Tuleeko verkkokauppiaan joulusta juhla vai iso pettymys?

Verkkokauppiaan näkökulmasta on käynnistymässä koko vuoden huippukohta. Miljoonat ihmiset lähtevät liikkeelle etsimään läheisilleen lahjoja, useat suurillakin rahasummilla. Vuoden loppuun sijoittuu useampikin kysyntäpiikki – on Yhdysvalloista Eurooppaan levinnyt Black Friday, joulukuun alussa oleva Cyber Monday ja kaiken kruunaa jouluviikko. Jouluviikon jälkeen ostohurmiota tasoitellaan vielä uudenvuoden alennusmyynneillä. Joulukauden kysyntäpiikki näkyy myös Googlen hakumäärissä. Hakumäärät lähtevät selkeään nousuun jo hyvissä ajoin syksyllä lokakuun puolessa välissä. Joulun jälkeen kysyntä kuitenkin sulaa hämmästyttävän nopeasti.
Google haut jouluna

Kuva perustuu Suomessa tehtyihin joululahjoihin liittyviin hakuihin vuosilta 2008-2012 Viikkonumerot perustuen kansainväliseen standardiin ISO8601:2000, mistä johtuen viikkoja vuodessa 53.

Suuresta kysynnästä huolimatta Kaupanliitto on arvioinut, että joulukauppa kutistuu tänä vuonna 1,5 % viime vuoden myynnistä. Nordean tekemässä tutkimuksessa taas ilmenee, että suomalaiset aikovat käyttää keskimäärin jouluostoksiin 311 euroa. Se on 12 euroa vähemmän kuin edellisenä jouluna.

Verkkokaupan osuus joulumyynnistä on kasvussa

Vaikka ennusteet ovat synkät, on jokaisella verkkokaupalla mahdollisuus menestyä. Arvioiden mukaan joulukaupan kutistuessa verkkokaupan osuus kokonaisuudesta taas kasvaa. Itellan teettämän tutkimuksen mukaan puolet suomalaisista kuluttajista aikookin tehdä ostoksia verkkokaupoissa. Suomalaisuus myös vetoaa kuluttajiin. Tutkimuksen mukaan joka toinen kyselyyn vastanneista aikoi ostaa pelkästään suomalaisista verkkokaupoista.
Verkkokaupan menestymisen ehtona on kuitenkin systemaattinen verkkokaupan kehittäminen, verkkonäkyvyyden rakentaminen ja erottuminen harmaasta verkkokauppojen massasta.  Yksinkertaisista, selkeistä ja käyttäjäystävällisistä verkkokaupoista pitävät niin hakukoneet kuin asiakkaatkin. Selkeästi esitellyt tuotteet asiantuntevilla tuotekuvauksilla viettelevät kyynisimpiäkin kuluttajia. Itellan tutkimuksen mukaan verkkoshoppailun koetaankin vähentävän joulustressiä.

Onnistunut joulumyynti vaatii valmisteluja

Onnistuneen joulumyynnin takaa hyvissä ajoin tehdyt valmistelut. Hyvän verkkonäkyvyyden rakentamiseen kuuluu aikaa kuukausia, jopa vuosia. Viime hetken hakukoneoptimointi ei yleensä toimi. Usein hyvää joulumyyntiä lähdetäänkin valmistelemaan jo alkusyksystä. Tällöin rakennetaan näkyvyyttä blogien, sosiaalisen median eri työkalujen ja yhteystyökumppaneiden verkkopalveluiden avulla.
Verkkopalvelun sivuhierarkian ja alustan päivitykset kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen joulua. Googlen arvostus verkkopalvelua kohti koostuu useasta eri tekijästä, joten tarvitaan monia eri toimenpiteitä hyvän verkkonäkyvyyden saavuttamiseksi. Mitä dynaamisempi ja sosiaalisesti aktiivisempi verkkokauppasi on, sitä paremmin se myös löytyy Googlen hakutuloksista. Jos kuitenkin valmistelut ovat jääneet puolitiehen, suosittelen seuraavia vinkkejä vuoden viimeisille viikoille:

  • Verkkosivuston verkkonäkyvyys on verkkokauppiaalle elintärkeää. Jos verkkokauppasi ei löydy tuhansien muiden sivustojen massasta, ei kauppaasi tule myöskään asiakkaita.
    Varmista, että verkkokauppasi toimii virheittä eri päätelaitteilla. Tänä vuonna yli puolet asiakkaista saapuu verkkokauppaan mobiililaitteella.
    Varmista, että jokaiselle tuotteelle ja yhteystiedoille löytyy toimiva verkkosivu. Korjaa mahdolliset rikkinäiset sivut. Löydät nämä virheet helposti Googlen Webmaster Tools – palvelun avulla.
  • Priorisoi tuotteesi niin, että joulun hittituotteet löytyvät helposti. Kaikki tuotteet eivät kumminkaan jouluna myy. Keskity joulun aikaan joulun hittituotteisiin. Nosta verkkosivustosi etusivulle tärkeimmät tuotteet, jotta ne ovat helposti löydettävissä.
  • Tee tuotteistasi myyviä. Kirjoita jokaiselle tuotteelle yksilöidyt myyvät tuotekuvaukset. Jos tuotteita on paljon, tee yksilölliset kuvaustekstit ainakin tärkeimpiin tuotteisiin. Korjaa samalla pois vanhat tiedot ja poistuneet tuotteet. Rakenna tärkeimmille tuoteryhmille omat laskeutumissivut kuvausteksteineen, jotta tuotteet löytyvät helpommin hakukoneilla.
  • Ole aktiivinen sosiaalisen median kanavissa. Jaa aktiivisesti eri kanavissa tietoa tuotteistasi, kampanjoistasi ja toiminnastasi. Järjestä pienimuotoisia arvontoja ja kilpailuja, jotta saat seuraajasi jakamaan verkkokauppasi sisältöjä. Mainosta sosiaalisessa mediassa aktiivisesti.
  • Asiakaspalvelu on tärkeää myös verkkokaupassa. Muista huomioida asiakkaitasi. Luo turvallisuuden ja luottamuksen tunnetta verkkosivustolta löytyvillä yhteystiedoilla, reiluilla toimitus- ja maksuehdoilla sekä turvallisilla maksutavoilla. Ole helposti tavoitettavissa sähköpostin, puhelimen ja chatin kautta.
    Laita etusivulle selkeästi näkyviin tieto viimeisestä päivämäärästä, johon mennessä tilatut tuotteet ehtivät jouluksi asiakkaalle.

Seuraavien viikkojen aikana verkkokaupat ovat täynnä ostoaikeissa olevia kuluttajia. Joulukaupan menestyminen onkin pitkälti kiinni verkkokauppiaan omasta aktiivisuudesta.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio