} }, false); Tehot irti YouTubesta - Tulos Helsinki

Tehot irti YouTubesta

Tiesitkö, että jo 2 miljoonaa suomalaista käyttää YouTubea? (H. Pönkä, 2015) Maailmalla YouTubella on jo yli miljardi käyttäjää. Suomalaisia tubettajia löytyy yhteensä 522 472. (SuomiTube, 28.3.2015)
Videoita katsotaan päivittäin miljoonia tunteja. Yksittäisiä näyttökertoja kertyy miljardeja päivässä. YouTuben tuntimääräinen katseluaika kuukausittain on kasvanut 50 % edellisvuoden vertailujaksosta. Lisäksi YouTubeen ladataan nykyisin jopa 300 tuntia videosisältöä minuutissa. (Google)

Nämä eivät ole pieniä lukuja.
YouTubesta on tullut varteenotettava kanava!

Viime viikolla noin 150 suomalaista markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista pohti #pingHelsinki -tapahtumassa tubettamisen saloja. Seurasin tapahtumaa Twitterin välityksellä. YouTube on monen yrityksen myynnistä ja markkinoinnista vastaavan huulilla. Kanavan käyttömahdollisuudet ja potentiaali ovat kuitenkin vielä hieman epäselviä.

Suomalaista YouTube-mainontaa vuodesta 2013

Iso osa suomalaisista yrityksistä käyttää jo videoita markkinoinnissaan. Valtaosa näistä yrityksistä lataa videonsa YouTubeen, osa käyttää toista videopalvelua, Vimeota. Suomalaiset yritykset ovat voineet tehdä YouTube-mainontaa jo vuoden 2013 alusta. Kauppalehti listasi Suomen katsotuimmat YouTube-mainokset tammikuussa 2015.
Mainonnan lisäksi YouTube-kanavan perusominaisuutta, videosisältöjen jakamista, sanoo hyödyntävänsä lähes 60 % suomalaisista yrityksistä (KUBO, 25.8.2014). Miten tämä näkyy arjessa? Tarkoittaako jakaminen yrityksille sitä, että he lataavat videon YouTube-kanavalleen ja kertovat siitä päivityksessä Facebookissa tai Twitterissä? Vai tarkoittaako se sitä, että he mainostavat YouTubessa käyttäen omaa videotaan? Vai upottavatko he videot myös omalle sivustolleen ja jakavat tietoa videosisällöstä eri kanavissa, ollen aidosti vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa?

Mobiili jyrää

Kuulit varmaan viime viikolla Googlen tulevasta mobiilipäivityksestä. Mobiili jyrää jo YouTubessa. Joka toinen YouTube-video katsotaan mobiililaitteella. YouTuben rooli myös sivustojen ja verkkokauppojen viittaavassa liikenteessä vahvistuu. YouTuben osuus viittaavassa liikenteessä kasvoi 52,86 % viime vuoden aikana (Lähde: Google).

Ota kanavasta ja videoista kaikki irti

YouTube-mainonta on tällä hetkellä Suomessa mainio tapa tavoittaa YouTubessa oma kohderyhmä. Kilpailu ei ole yhtä kovaa kuin Google- tai Facebook-mainonnassa. Tiesitkö, että mainonnan lisäksi voit kasvattaa kanavasi näkyvyyttä  optimoimalla YouTube-kanavan hakukoneystävälliseksi? Monelta YouTube-kanavan ylläpitäjältä tämä unohtuu. Optimointitoimenpiteillä kasvatat koko kanavan arvoa ja näkyvyyttä myös pitkällä tähtäimellä.
Perinteiset kampanjat ovat historiaa! Markkinoinnissa on aika siirtyä jatkuvaan vuorovaikutukseen. Kampanja nostaa myyntipiikkiä hetkeksi, mutta jatkuvilla toimenpiteillä pystytään kiihdyttämään myyntiä tasaiseen kasvuun ja saada huomattavasti yksittäisiä kampanjoita parempia tuloksia.

Rakenna verkosto kanavistasi

Viimeistään nyt on aika linkittää oma YouTube-kanava verkkosivustoon tai verkkokauppaan ja Google+ -tiliin. Tilien verifioimisessa ei kauan nokka tuhise. Mikään sosiaalisen median kanava ei saa olla kokonaisuudesta erillään. Kaikki kannattaa linkittää oman verkkosivuston ja sen seurantajärjestelmän kanssa (esim. Analytics).
YouTube ja verkkosivut kannattaa linkittää keskenään.

Täydet hyödyt optimoidulla YouTube-markkinoinnilla

Jotta saat täyden hyödyn YouTube-kanavallasi jakamasta sisällöstä ja mainonnasta, tulee sinun optimoida sekä kanavasi, sen rakenne että videosi.
YouTube on osa Googlea, ja videot nousevat esiin hakutuloksissa. Kun optimoit omat videosi, varmistat, että videosisältösi löytyvät hyvin niin Googlen kuin YouTuben hakutuloksista. Pienenä paljastuksena voin kertoa, että empiirisen tutkimukseni perusteella isotkaan suomalaiset brändit eivät vielä kunnolla hyödynnä YouTube-optimoinnin kautta saatavia hyötyjä. Vielä siis ehdit! Jos haluat poimia vain edelläkävijöille tarjolla olevat mahdollisuudet, aloita optimointi jo tänään.
*** *** ***
Ota yhteyttä Terhiin, jos haluat tietää lisää!
 
Kuva: Pixabay.com

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio