yhdessä julkistaneet työkalun tuplasisältöongelmiin: rel=”canonical”-tagin, jolla voidaan sivun lähdekoodissa kertoa tarkoitettu URL-versio.
Tällaiselta se näyttää XHTML-lähdekoodissa:
<link rel="canonical" href="https://www.tulos.fi/artikkelit/tuplasisalto-canonical-tagi/" />
Jos tämä sivu löytyisi myös osoitteista ”www.tulos.fi/artikkelit/tuplasisalto-canonical-tagi/index.html” ja ”tulos.fi/artikkelit/tuplasisalto-canonical-tagi”, tagi vihjaisi hakukoneille mikä on oikea ja tarkoitettu URL-osoite.
Hakukoneiden tiedotteet asiasta:
- Google: Specify Your Canonical (Webmaster Central Blog)
- Yahoo: Fighting Duplication: Adding more arrows to your quiver (Yahoo! Search Blog)
- Microsoft: Partnering to help solve duplicate content issues (Live Search Webmaster Center Blog)