Lasse Larvanko 28.3.2014

Supercellin salaisuus miljardituloihin

Se ei ole pelit.
Supercellin pelit ovat loistavia, koukuttavia, viihdyttäviä, innovatiivisia ja miljoona muuta adjektiivia, mutta eivät niin poikkeuksellisia että ansaitsisivat sen perusteella vallata 3 sijaa eniten tienaavien pelien listalla.
Mikäli Supercellin pelit eivät ole niin hyviä, niin mistä syystä sitten pelit tuottavat rekkalasteittain rahaa joka päivä?
Minäpä kerron.
Supercell ymmärtää pelien maksimaalisen tuoton olevan eri jokaisen pelaajan kohdalla. Suurin osa pelaajista ei ikinä maksa pennin latia Supercellille, sillä itse pelit ovat ilmaisia ja silti ne ovat äärimmäisen tuottavia.

Rovion Angry Birds myy enemmän mutta tuottaa vähemmän

Rovio on pääsääntöisesti hinnoitellut pelinsä noin yhteen euroon. Toki heiltäkin löytyy ilmaisia pelejä, ja uusimmassa pelissään Roviokin kopioi Supercellin mallia.
Rovio on siis myynyt paljon enemmän pelejä kuin Supercell, mutta jää tienesteissä ihan jalkoihin. Miksi?

Supercellin salaisuus – The Curve

Supercell julkaisi eilen uuden pelinsä, Boom Beachin ja päätin heti kokeilla sitä. En jäänyt koukkuun. Katsoin kuinka pahasti pelin suurimmat fanit olivat koukuttuneet.

Ensimmäisten tuntien aikana Boom Beachin Top 50 pelaajista jokainen oli käyttänyt satoja ellei jopa tuhansia dollareita peliin.

Supercell siis saa peliensä suurimmilta faneita 1000 tai 10000 kertaisesti rahaa verrattuna Rovion tai muiden menestyneiden pelien kehittäjät. Lisäksi he saavat rahaa joka päivä ei vain pelin myytyään, sillä itse pelithän ovat ilmaisia.
Tämän ilmiön selittää loistavasti Nicholas Lovell kirjassaan The Curve: From Freeloaders into Superfans: The Future of Business
Kirjan teorian mukaan hyvin pieni joukko superfaneja voidaan saada maksamaan valta-osa bisneksesi tuotoista. Teoria sopii parhaiten juuri peleihin, mutta samaa ideologiaa voi käyttää muissakin bisneksissä.
Kirjan yhtenä esimerkkinä on Lady Gaga. Hän ei tienaa kuin roposia YouTube videoiden katselusta, Spotify kuuntelusta tai muusta vastaavasta ilmaisesti kulutuksesta. Tämä on okei, sillä se ajaa ihmisiä ostamaan maksullisia iTunes latauksia, CD-levyjä ja äärimmäisen tuottavia konsertteja. Myös Lady Gagan tuloista hyvin pieni joukko tuottaa valta-osan tuloista.
Supercellin suurin innovaatio ei olekaan loistavat pelit vaan mekanismi millä pelit saadaan pelaajista irti se summa mitä he haluavat pelistä maksaa.
10-vuotias koltiainen tuskin haluaa tai edes kykenee pelistä muutamaa euroa enempää maksaa, mutta hyvätuloinen IT-nörtti voi surutta heittää suosikkipeliinsä satoja euroja kuukaudessa.
 
Miten sinä saat oman busineksesi supefanit tuottamaan satakertaisesti?

Lasse Larvanko

Founder, Chairman of the Board

Lasse on yksi Tulos Helsingin perustajista. Yrittäjähenki on Lassella veressä: kun edellinen firma kävi liian pieneksi kaikkien asiakkaiden palvelemiseen, alkoi Lasse jäljittää Suomen kovimpia hakukoneoptimoijia. Loppu on historiaa: tästä syntyi Tulos Helsinki.

Nykyään Lasse työskentelee Tuloksella myynnin ja haastavimpien asiakaskeissien parissa. Lasse suhtautuu intohimoisesti asiakkaiden haasteiden selvittämiseen ja keksii nopeasti uusia ratkaisuja ongelmaan kuin ongelmaan. Mikään haaste ei ole Lasselle liian suuri.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio