Toni Voutilainen 24.2.2016

Testasimme: Näin voisit maksaa mainonnastasi 78 % vähemmän

Alkuun lyhyt selostus siitä, mistä puhutaan. Googlen arvostus mainontaasi kohtaan näkyy mainostilissä oletuksena piilossa olevasta muuttujasta, jonka arvo vaihtelee välillä 1 – 10, nimeltään Quality Score, tai kotimaisittain laatupiste. Laatupisteet ovat vuosien saatossa saaneet lähes mystisen maineen ja niiden merkityksellisyyttä epäilee moni.

Googlen mukaan se on kuitenkin yksi mainonnan hintaan vaikuttava tekijä, eli hyvinkin tärkeä mittari. Olemme pakkomielteisiä markkinoinnin tuottavuuden parantajia ja tässä haiskahtaa hyvä tuotto. Eli nyt selvitetään miten iso juttu laatupisteet todellisuudessa ovat liiketoiminnallisesti.

Testaamalla selviää

Saadaksemme selville laatupisteiden bisnesarvon teimme hyvin kontrolloidun testin ja mittasimme sen aiheuttamat muutokset erityisesti kahdessa piirteessä:

  • Keskimääräinen klikkihinta (CPC), eli miten paljon liikenteestä joudutaan Googlelle maksamaan, ja
  • Näyttökertojen osuus (Impression Share), eli miten tehokkaasti mainostaja vastaa markkinakysyntään. (Tämä määritelmä on mielestäni helpoiten ymmärrettävä mutta jos haluaa epäselvemmän ja hieman teknisemmän määritelmän, sekin löytyy)

Testikohde oli yksi avainsana, jolla oli ollut jo pitkään laatupiste 5, ei siis erityisen hyvä. Avainsanaa lähdettiin optimoimaan kädet mudassa ja sitä mukaa kuin laatupisteet verrattain nopeasti kohosivat lähemmäs 10:tä, sitä vakuuttavampaa data oli. Kilpailutilanne avainsanalla oli vakio testiä ennen, sen aikana ja sen jälkeen.

AdWords laatupisteet ja niiden merkitys
 

Mitä kuvaajasta nähdään? Se ei ota kantaa liikenteen määrään, joka sekin parani. Liikenteen laatu on yhtä hyvää kuin aiemmin, mutta merkittävin muutos on hinnassa, joka romahti hekumalliset 78 prosenttia! Oranssi viiva näyttää, että laatupisteen parannuksesta eteenpäin pystyttiin haalimaan jatkuvasti 100 % kysynnästä kun aiemmin mittari heitteli viikosta toiseen (vaikka liikenteestä maksettiin enemmän). Myös mainoksen sijainti kilpailijoihin verrattuna parani selvästi.

Eli totta tosiaan enemmän vähemmällä. High-five!

Onko laatupisteillä väliä? On, jos liikenteen hinnalla ja markkinakysyntään vastaamisella on väliä. Laatupisteet ovat hyvinkin läheisesti tekemisissä markkinoinnin tuottosuhteen kanssa.

Voiko testin opit skaalata? Tietenkin. Se vaatii vain raakaa työtä. Mitä suurempi mediainvestointi, sitä massiivisempi parannus. Jos puhutaan tuhansien eurojen kuukausibudjetista, puhutaan jo make-or-break -eroista. Which one will it be for you?

 


 

Haluatko, että selvitämme digimainontasi nykytilan ja tehostamispotentiaalin?

Jos yrityksesi on pörssiyritys tai käyttää AdWords-mainontaan yli 5 000 euroa kuukaudessa, auditoimme tilanteesi maksutta.

  • Kerromme, miten lisäät myyntiä samalla mainosbudjetilla.
  • Näytämme, miten pärjäät tärkeimpiä kilpailijoitasi vastaan.

Hups! Emme löytäneet lomakettasi.

Täältä löydät lisätietoja Tuloksen AdWords-auditoinnista.

Toni Voutilainen

Head of Paid Search

Toni on mainonnan testaamisen pioneeri ja yksi Suomen parhaista Google-tekijöistä. Tonilla on vuosien kokemus digitaalisesta markkinoinnista, ja hän on ollut mukana kasvattamassa yrityksistä menestystarinoita niin Suomen mittakaavassa kuin kansainvälisestikin.

Tonilta ei erikseen tarvitse pyytää konsultaatioapua, vaan sitä on aina tarjolla. Hän on aina valmis opettamaan, sparraamaan ja ideoimaan uutta. Kunnianhimoisena ongelmanratkaisijana Toni ei tyydy vallitsevaan asiantilaan, vaan kehittää tekemistä jatkuvasti ja tähtää siihen, että tavoitteet ylitetään reippaasti.

Toni on mahtava työkaveri, joka ilahduttaa toimiston väkeä sarkastisella huumorillaan ja ystävällisellä olemuksellaan. Vapaa-ajallaan Toni vaihtaa Google-hanskat modernin monitoimimiehen rukkasiin: hän matkustaa perheensä kanssa, komppaa rummuilla bändiä rock-konserteissa, golffaa ja nauttii hyvistä viineistä.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio