Tiedätkö, millä avainsanoilla löydyt?

Hakukoneoptimointiopas viestijälle, osa 2/5
Edellisessä postauksessani verkkoviestijän ajankäyttöön liittyen kerroin, että taustatyöhön eli käytännössä avainsanojen kartoittamiseen tulisi pistää puolet hakukoneoptimointiin käytettävissä olevasta ajasta. Miksi näin? Siksi, että monilla verkkoviestinnästä vastaavilla henkilöillä on usein harhakäsitys siitä, mitä ihmiset googlaavat etsiessään tuotetta tai palvelua. Keskeiset, sivuilla käytettävät avainsanat on helppo selvittää, kunhan siihen käyttää aikaa ja vaivaa.
Avainsanatutkimus aasta oohon
Avainsanatutkimuksessa voi käyttää useita lähteitä. Monet lähtevät ensin liikkeelle Google Keyword Toolista. Sitä suosittelen vasta viimeisenä. Ota ensimmäiseksi maalaisjärki käyttöön: mene asiakkaan päähän ja listaa ylös yksikössä ja monikossa sanoja ja sanayhdistelmiä, joilla kuvittelet hänen etsivän tietoa tuotteistasi. Ne eivät todennäköisesti ole täsmälleen samoja kuin nyt yrityksen sivuilla käytetyt avainsanat. Toiseksi, listaa keskeisiä sanoja verkkosivuiltasi jo senkin vuoksi, että näet, mitkä niistä saavat hakuja ja mitkä kannattaa muuttaa. Kolmanneksi, katso verkkosivujesi analytiikasta, millä hakusanoilla sivuille päädytään tällä hetkellä. Neljänneksi, tutki mitä sanoja kilpailijat käyttävät sivuillaan ja Adwords-mainoksissaan. Viimeiseksi, avaa vihdoin Google Adwords Keyword Tool selvittääksesi muita potentiaalisia hakusanoja sekä kaikkien sanojen hakuvolyymit.
Avainsanakartoituksessa kannattaa muistaa yksittäisten avainsanojen lisäksi avainsanayhdistelmät ja lauseet. Verkosta haetaan yhä yksityiskohtaisemmin tietoa, jolloin verkkoviestijän tulee ymmärtää ja ottaa huomioon ns. pitkän hännän hakuja.

Sanojen määrä Helmikuu 2008 Helmikuu 2009
1 sana21.04 %20.48 %
2 sanaa24.73 %23.47 %
3 sanaa21.84 %21.68 %
4 sanaa14.53 %14.98 %
5 sanaa8.29 %8.72 %
6 sanaa4.38 %4.71 %
7 sanaa2.29 %2.51 %
8 sanaa tai enemmän2.90 %3.47 %

Hakusanojen määrän kehitys vuoden aikana eli kuinka monta hakusanaa hakulauseessa käytetään. Lähde: Hitwise, poimittu kirjasta Enge et alii: Art of SEO (2010).
Älä valitse umpimähkään vaan tietoisesti
Kunnolla tehty avainsanatutkimus yleensä paljastaa hakumäärien eroja, jotka yllättävät verkkoviestijän. Tässä on muutamia esimerkkejä eri toimialoilta:

AvainsanaHakumäärä Suomessa/kk (huhti 2010)
Edulliset lennot1600
Halvat lennot60 000
Laudepaketit140
Saunan lauteet4400
Matkavakuutukset210
Matkavakuutus4400

Eri avainsanojen hakuvolyymien eroja eräillä toimialoilla (huhtikuu 2010)
Halvat lennot -avainsanayhdistelmällä haetaan melkein 40 kertaa niin usein kuin Edulliset lennot. Mitä jos yrityksen brändiin ei sovikaan olla halpalentoyhtiö? Laudepaketteja puolestaan esitteli sivuillaan eräs sauna-alan yrittäjä, koska niitä hän myy. Asiakkaat kuitenkin etsivät tuotetta saunan lauteet -sanayhdistelmällä.
Viimeinen esimerkki, matkavakuutus –  selvä ero hakuvolyymeissa. Kysymys kuuluukin, onko alla olevan kuvakaappauksen esimerkkiyritys, Lähivakuutus, tehnyt Matkavakuutukset-sivullaan tietoisen päätöksen valitessaan sivuilleen vähemmän haetun avainsanan?
Avainsanatutkimus esimerkki matkavakuutus vs. matkavakuutukset
Kuvakaappaus Lähivakuutuksen Matkavakuutukset-sivulta (29.4.2010)
Vaikka valitsisitkin vähemmän haetun avainsanan, tee valinta tietoisesti ja perusta se  statistiikkaan. Päätöksen tulee aina olla tietoinen, merkitys liikevaihtoon kun on melkoinen. Ja jos sinulla ei ole aikaa selvittää, millä hakusanoilla yrityksesi löytyisi, käytä hakukoneoptimoinnin ammattilaisia.
Katso edelliset ja tulevat postaukset:

  1. Viestinnän ammattilainen: valuuko aikasi verkossa viemäriin?
  2. Tiedätkö, millä avainsanoilla löydyt?
  3. Kirjoita luovasti mutta löydettävästi
  4. Hyödynnä sivustosi sisäänheittäjät: title ja meta description
  5. Tulosta verkkoviestinnällä: SEO-strategia

Lue myös Lassen postaus Google Webmasters Toolsin hyödyistä: Näin tiedät parhaiten toimivat hakusanasi

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio