Kaisa Aarnio 8.2.2021

TikTok-markkinointi – Mitä se on ja kenelle se sopii?

TikTokilla on maine kanavana, jossa sisältö koostuu lähinnä nuorten tanssivideoista. Vaikka TikTokin käyttäjäkunta on nuorehkoa ja tanssivideot ovat suosittua sisältöä, on se paljon mainettaan monipuolisempi kanava. TikTok ei ole vain nuorten alusta, ja erityisesti TikTokin orgaanisilla sisällöillä on mahdollista saada kiinni aikuisikään ehtineitä käyttäjiä. 

Millaisille brändeille TikTok sopii?

TikTok on otollinen markkinointialusta erityisesti kuluttajabrändeille, jotka myyvät aineellisia, konkreettisia tuotteita. Esimerkiksi verkkokauppojen kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla TikTok-markkinointia. Kanava sopii kuitenkin myös aineettomia tuotteita tai palveluita myyville yrityksille, kuten kiinteistönvälitysalalle tai ravintoloille. Tärkeintä on, että brändistä on olemassa tai mahdollista tehdä visuaalisesti sähäkkää materiaalia.

TikTok sopii brändeille, joista on mahdollista tehdä visuaalisesti sähäkkää materiaalia.

Kanava ei kuitenkaan ole pelkkä värikkäiden brändien leikkinurkka, vaan myös asiapitoisen linjan valinneet brändit voivat hyödyntää TikTokia esimerkiksi asiantuntijamielikuvan luomiseen. Maailmalla onkin nähty esimerkiksi lääkäreitä, jotka ovat brändänneet itseään TikTokissa hyvin tuloksin.

Minkä tahansa alan asiantuntija voi tuottaa TikTokiin omaan ammattitaitoonsa liittyviä, asiapitoisia videoita, esimerkiksi tutoriaaleja. Tässä suhteessa TikTok muistuttaa läheisesti YouTubea, ja onpa TikTokia luonnehdittukin ”2020-luvun YouTubeksi.” Toisin kuin YouTubessa, TikTokissa käyttäjän ei tarvitse kuluttaa aikaa videoiden etsimiseen, vaan algoritmi hoitaa asian hänen puolestaan. TikTokissa ilmaisumuoto on huomattavasti YouTubea tiiviimpi: videossa ei saa olla yhtäkään turhaa tai tylsää sekuntia.

TikTokin mainosmahdollisuudet

Mainosmahdollisuudet kanavassa kehittyvät kovaa vauhtia, ja tällä hetkellä mainontaa on mahdollista tehdä myös Suomessa. Varsinainen mainostyökalu on vasta betassa ja mainontaa voidaan tällä hetkellä tehdä 21 maahan, kuten muun muassa Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Iso-Britanniaan sekä osaan Aasian, Lähi-Idän sekä Euroopan maista. Mitä todennäköisemmin mainostyökalu aukeaa pian myös muihin maihin. Suomeen mainontaa voidaan tehdä suoraostoina ja mainoskampanjoita ajetaan 24 tunnin pyrähdyksinä. 

TikTokissa mainonta kannattaa suunnitella brändiä rakentavaksi.

TikTok-mainonnan kohdennusmahdollisuudet ovat Suomessa toistaiseksi melko vaatimattomat, eikä maakohtaista kohdennusta tarkempia rajauksia suositella tekemään. Kohdennus kannattaakin tehdä sisällöllä – toisin sanoen tee sellaista sisältöä, josta tavoittelemasi kohderyhmä ei voi olla kiinnostumatta. Mainostila ostetaan näyttöjen perusteella, eikä esimerkiksi konversioperusteinen kampanjointi ole Suomessa vielä mahdollista. Mainonta kannattaakin suunnitella ensisijaisesti brändiä rakentavaksi, ei konvertoivaksi.

Vinkit TikTok-sisältöihin

Halusit tehdä orgaanista sisältöä tai mainontaa, TikTokissa sisältö on kaikki kaikessa. Kikkailemalla kohdennuksilla tai hintatarjouksilla et saavuta TikTokissa tuloksia, eivätkä esimerkiksi geneeriset mainosspotit yleensä toimi TikTokissa hyvin. Juuri TikTokia varten suunniteltu sisältö, jossa kanavan erityispiirteet on otettu huomioon, on avain tuloksiin. Ennen TikTokiin suuntaamista brändin kannattaakin pohtia, onko parasta lähteä tuottamaan sisältöä itse vai tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Lähes poikkeuksetta vaikuttajan luoma TikTok-sisältö on uskottavampaa kuin brändin tuottama ja julkaisema sisältö, ja siksi se yleensä toimiikin parhaiten myös mainonnan puolella.

Tärkeintä TikTok-sisällöissä on intensiivisyys ja tehokkuus. Sisällössä ei saa olla yhtäkään tylsää sekuntia. 

Tärkeintä TikTok-sisällöissä on intensiivisyys ja tehokkuus. Sisällössä ei saa olla yhtäkään tylsää sekuntia. Videossa täytyy tapahtua koko ajan, ja niissä kannattaa käyttää voimakkaita värejä, siirtymiä, tekstejä, emojeja, efektejä ja muita editointeja. Videot on syytä pitää lyhyinä ja tiiviinä, eikä alustalle ole edes mahdollista ladata yli 60 sekuntia kestävää videota. 

Mietitkö, kuinka saada sosiaalisen median markkinoinnista enemmän irti? Kaipaatko asiantuntijaa hoitamaan somemarkkinointiasi tai sparrailemaan aiheesta kanssasi? Onnistuu! Ota yhteyttä meihin tai lue lisää somemarkkinoinnista Tuloksella!

Kaisa Aarnio

Head of Social Media

Kaisa on Tuloksen ehdoton auktoriteetti sosiaalisen median markkinoinnin kysymyksissä. Hän vastaa somemarkkinoinnin kehityksestä ja hallitsee somemarkkinoinnissa sekä kohdentamisen että copywritingin.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio