Kaisa Aarnio 15.12.2020

Somemarkkinoinnin tulokkaat: TikTok, Instagram Reels, Jodel ja Snapchat

Moni markkinoija tuntee jo hyvin muun muassa Facebookin, Instagramin ja LinkedInin mahdollisuudet ja mainostaa näissä kanavissa ahkerasti. Mutta mitä tuoreemmat sosiaalisen median alustat voivat tarjota markkinoijalle? Millaisia markkinoinnin työvälineitä löytyy TikTokista, Jodelista tai Snapchatista? Entä millaisia mahdollisuuksia Instagramin uusi Reels-toiminto voi tarjota markkinoijalle? Koska verrattain harva mainostaja on Suomessa herännyt näiden markkinointikanavien käyttöön, voi niillä saavuttaa tuntuvaa kilpailuetua.

Sisältö

Hittisovellus TikTok

Instagramin vastaus TikTokille: Instagram Reels

Paikallinen ja anonyymi Jodel

Edullista mainontaa Snapchatissa

Hittisovellus TikTok 

TikTok tunnetaan kanavana, jossa sisältö koostuu nuorten tanssivideoista. Vaikka käyttäjäkunta on nuorehkoa ja tanssivideot suosittua sisältöä, on TikTok tehokas markkinointialusta erityisesti kuluttajabrändeille, jotka myyvät aineellisia, konkreettisia tuotteita.

Lue lisää Tiktok-markkinoinnista täältä: TikTok-markkinointi – Mitä se on ja kenelle se sopii?

Instagramin vastaus TikTokille: Instagram Reels

Instagram Reels on Instagramin omistavan Facebookin vastaliike TikTokin kasvavaan suosioon. Käytännössä kyse on ”TikTokista Instagramin sisällä”: Instagramin explore-sivulle nousevassa Reelsissä on kaikki samat ominaisuudet kuin TikTokissa. Kuulostaako tutulta? Instagram teki saman tempun muutama vuosi sitten Snapchatille, kun tarinatoiminnallisuus kopioitiin kanavasta Instagramiin lähes sellaisenaan.

Nyt, kun TikTokin tulevaisuus Yhdysvalloissa on taattu, on sitä vastoin Instagram Reelsin tulevaisuus epävarmempi.

Loppukesästä esiin noussut kysymys siitä, voidaanko TikTok kieltää Yhdysvalloissa, on Instagram Reelsin yleistymisen kannalta merkittävä. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että palvelu saa jatkaa, sillä Oraclen syyskuussa tekemä ostotarjous meni läpi, joka tarkoittaa Reelsin osalta sitä, että sen tulevaisuus on epävarmempi. Jos TikTok todella olisi kielletty Yhdysvalloissa, olisi Reelsin suosio kasvanut räjähdysmäisesti.

Markkinoijalle Instagram Reelsin kokeilu on matalan kynnyksen takana: testaaminen ei vaadi uuden kanavan haltuunottoa, vaan onnistuu vanhalla tutulla Instagram-tilillä. Reelsien välissä ei vielä tule mainoksia, joten markkinointi Reelsissä on tällä hetkellä mahdollista vain orgaanisilla sisällöillä. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että Reelsistä tulee pian yksi Facebookin monista mainossijoitteluista. Ja mikäli näin käy, yritykset tuskin innostuvat laajassa mittakaavassa tuottamaan Reelsiin sisältöä orgaanisesti – pikemminkin kulma tulee luultavasti olemaan mainonnallinen. 

Jos Reelsiä tahtoo päästä heti kokeilemaan markkinointikanavana, esimerkiksi orgaanisten sisältöjen tekeminen TikTok-tyylillä voisi olla sopiva aloitus. On mahdollista, että Reelsillä edessä on samantyyppinen kehityskulku kuin Instagramin tarinaominaisuudella. Kun Snapchatista kopioitu tarinaominaisuus julkaistiin Instagramissa, Snapchatiä jäi käyttämään aktiivisesti sen nuorin käyttäjäkunta eli parikymppiset ja sitä nuoremmat. Sitä vanhemmat käyttäjät taas ottivat Instagramin tarinatoiminnallisuuden omakseen. 

Instagram Reelsin lisäksi Youtube on aloittamassa kokeilut omasta TikTokin kaltaisesta ominaisuudesta, joka on saanut nimeksensä Shorts.

Paikallinen ja anonyymi Jodel

Jodel on erinomainen kanava nuorten eli noin 18–30-vuotiaiden tavoittamiseen. Noin 70 prosenttia Jodelin käyttäjistä on 18–26-vuotiaita, ja käyttäjät ovat keskimäärin väestöä korkeammin koulutettuja. Suomessa Jodel saavuttanut jo laajaa suosiota, ja sovellusta käyttää kuukausittain 300 000 suomalaista.

Jodelin erottaa muista suosituista somekanavista kaksi piirrettä: anonyymius ja paikallisuus. Erilaisia keskusteluja siis käydään 10 kilometrin säteellä olevien käyttäjien kanssa anonyymisti. Jodel-kanavia on erilaisia, ja keskustelun sävy riippuu vahvasti kanavasta eli anonyymi kommentointi ei aina tarkoita negatiivista keskustelua. Monissa kanavissa käyttäjät auttavat, tukevat ja tsemppaavat toisiaan pyyteettä. Moderointi on hyvin aktiivista, ja esimerkiksi ihmisten henkilökohtaisia tietoja tai epäasiallista kommentointia sisältävät viestit häviävät kanavilta nopeasti.

Jos noin 18–30-vuotiaat nuoret kuuluvat kohderyhmääsi, on Jodel ehdottomasti tutkimisen arvoinen mainoskanava.

Jodel sopii markkinointikanavana ennen kaikkea isoille brändeille. Myös erityisesti tapahtumajärjestäjien, paikallisten toimijoiden sekä rekrytoivien yritysten kannattaa tutkia Jodelin mahdollisuuksia. Jos noin 18–30-vuotiaat nuoret kuuluvat kohderyhmääsi, on Jodel ehdottomasti tutkimisen arvoinen mainoskanava.

Jodelissa on käytössä kaksi erilaista mainosmuotoa: boosted post ja display-mainos. Boosted post voi olla formaatiltaan teksti, kuva tai video, ja mainospaikka löytyy heti sovelluksen etusivulta. Juuri kuva- ja videomuotoiset boosted postit kiinnittävät käyttäjien huomion tehokkaasti, sillä ne nousevat hyvin esiin jodlausten seasta. Myös tekstimuotoisia boosted posteja voi käyttää tehokkaasti, kun ne muotoillaan muistuttamaan keskustelunavausta ja kun ne kannustavat käyttäjiä keskusteluun. Display-mainosten formaatti voi olla kuva tai video. Lisäksi Jodelissa on mahdollista toteuttaa color takeover -kampanjoita, joissa koko Jodelin käyttöliittymä väritetään mainostajan määrittämällä värillä 24 tunnin ajaksi. Tämä ei varmasti jää yhdeltäkään Jodelin käyttäjältä huomaamatta, vaan aiheuttaa varmasti keskustelua jodlaajien keskuudessa.

Jodelissa mainontaa voidaan kohdentaa kaupunkikohtaisesti. Suomessa kohdentaminen onnistuu 13 eri kaupunkiin. 

Hyperlokaalius leimaa Jodelia kanavana – myös markkinointikanavana. Kohdentamista voidaan tehdä kaupunkikohtaisesti, ja Suomessa kohdistaminen onnistuu 13 eri kaupunkiin. Myös iän perusteella kohdistaminen on mahdollista. Kampanja-ajat ovat tyypillisesti parista päivästä muutamaan viikkoon – pidempiä mainoskampanjoita ei juuri käytetä. Kuten TikTokissa, myös Jodelissa mainonta on vahvasti brändipainotteista, ja mainostilaa ostetaan näyttökertojen perusteella.

Edullista mainontaa Snapchatissa

Toisin kuin muut tässä artikkelissa esille nostetut markkinointikanavat, Snapchat on jo hyvän aikaa sitten vakiintunut suomalaisten käyttöön. Nykyään Snapchatin mainostyökalujen kirjo vetää vertoja jopa Facebookille, ja mainostilan ostaminen on muihin somekanaviin verrattuna erittäin edullista. 

Nykyään Snapchatin mainostyökalujen kirjo vetää vertoja jopa Facebookille.

Snapchatissa voi brändäävien kampanjoiden lisäksi muun muassa ohjata liikennettä verkkosivustolle, tehdä konversiotavoitteellista mainontaa, videokampanjajoita ja jopa katalogimainontaa. Mainosmuotoja on perinteisten kuva ja videomainosten lisäksi paljon. Valikoimaan lukeutuu esimerkiksi tarinamainoksia, tuotekatalogimainoksia, filttereitä, lisättyä todellisuutta käyttäviä Lenses-mainoksia sekä commercial-videomainoksia, joiden ohittaminen on estetty kokonaan.

Snapchatin kohdennusmahdollisuudet ovat kehittyneet samaan suuntaan kuin Facebookin targetointityökalut. Kohdistaminen onnistuu muun muassa sijainnin, kiinnostuksenkohteiden, laitteen tai asiakaslistojen perusteella. Snapchat-mainonnan kohdennusmahdollisuudet ovatkin ylivoimaisesti paremmat kuin muissa tässä artikkelissa mainituissa somekanavissa.

Snapchatin edullisuus mainoskanavana tulee monille yllätyksenä. Tulos Helsingin tekemissä Snapchat-kampanjoissa CPM, eli tuhannen näyttökerran hinta on kalleimmillaankin 1 euron tuntumassa. Kun taas Facebookissa vastaava hinta on 3–5 euroa, TikTokissa noin 5-8 euroa ja Jodelissa peräti 17 euroa. Snapchat-mainonnan toteutuksen ei siis pitäisi jäädä ainakaan mainostilan hinnasta kiinni.

Snapchat on markkinointikanavana hyvin edullinen: jo parilla sadalla eurolla voi saada tuloksia. 

Suomessa Snapchatin käyttäjiä on noin 1,3 miljoonaa, joista aktiivisia käyttäjiä on vuoden 2019 tietojen mukaan noin 365 000. Suurin käyttäjäryhmä ovat 13–17-vuotiaat, mutta myös 18–34-vuotiaiden käyttäjäryhmä on varsin laaja. Kyse ei ole vain nuorten kanavasta, vaan kanavasta löytyy käyttäjiä yli 35-vuotiaisiin saakka. Snapchatin käyttäjien demografinen jakauma vaihtelee maittain; esimerkiksi Norjassa yli 35-vuotiaat muodostavat Snapchatin suurimman käyttäjäryhmän (yli 52 prosenttia kaikista käyttäjistä). Snapchat-mainonnan mahdollisuuksia kannattaakin siis käyttää myös kansainvälisesti ja ottaa huomioon maakohtaiset eroavaisuudet käyttäjien demografiassa.

Snapchat on siis markkinointikanavana hyvin edullinen: jo parilla sadalla eurolla voi saada tuloksia. Kanavan mahdollisuudet ovat laajat, ja eri mainosmuotojen ja sisältöjen testaaminen on edullista. Markkinoijan kannattaakin siksi ehdottomasti ottaa Snapchat osaksi sosiaalisen median kanavamixiä. Mainontaa voi kohdentaa myös aikuisille käyttäjille, mutta parhaiten kanava toimii nuorten yleisöjen tavoittamiseen. 

Mietitkö, kuinka saada sosiaalisen median markkinoinnista enemmän irti? Kaipaatko asiantuntijaa hoitamaan somemarkkinointiasi tai sparrailemaan aiheesta kanssasi? Onnistuu! Ota yhteyttä meihin tai lue lisää somemarkkinoinnista Tuloksella!

Teksti on julkaistu aiemmin MRKTNG-lehdessä.

Kaisa Aarnio

Head of Social Media

Kaisa on Tuloksen ehdoton auktoriteetti sosiaalisen median markkinoinnin kysymyksissä. Hän vastaa somemarkkinoinnin kehityksestä ja hallitsee somemarkkinoinnissa sekä kohdentamisen että copywritingin.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio