Testaatko jo tuotetekstisi? Näillä ohjeilla pääset alkuun
Sisällön testaaminen on yksinkertaista.
Testaamisen 6 kohtaa ovat:
1. Kirjoita alkuperäiselle (A) verkkokauppasi tuotetekstille kilpaileva, *myyvempi versio (B).
2. Avaa testityökalu, vaikkapa Visual Website Optimizer tai Optimizely.
3. Pistä testi päälle. Siihen menee minuutteja.
4. Anna testin olla päällä tarpeeksi kauan. Esimerkiksi VWO:n työkalulla voit laskea kestoa.
5. Analysoi tulokset ja laita voittava versio liveksi.
6. Nauti tuloksista.
Myyvät tuotetekstit tuovat 50 prosenttia enemmän myyntiä, testatusti.
Tekstien testaamisesta on helppoa lähteä liikkeelle, koska silloin ei tarvita teknisiä resursseja. A/B-testaaminen voi olla raskas prosessi, jos muutoksia tehdään esimerkiksi ostoputkeen, jolloin tarvitaan jo koodausta ja visuaalista suunnittelua. Isompien muutosten saaminen sivuille voi myös viedä aikaa.
Testattu, paremmin myyvä tekstiversio on helppo vaihtaa sivuille, kun taas teknisiä muutoksia sisältävä muutospyyntö menee monesti kuukausien tuotantojonoon tekniselle toimittajalle.
Esimerkki tekstimuutoksesta
Tässä elävän elämän esimerkki verkkokaupassa tehdystä yksinkertaisesta tekstimuutoksesta ostoputkessa. Kyseessä on otsikkoteksti tilauksen tarkistusvaiheessa:
Versio A:
Tilaus
Versio B:
Tarkista tilauksesi tiedot ja siirry maksamaan.
Arvatkaa, kumpi versio toi 15 prosenttia enemmän myyntiä?
Älä siis suotta vaivaudu muokkaamaan sisältöjäsi, jos et testaa niiden toimivuutta. Otetaan sisältötekemisessä käyttöön testaamisen kulttuuri!
Tämä postaus jatkaa minisarjaa myyvistä verkkokaupan tuoteteksteistä. Seuraa @Tulos_Helsinki ja @SuviJohansson sekä #verkkokauppa. Seuraava osio käsittelee verkkotekstejä ja asiakaspalvelua.
Edellinen osa: Tuoteteksti on verkkokauppasi paras myyjä
*Myyvä tuoteteksti myy aktiivisesti eli palvelee vastaamalla lukijan kysymyksiin, toiveisiin ja tarpeisiin. Tuotetiedot esitetään myös hyötyinä. Käyttäjää ohjataan toimimaan. Tästä myöhemmin lisää.