Janni Backman 24.1.2023

Somemarkkinointi alkuvuonna – nappaa vinkit uusasiakashankintaan 

Loppuvuosi on yleensä yhtä mainonnan ilotulitusta: on Singles Day, Black Friday ja Cyber Monday, unohtamatta tietenkään perinteisiä joulu-, välipäivä- ja sesonkialennuksia tai joululahjamainontaa. Näihin yleensä satsataan sekä suunnittelun, toteutuksen että budjetin puolesta ja markkinointiin käytetään suhteessa muuhun vuoteen huomattavasti enemmän rahaa vuoden kovimpien myyntien toivossa.

Kun vuosi vaihtuu ja loppuvuoden hässäkkä hiljenee, kilpailu mainospaikoista vähenee ja mainonnan hinta voi laskea. Olemme vuosien saatossa huomanneet saman ilmiön toistuvan asiakkaiden kampanjoissa: mainonnan hinta on yleensä alkuvuodesta alhaisempi kuin kuumina sesonkeina, esimerkiksi loppuvuodesta. Sen vuoksi alkuvuosi onkin oivallinen hetki näkyä, erityisesti brändin tunnettuuden kannalta. Vanhoja asiakkaita ei tietenkään pidä unohtaa, mutta uusi vuosi tuo uuden alun myös uusasiakashankintaan.

Brändinäkyvyyttä uusille asiakkaille

Uusasiakashankinnassa on tärkeää lähteä liikkeelle lisäämällä brändin tunnettuutta kohderyhmän keskuudessa. Ja vaikka tuntuisi järkevältä rajata yleisöä rajustikin juuri siihen omaan tunnistettuun kohderyhmään, ei se välttämättä ole kaikista fiksuin tapa toimia. Nimittäin tällöin saatetaan rajata paljon potentiaalisia asiakkaita pois. Lisäksi nykyisin somekanavien algoritmit toimivat todella hyvin: mieluummin siis kohdennetaan laajalle yleisölle omaa viestiä, jolloin ei päätetä asiakkaiden puolesta sitä, kuka tuotteesta tai palvelusta voi kiinnostua.

Brändin tunnettuuden lisääminen on osa funnelin yläpäätä, josta löytyy laajin pooli kohderyhmää. Tästä poolista etsitään omasta brändistä kiinnostuneita, kun taas funnelin loppupäässä ovat lojaaleimmat jo olemassa olevat asiakkaat. Ensimmäisessä vaiheessa funnelia kannattaa siis toimia avoimin mielin ja kokeilla monikanavaista markkinointia, jotta tavoittaa potentiaalisia asiakkaita mahdollisimman laajasti ilman liikoja ennakkoluuloja ja -odotuksia.

Kanavavalikko uusasiakashankinnassa

Uusia somekanavia tulee kokoajan lisää ja Metan (Facebookin & Instagramin) suurvalta alkaa olla ohi. Rinnalla ovat pitkään olleet Twitter ja (enemmän B2B-puolella) LinkedIn, mutta näiden lisäksi paikkansa toimivina mainoskanavina ovat lunastaneet myös Snapchat, TikTok sekä Pinterest. 

Some on mahdollisuuksien maailma, joka tarjoaa jokaiselle jotakin ja näin ollen kannattaa rohkeasti kokeilla myös uusia somekanavia mainonnassa. Uusien kanavien kokeilulla voidaan tavoittaa uusia yleisöjä ja laajentaa asiakaskantaa tehokkaasti. Tietenkään unohtamatta muuta digitaalista näkyvyyttä: ohjelmallisen ostamisen kanavia, hakusanamainontaa ja -optimointia.

Vinkkejä sisältöihin

Video, video, video! Kaikissa somekanavissa videon merkitys korostuu ja etenkin lyhyet “tiktokmaiset” sisällöt resonoivat yleisössä erittäin hyvin. Yleissääntönä voidaan pitää, että mitä lyhyempi video, sitä parempi. Tunnettuutta lisäävissä videoissa on hyvä ottaa huomioon se, että brändi ja tuote tai palvelu tulee ensimmäisten sekuntien aikana selkeästi esiin kiinnostavalla tavalla.

Vaikuttajamarkkinointi on ollut kuuma peruna jo monen vuoden ajan ja sen suosio vain jatkaa kasvuaan. Jos ette vielä ole hypänneet vaikuttajamarkkinoinnin kelkkaan, niin nyt on korkea aika, sillä myös se on hyvä keino uusasiakashankintaan! Jos esimerkiksi TikTokiin lähteminen jännittää, kannattaa kanavan kokeilussa hyödyntää vaikuttajia. Vaikuttajat ovat tottuneita luomaan kanavaan sopivaa sisältöä ja heidän videoitaan mainostamalla taataan niiden näkyvyys orgaanisen näkyvyyden lisäksi.

Referenssit ovat myös hyvä tapa lisätä brändin tunnettuutta, kun olemassa olevat asiakkaat suosittelevat tuotetta tai palvelua muille. Referenssejä voi pyytää tuotteesta tai palvelusta riippuen esimerkiksi orgaanisissa somejulkaisuissa tai uutiskirjeessä. Muistathan, että jos haluatte käyttää somejulkaisuissa tai somemainonnassa muiden tekemiä sisältöjä, kuten referenssit, niihin tulee aina pyytää lupa!

Kaipaatko apua somemarkkinointiin? Ota yhteyttä, niin nostetaan yhdessä somemarkkinointinne uudelle levelille!

Janni Backman

Senior Social Media Consultant

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio