Lasse Larvanko 8.10.2014

Suomalaisen kaupan syöksykierre

Suomalaisten yritysten ongelma on väärä strategia – kilpailu on vihdoin avautunut.

Yritysten strateginen valinta on olla joko:

  1. Hintajohtaja (Tokmanni)
  2. Erikoistunut (Verkkokauppa.com)
  3. Fokus (Kaalimato)

Kilpailu Suomessa on ollut niin olematonta, ettei todellisia strategisia valintoja ole jouduttu tekemään, vaan suojainen sijainti ja kieli ovat pitäneet pahan kilpailun poissa. Suojainen asema on ajanut  yritykset kasvamaan vain Suomessa, mutta pysäyttämään kasvun heti kun kansainvälistyminen olisi pakollista.
Ilman suurta kokoa hintajohtajuus on harvinaista.
Erikoistuneilla firmoilla on hyvät mahdollisuudet menestyä lyhyellä aikavälillä.
Suomalaisia kriisiyhtiöitä yhdistää fokusointi pieneen nicheen, joka sattuu olemaan Suomen kotimarkkinat. Ei ole ollut riittävää tarvetta erikoistua tai olla halvin. Kriisi koskettaa kovasti niihin joutuneita yrityksiä, osa yrityksistä ei tule selviytymään ja loputkin joutuvat vihdoin tekemään strategisia valintoja.

Sisäsiittoisten sukupuutto pakottaa kansainvälistymään ja kasvamaan

Tokmannilla on paremmat edellytykset menestyä kuin Stockmannilla”

Kuinka monella kriisiyhtiöllä on oikeasti mahdollisuus muuttua hintajohtajaksi? Jäljelle jää erikoistuminen tai kutistuminen niche toimijaksi. Kumpi tahansa valinnoista on hyvä, sillä se mahdollistaa yrityksen tärkeimmän terveyden aiheuttajan – kasvun.
YT:t ja säästäminen hidastavat burnia, mutta eivät korjaa suuntaa. Ne kipeät ratkaisut on tehtävä mahdollisimman nopeasti ja otettava uusi suunta.
Strategiset ratkaisut eivät ole mikään tae onnistumisesta, mutta niiden tekemättömyys on tae epäonnistumisesta.
Loistavaa, on että Suomesta on löytynyt jo joukko yrityksiä, jotka ovat vahvasti erikoistumassa ja kasvamassa kansainvälisesti. Ikävä kyllä en tunne yhtäkään sellaista, jossa muutos olisi tapahtunut ilman uusia omistajia.

Lasse Larvanko

Founder, Chairman of the Board

Lasse on yksi Tulos Helsingin perustajista. Yrittäjähenki on Lassella veressä: kun edellinen firma kävi liian pieneksi kaikkien asiakkaiden palvelemiseen, alkoi Lasse jäljittää Suomen kovimpia hakukoneoptimoijia. Loppu on historiaa: tästä syntyi Tulos Helsinki.

Nykyään Lasse työskentelee Tuloksella myynnin ja haastavimpien asiakaskeissien parissa. Lasse suhtautuu intohimoisesti asiakkaiden haasteiden selvittämiseen ja keksii nopeasti uusia ratkaisuja ongelmaan kuin ongelmaan. Mikään haaste ei ole Lasselle liian suuri.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio