Tommi Karvinen 22.2.2021

Sis√§lt√∂markkinointi ‚Äď kuin laittaisi rahaa pankkiin!

Mitä on sisältömarkkinointi?

Kohderyhmiä palvelevan ja kiinnostavan sisällön luonti pitäisi olla osa jokaisen organisaation markkinointia. Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan yrityksen tuottamaa sisältöä, joka on sen asiakkaiden kannalta kiinnostavaa ja hyödyllistä. Sisältömarkkinoinnin tärkeimpiä tehtäviä on myös tavoittaa asiakkaat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Tuotettu sisältö voi olla viihdyttävää, informatiivista, myyvää tai mitä vain näiden väliltä, kunhan lähtökohtana on asiakas eikä pelkästään se, mitä yritys itsestään haluaa viestiä.

Onnistunut sis√§lt√∂markkinointi alkaa panostamalla laadukkaaseen ja monipuoliseen sis√§lt√∂√∂n, jolle on m√§√§ritelty tavoitteet ja yleis√∂. Jokaisella sis√§ll√∂ll√§ ‚Äď oli se sitten tuoteteksti, palvelukuvaus, blogipostaus, tviitti, webinaari tai video ‚Äď tulee olla jokin tavoite.

Sisältömarkkinoinnilla vastataan asiakkaiden kysymyksiin sekä huoliin ja täten palvellaan asiakasta. Luottamuksen luominen on keskeinen asia vankkojen ja palaavien asiakassuhteiden rakentamisessa. Kaikki tämä vaikuttaa sivuston kokonaisvaltaisen näkyvyyden ja konvertoituvuuden parantumiseen. Jotta sisältömarkkinoinnista saadaan eniten irti, tulee sitä tehdä datapohjaisesti Рymmärretään kohderyhmän ostoprosessi ja hakukäyttäytymisdatan korrelaatiot.

Miksi tehdä sisältömarkkinointia?

”Sis√§lt√∂markkinointi on suosittua ja useimmat sit√§ jo tekev√§t. Kannattaako minun yritykseni l√§hte√§ siihen kilpailuun?” Tuo on yksi yleisimmist√§ kyseenalaistuksista, joita aktiivisesti konsulttity√∂ss√§ kuulee.

Sisältömarkkinoinnin avulla luot brändillesi identiteettiä, parannat mielikuvaa ja kasvatat tunnistettavuutta verkossa.

On totta, että sisältömarkkinointi toimii tietyille kohderyhmille, kuten B2C-puolella, lähtökohtaisesti paremmin ja nopeammin kuin B2B-puolella. Useasti vahva investointi sisältömarkkinointiin on ollut erottava tekijä markkinoinnissa. Strateginen sisältömarkkinointi sopii kaikille yrityksille ja sillä voi saada aikaan mittaviakin tuloksia. Tärkeää onkin pohtia, minkä tyyppinen sisältömarkkinointi on kullekin sopivin. Sisältömarkkinoinnin esimerkkejä ovat:

  • Verkkosivustolle luotu sis√§lt√∂, kuten blogipostaukset, palvelusivut ja muut sivut
  • Sosiaalisen median sis√§lt√∂markkinointi

  • Sis√§lt√∂markkinointi videoiden ja podcastien muodossa

  • Maksullisen mainonnan sis√§lt√∂markkinointi

Keinoja on monia. Kaikista parhaimman käsityksen toimivimmasta kanavasta saat luonnollisesti testaamalla monipuolisesti sisältömarkkinointia monikanavaisessa ympäristössä. Sisältömarkkinointi auttaa yritystäsi monella tapaa ja isoimpina teemoina sieltä nousevat:

  1. Palveluiden ja tuotteiden kirkastaminen sisällöillä
  2. Luotettavuuden ja asiakassuhteiden tehostaminen
  3. Konvertoituvuuden parantaminen
  4. Yhteisöllisyyden kasvattaminen brändin ympärille

Datapohjaista sisältömarkkinointia kohderyhmille hakukäyttäytymisen avulla

Sisältömarkkinointi tulee nähdä pitkän aikavälin strategiana, jolla keskitytään rakentamaan vahvaa suhdetta kohdeyleisöön. Tätä taklataan laadukkaalla sisällöllä, joka on kohderyhmälle suunnattua ja relevanttia. Peruslähtökohtana ovat kohderyhmien tarpeet:

  • Millaisia informaatiotarpeita asiakkailla tai kohderyhmill√§ on ostoprosessin eri vaiheissa?

  • Miten yritys voi ratkaista asiakkaan ongelmia tai haasteita tarjoamalla sis√§lt√∂√§, joka vastaa heid√§n tarpeitaan?

  • Miss√§ asiakkaat ovat ja millaista sis√§lt√∂√§ he haluavat eri kanavissa kuluttaa?

  • Mik√§ heit√§ kiinnostaa ja viihdytt√§√§?
ostoputki ja hakukäyttäytyminen sisältömarkkinoinnissa

Kohderyhm√§√§ palvelevaa sis√§lt√∂√§ on helppo l√§hesty√§ esimerkiksi kohderyhm√§si hakukonek√§ytt√§ytymisen ja ostopolun kautta. Onnistunut sis√§lt√∂markkinointi vaatii ymm√§rryst√§ molemmista sek√§ siit√§, miten ne linkittyv√§t toisiinsa. Ensimm√§iset askeleet ovat ostopolun purkaminen eri vaiheisiin ‚Äď mit√§ vaiheisiin kuuluu ja miten asiakkaat k√§ytt√§ytyv√§t kyseisiss√§ vaiheissa.

Prosessin tueksi on syyt√§ luoda kokonaisvaltaista hakuk√§ytt√§ytymistutkimusta, johon kuuluu mm. hakukonemarkkinoinnin maailmasta tuttu avainsanatutkimus. Avainsanatutkimus tuo relevanttia ja suoraa dataa siit√§, mink√§laisia informaatiotarpeita asiakkailla on ja mink√§laisiin ongelmiin he hakevat ratkaisuja. N√§iden perusteella on tehokasta l√§hte√§ rakentamaan dataan pohjautuvaa sis√§lt√∂markkinointia, joka toimii kohderyhm√§si ostopolun eri vaiheissa aina jopa ostoon saakka. Sis√§ll√∂ntuotannossa luonnollisesti tulee huomioida my√∂s sis√§lt√∂jen hakukoneoptimointi, jotta saadaan maksimoitua orgaaninen n√§kyvyys.  

T√§rkeint√§ on aloittaa tekeminen ja testaaminen jo t√§n√§√§n, mielell√§√§n eilen…

Vahva sisältömarkkinointi vahvistaa myös brändiä. Sisältömarkkinointi ja brändistrategia eivät ole toisiaan poissulkevia tekijöitä, vaan ne toimivat yhteistyössä tukien toisiaan. Sisältömarkkinoinnin avulla brändille luodaan identiteettiä, parannetaan mielikuvaa ja brändi tunnistetaan helpommin verkossa. Tämä luo uskollisuutta kohderyhmän keskuudessa ja täten asiakkaat ostavat tuotteen tai palvelun kyseiseltä brändiltä kilpailijoiden sijaan.

Yhteenveto

Nykypäivänä ihmiset vaativat ja haluavat tuntea yhä enemmän ja enemmän. Kilpailu on koventunut ja markkinoinnin keinot tulevat olla luovempia ja tehokkaampia. Tehokkaalla sisältömarkkinoinnilla tavoitetaan kohdeyleisö ja kasvatetaan tuloksia. Oikeaoppisella sisältömarkkinoinnilla parannetaan myös tunnettuutta, asiakassuhteita sekä luodaan luotettavuutta yritystä kohtaan.

Hyv√§ tapa aloittaa sis√§lt√∂markkinointi on m√§√§ritt√§√§, mink√§lainen sis√§lt√∂ voisi toimia parhaiten yrityksellesi ja kohderyhm√§llenne. Ja t√§rkeint√§ ‚Äď aloittaa tekeminen ja testaaminen jo t√§n√§√§n. Vahva suositus on j√§tt√§√§√§ lovi markkinointibudjettiin sis√§lt√∂markkinointia varten.

Mikä on teidän yrityksenne sisältömarkkinoinnin tila? Personoitu ja dataan pohjautuva sisältömarkkinointi on Tuloksen vahvoja osaamisalueita. Ole rohkeasti yhteydessä meihin, jos datapohjainen sisältömarkkinointi tai hakukoneoptimointi kiinnostaa!

Ota yhteyttä

Tommi Karvinen

Head of SEO & CRO

Tommi on hakukone- ja konversio-optimoinnin järkkymätön mestari. Tommi löytää tilanteessa kuin tilanteessa keinot orgaanisen liikenteen kasvattamiseen ja osaa kertoa tekemisistään selkokielellä.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio