Tee 10 kertaa parempaa sisältöä kuin kilpailijasi

Ihmisten huomion saaminen vaikeutuu, kun verkkoon tuotetaan koko ajan uutta sisältöä ja kanavien määrä kasvaa. Hakukoneet, kuten Google, vastaavat tähän ongelmaan oppimalla tekoälyn avulla jokaisesta hausta ja tarjomalla käyttäjille personoituja hakutuloksia. Hyvien hakutulosten avulla Google mahdollistaa paremman asiakaskokemuksen ja helpottaa tiedonhakua. Näkyäkseen hyvin hakutuloksissa sisällön tulee olla entistä kohdennetumpaa ja tarjota laadukas vastaus ongelmaan.

Millä sitten voi erottua?

Rand-Fishkin-tee-10-kertaa-parempaa-sisältöä-kuin-kilpailijoilla
Rand Fishkin (Pubcon 2015)

Tuottamalla kymmenen kertaa parempaa sisältöä kuin kilpailijat, sanoo hakukoneoptimoinnin guru, Mozin perustaja Rand Fishkin. Mutta miten varmistat, että sisältösi on parempaa kuin kilpailijoilla? Alla muutamia vinkkejä:

Millaista on hyvä sisältö?

Hyvä sisältö vastaa kävijän ongelmaan. Mikäli haku koskee jotain laajempaa teemaa, on hyvä sisältö sellaista, joka pureutuu teemaan syvemmin. Jos puolestaan hakija etsii neuvoa yksittäiseen asiaan liittyen, esim. pullan leivontaan, on hyvä sisältö esimerkiksi resepti kuvineen ja vaiheistettuine valmistusohjeineen tai video, jolla käyttäjä opastetaan kädestä pitäen pullanleivonnan saloihin.

Hyvä sisältö on jaettavaa

Jotta tuottamasi hyvä sisältö tavoittaa mahdollisimman monen saman ongelman kanssa painivan, tee siitä helposti jaettavaa. Helposti jaettava sisältö on:

  • visuaalista
  • nopeasti kulutettavaa
  • hyödyllistä

Hyvä sisältö ei ole myynnillistä!

Muista huolehtia verkkosisällön jaettavuudesta varmistamalla, että sivustokoodissa on määritelty OpenGraph-koodit. Yksinkertaiset ohjeet löydät aiemmasta postauksestani: Tiedätkö, miltä verkkosisältösi näyttää jaettaessa.

Miten varmistat, että sisältösi on parempaa kuin kilpailijoillasi?

Viisi vinkkiä, miten varmistat, että sisältösi on parempaa kuin kilpailijoillasi.
Hyvää sisältöä on helpompaa tuottaa, kun kotiläksyt on tehty kunnolla. Seuraavana viisi kohtaa, jotka kannattaa kahlata läpi ennen varsinaisen sisällöntuotannon aloittamista.

  1. Tunne kohderyhmäsi
    Määritä kohderyhmä ja mielellään ostajapersoonat. Näin tiedät, kenelle kirjoitat ja mitä he arvostavat.
  2. Tee kilpailijabenchmark
    Kartoita, mitä kilpailijasi jo kirjoittavat omilla sivuillaan, blogissaan sekä millaista video- ja kuvasisältöä heillä on eri kanavissaan. Näin tiedät, millaisen ja minkä tasoisen sisällön kanssa kilpailet.
  3. Muista avainsanatutkimus
    Tiedätkö, millaisia hakuja alaasi liittyen tehdään? Haut antavat helposti hyödynnettävää dataa siitä, mikä yleisöäsi kiinnostaa. Näin tiedät myös, millä hakutermeillä sisältöjäsi todennäköisesti haetaan ja helpotat sisältöjesi löytymistä.
  4. Määritä sisältöstrategia
    Luo tavoitteet ja pelisäännöt sisällöntuotannollesi. Päätä myös, mitkä ovat liiketoimintasi kannalta tärkeimmät sisältöteemat, joilla haluat organisaatiosi näkyvän verkossa. Toiminnastasi tulee tavoitteellisuuden ansiosta tuottavaa.
  5. Hyödynnä ”Open loop story line” -strategiaa
    Koukuta seuraajat pysymään kuulolla lupaamalla vastauksia jatkokysymyksiin. Rakenna sisältösuunnitelma, jonka avulla jaat sisällöt pieniin palasiin vastaus kerrallaan.

Google – henkilökohtainen assistenttisi

Ja vielä takaisin Googleen. Matt Cuttsin seuraajan Gary Illyesin mukaan Google tosiaan haluaa olla tulevaisuudessa jokaisen henkilökohtainen assistentti. Toistaiseksi joudut varmasti usein klikkaamaan useita hakutuloksia ennen kuin löydät etsimäsi ratkaisun. Googlen hyödyntämän tekoälyn ansiosta hakukone kuitenkin oppii sinusta jokaisen tekemäsi haun perusteella lisää. Personoidut hakutulokset perustuvat siis juuri tähän ideaan: tarjota parhaat hakutulokset juuri sinulle.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio