Kaisa Aarnio 1.6.2020

TikTokin markkinointimahdollisuudet brändeille

Lyhyitä videoita loputtomiin

TikTok on lyhyiden videoiden julkaisualusta, jonka helppous sekä hauskuus perustuvat siihen, ettei käyttäjän tarvitse etsiä videoita alustalta, vaan TikTok ehdottaa käyttäjilleen erilaisia videoita For You-pagelle, jonne algoritmi on kerännyt videoita, joista se uskoo käyttäjien pitävän.

TikTokissa musiikki ja äänet ovat tärkeässä roolissa, sillä videoiden pointti on usein taustalla soivassa musiikissa tai sen sanoituksissa. TikTokilla on oma laaja musiikkikirjasto, josta käyttäjät voivat etsiä haluamansa kappaleen videonsa taustalle. Käyttäjät usein kuulevatkin uusimmat kappaleet ensin TikTokissa, ja sen jälkeen vasta radiossa. Se onkin somekanava, jota käytetään varmasti äänet päällä.

Vaikka TikTok on suosittu erityisesti nuorten keskuudessa, löytyy sovelluksesta myös vanhempia käyttäjiä. Lisäksi kehittyy kanava koko ajan ja käyttäjien keski-ikä saattaa nousta edelleen sen suosion kasvaessa. Kuitenkin vielä tällä hetkellä sovelluksen käyttäjistä noin 41 % on 16-24-vuotiaita. Käyttäjä viettävät keskimäärin aikaa sovelluksen parissa jopa noin 45 minuuttia päivässä.

TikTokin mahdollisuudet brändeille

TikTok tarjoaa brändeille hienon mahdollisuuden kokeilla jotain uutta ja olla mukana luomassa uusia trendejä. Kanavan parhaita puolia ovat sosiaalisuus, samaistuttavuus, sitoutuvuus sekä nopea leviäminen. TikTokin markkinointimahdollisuudet kehittyvät koko ajan. Yritykset voivat hyödyntää kanavaa omassa markkinoinnissaan luomalla sisältöä brändinä, vaikuttajayhteistyön kautta tai mainonnan avulla.

Alustan vahvuus perustuu siihen, että se tarjoilee käyttäjilleen videoita automaattisesti, ja tämä tuokin mahdollisuuden laajaan orgaaniseen näkyvyyteen. Kun brändi päättää lähteä TikTokiin, mieti kannattaako yritykselle perustaa oma TikTok-tili vai lähdetäänkö tekemään kaupallista yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Kummassakin tapauksessa sisällöissä kannattaa hyödyntää kanavan omia trendejä, haasteita sekä Duetto-ominaisuutta sisältöjen orgaanisen näkyvyyden maksimoimiseksi. TikTokin hyvä puoli on se, ettei yritysten näkyvyyttä ole rajattu samalla tavalla, kuten Facebookissa. Kanavassa ei myöskään tarvitse taistella seuraajien pitämiseksi, vaan seuraajia saadaan verrattain helposti, kun sisällöt lähtevät leviämään.

Mainosmahdollisuudet kanavassa kehittyvät kovaa vauhtia, ja tällä hetkellä mainontaa on mahdollista tehdä Suomessa muutamalla eri tavalla. Facebookin Audience Networkin kautta tehtyä mainontaa on TikTokin puolella voinut nähdä jo pidempään, mutta pystyttämällä kampanjat suoraan TikTokin kautta aukeaa brändeille laajempi kattaus erilaisia mainosmuotoja. Varsinainen mainostyökalu on betassa vasta Yhdysvalloissa sekä osittain Iso-Britanniassa, mutta se mitä todennäköisemmin aukeaa pian myös muihin maihin.

Mikäli yrityksesi haluaa hyödyntää TikTokia yhtenä osana sosiaalisen median kanavapalettia, ota yhteyttä! Me autamme yritystäsi ottamaan kaiken hyödyn irti TikTok-markkinoinnista.

Kaisa Aarnio

Head of Social Media

Kaisa on Tuloksen ehdoton auktoriteetti sosiaalisen median markkinoinnin kysymyksissä. Hän vastaa somemarkkinoinnin kehityksestä ja hallitsee somemarkkinoinnissa sekä kohdentamisen että copywritingin.

Kaisa on ahkera ja räiskyvä persoona, jolla on ihailtava palo ottaa uusia sosiaalisen median kanavia haltuun. Aina kun markkinoille ilmestyy uusi sosiaalisen median kanava, Kaisa on ensimmäisenä suunnittelemassa ja testaamassa, kuinka kanavaa voi käyttää markkinointiin.

Kaisa on aina ystävällinen ja avulias. Vapaa-ajallaan Kaisa kilpailee sulkapallossa ja matkustelee paljon – etenkin Suomea lämpimämmissä ja aurinkoisemmissa maissa.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio