Heini Lindfors 29.10.2020

Sisältöjen hakukoneoptimointi – Näin se tehdään!

Sisällöt ovat tärkeä osa digimarkkinointia, ja niiden merkitys korostuu edelleen. Se, että sisältöjä on, ei kuitenkaan riitä – on myös varmistettava, että oikeat kohderyhmät löytävät sisältöjen ääreen. Orgaaninen näkyvyys Googlessa ja muissa hakukoneissa on yksi tärkeimmistä asioista, jotka sisältöjen tekemisessä kannattaa ottaa huomioon. Miten siis tehdä hakukoneystävällistä sisältöä? Miten varmistaa omien tekstien hakukonelöydettävyys? Tästä tekstistä saat eväät orgaanisen Google-näkyvyyden parantamiseen. Mukana on konkreettisia esimerkkejä, joiden avulla pääset hyvin vauhtiin.

Sivuston sisältöjen Google-näkyvyyden parantaminen käy seuraavien vaiheiden kautta:

1. Avainsanatutkimus

2. Hakutulosanalyysi

3. Sisällön tekeminen ja optimointi

4. Seuranta ja jatkokehitys

1. Avainsanatutkimus

Avainsana tarkoittaa sanaa tai sanojen yhdistelmää, jota netinkäyttäjät käyttävät etsiessään tietoa hakukoneista. Termi on hieman harhaanjohtava, sillä avainsana voi sisältää joko yhden tai useamman luonnollisen kielen sanan. Vihreä takki on yksi avainsana, vaikka se koostuu kahdesta luonnollisen kielen sanasta (vihreä ja takki).

Mistä niitä avainsanoja sitten löytää? Liikkeelle kannattaa lähteä omista oletuksista. Mitä arvelet kohderyhmäsi kirjoittavan hakukoneeseen, kun he haluavat löytää tietoa sinun tarjonnastasi? Listaa muutamia kantasanoja ylös ja syötä ne avainsanatyökaluun.

Avainsanatutkimuksessa tärkeintä on selvittää itse sanojen lisäksi sanojen hakuvolyymit. Valitse siis käyttöösi sellainen avainsanatyökalu, josta saat tietoosi hakuvolyymeja.

Ahrefsin ilmaisesta Keyword Generator -avainsanatyökalusta saat avainsanaehdotuksia ja hakuvolyymitietoja.

Ilmaisia avainsanatyökaluja on melko niukasti.

Tällä hetkellä suosittelen ilmaisista avainsanatyökaluista ensisijaisesti Ahrefsin Keyword Generator -työkalua. Toinen hyvä ilmainen työkalu on Chrome-selaimeen asennettava Keyword Surfer -lisäosa, joka antaa suoraan Googlen hakutulosnäkymään tietoja hakuvolyymeista ja aiheeseen liittyviä avainsanaehdotuksia.

Google Search Console -työkalulla voit tarkastella sitä, millaisilla avainsanoilla sivustollesi tullaan tällä hetkellä. Search Console on hyvä työkalu erityisesti sijoitusten pitkäaikaiseen seurantaan, mutta voit saada siitä ideoita myös avainsana-analyysiin. Toisin kuin em. avainsanatyökalut, Search Console on asennettava omalle sivustolle ja sen on annettava kerätä dataa jonkin aikaa, eli sitä ei voi ottaa käyttöön täysin ex tempore.

Myös Googlen hakukone on erinomainen avainsanatyökalu – ja täysin ilmainen! Kirjoita Googlen hakukoneeseen kantasana, jolla oletat potentiaalisten asiakkaiden hakevan palveluitasi. Millaisia ehdotuksia hakukone tarjoaa sivun alareunassa Aiheeseen liittyvät haut -kohdassa? Poimi nämä talteen ja tarkista Keyword Generatorilla näiden avainsanojen hakuvolyymit.

Googlen hakukone avainsanatyökaluna: riippuvalaisin-kyselyyn liittyviä hakuja.

Voit käyttää myös Google Adsin omaa avainsanatyökalua hakuvolyymien selvittämiseen. Huomaathan kuitenkin, että Google Adsin avainsanatyökalu antaa kunnon tietoja hakuvolyymeista vain, jos mainostat Googlessa tarpeeksi suurella budjetilla. Siksi Google Ads ei ole suurelle osalle hakukoneoptimointia aloittelevista sopiva avainsanatyökalu.

Valitse avainsanatyökalussa se maa ja kieli, johon haluat sisältösi kohdentaa. Jos kohdeyleisösi ovat esimerkiksi Suomessa asuvat suomalaiset, valitse Suomi ja suomen kieli (jos mahdollista).

Avainsanatyökaluissa hakuvolyymit pyöristetään aina lähimpään kymmeneen. Jos työkalu ei anna lainkaan volyymidataa, se viittaa siihen, että hakuja on 0-10 per kk. Tuskin haluat panostaa ainakaan isosti sivustosi näkyvyyteen sellaisilla termeillä, joiden kuukausittainen hakuvolyymi saattaa olla pyöreä 0?

Google saattaa niputtaa saman käyttäjän tekemiä hakuja yhteen hakuvolyymidatassa. Esimerkki: Teet avainsanatutkimusta kalankasvatuksesta ja tarkastelet sanaa ”silakankasvattamo”. Muistelet googlettaneesi itse tätä sanaa edellisen kuukauden aikana ainakin 10 kertaa parin päivän sisään, mutta avainsanatyökalu väittää, että hakuja on alle 10. Tämä voi johtua siitä, että Google on tunnistanut, että hakuja tekee sama henkilö, ja siksi niputtanut kaikki hakusi datassa yhteen.

Osa avainsanatyökaluista näyttää hakumäärän 12 kk:n keskiarvon (esim. Keyword Surfer, Google Adsin avainsanatyökalu), osa taas edellisen kuukauden hakuvolyymin (esim. Ahrefs). Tästä syystä eri työkalujen antamassa datassa voi olla eroavaisuuksia.

Käytännössä kaikkien varteenotettavien avainsanatyökalujen data on ainakin osittain peräisin Googlelta. Osa työkaluista (esim. Ahrefs) käyttää Googlen datan lisäksi myös clickstream-dataa. Myös tämä selittää, miksi eri työkalujen antamat volyymit voivat erota toisistaan.

Monet avainsanatyökalut tarjoavat myös arvioita avainsanojen orgaanisesta kilpailutilanteesta. Näihin lukuihin kannattaa suhtautua terveellä kriittisyydellä erityisesti suomenkielisessä avainsanatutkimuksessa, sillä luvut pohjautuvat rajalliseen datamäärään.

Minkä työkalun antama hakuvolyymitieto on sitten täsmällisin? Varmaa vastausta tähän on mahdoton antaa. Tärkeintä kuitenkin on saada jonkinlaista tietoa eri avainsanojen vertailun pohjaksi. Avainsanojen hakuvolyymeja ei tarvitse tietää tieteellisen tarkasti, jotta voit suunnitella hakukoneoptimoinnin strategiaa.

Keyword Surfer -lisäosa esittää hakuun liittyviä variaatioita suoraan hakutulossivulla.

Tutki siis tarjontaasi liittyviä avainsanoja työkaluilla ja listaa sanoja hakuvolyymeineen. Mitä avainsanoista kannattaisi sitten valita käytännön hakukoneoptimointiin ja seurantaan? Valintaa tehdessä kannattaa huomioida ainakin seuraavat kysymykset.

Mitkä avainsanat kytkeytyvät omaan liiketoimintaasi? Liittyvätkö avainsanat liiketoimintasi tavoitteisiin?

Myyt silmälaseja, ja avainsanatutkimuksessa esiin nousee avainsana silmä (noin 2000–4000 hakua/kk). Silmät liittyvät kyllä läheisesti liiketoimintaasi, ja sanan hakuvolyymi on korkea – mutta mikä liiketoiminnallinen hyöty sinulle on siitä, että sivustosi nousee esille tällaisella sanalla? Kuinka moni silmä-sanaa googlettava on oikeasti aikeissa ostaa silmälasit? Varmaankin osa, mutta ehkäpä resurssit voisi käyttää järkevämminkin kuin näkyvyyden edistämiseen tällä termillä.

Onko sinulla realistisia mahdollisuuksia menestyä kyseisellä avainsanalla?

Kauluspaita on varsin haettu avainsana (noin 2000–2500 hakua/kk). Jos myyt kauluspaitoja, olisi varmasti houkuttelevaa kilpailla tällä kyselyllä. Mutta mitkä ovat menestymisen mahdollisuudet näin suositulla avainsanalla? Iso hakumäärä tarkoittaa yleensä kovaa kilpailua. Jos aloitat optimointityön lähes nollista, aivan ensimmäiseksi kannattaa keskittyä helpompiin taisteluihin eikä käydä heti ensimmäiseksi tappelemaan jättiläisten kanssa.

Kauluspaita-kyselyn hakutulossivu on täynnä suurten ja tunnettujen kauppojen sivustoja.

Palastele tarjontaasi siis vielä hieman tarkemmin. Jos tarjoat kauluspaitoja mittatilauksella, ota tarkasteluun mittatilaus kauluspaita (70 hakua/kk). Jos taas valikoimassasi painottuvat korkealaatuiset vaatteet, voi sopiva valinta olla laadukas kauluspaita (40 hakua/kk). Jos taas tarjonnassasi on kauluspaitoja kasuaalimpaan menoon, voi rento kauluspaita (140 hakua/kk) olla hyvä valinta. Näillä termeillä hakumäärät ovat pieniä, mutta menestyminen on helpompaa.

On parempi sijoittua hakukoneessa sijalle 3 termillä, jolla on 70 hakua kuukaudessa, kuin sijalle 30 termillä, jolla on 2400 hakua kuukaudessa.

Tärkeintä on, että avainsanavalintasi heijastavat sitä, missä olet vahvoilla. Jos kauluspaitasi eivät ole laadukkaita tai rentoja, on turha yrittää nousta hakukoneissa esille näillä termeillä.

2. Hakutulosanalyysi

Kun sinulla on käsitys siitä, millaisilla avainsanoilla sinun kannattaa näkyä hakukoneissa, on aika tutkia asiaa vielä tarkemmin. Hakutulosanalyysin avulla saat käsityksen siitä, mitä tiedonhakijat tahtovat tietyllä avainsanalla netistä löytää. Idea on yksinkertainen: Hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjille tietyllä kyselyllä juuri sellaisia hakutuloksia, joita käyttäjät haluavatkin löytää. Siksi tiedonhakijoiden tarpeita voidaan tutkia tutkimalla hakutuloksia.

Toisinaan asiassa ei ole mitään epäselvää:

  • Posti asiakaspalvelu yhteystiedot -avainsanalla tiedonhakijat tahtovat löytää Postin asiakaspalvelun yhteystiedot.
  • Juhannusaatto 2021 -haulla puolestaan todennäköisesti halutaan tietää juhannusaaton 2021 päivämäärä.
  • Oodi aukioloajat -haulla etsitään Oodi-kirjaston päivän aukioloaikaa.

Mutta entäpä sellaiset sanat kuin ”maalaus”? Tai ”geelikynnet”? Tai ”kissanpentu”? Halutaanko näillä löytää ohjeita ja oppaita, vai ovatko hakukoneen käyttäjät ostamassa jotakin tällaisia sanoja käyttäessään?

Google.fi-hakukone tarjoaa Kissanpentu-kyselyllä monipuolisesti erilaisia sisältöjä.

Hakutulosanalyysissa tutkittava avainsana kirjoitetaan hakukoneeseen yksityisessä eli incognito-selaustilassa ja tarkastellaan, millaisia hakutuloksia hakukone nostaa esiin. Analyysissa kannattaa pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä.

Tarjoaako hakukone kyselyllä kaupallisten vai ei-kaupallisten toimijoiden tuottamaa sisältöä?

Jos hakukone nostaa esiin vain ei-kaupallisten toimijoiden sisältöjä, voi tämä kertoa siitä, että tutkitulla avainsanalla ei ole juuri liiketoiminnallista potentiaalia. Tai sitten olet vain onnekas ja keksinyt juuri avainsanan, jota kukaan muu ei ole aiemmin keksinyt hyödyntää kaupallisesti.

Minkä kokoisia ja millä tavoin profiloituneita toimijoita hakukone nostaa esille? Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä sinulla on näiden toimijoiden kanssa?

Jos hakukone esimerkiksi nostaa esille vain B2C-sisältöjä ja itse olet B2B-toimija, ei kyseinen avainsana kenties ole sinua varten. Jos hakutulossivu on täynnä tunnettujen suuryritysten tuottamia sisältöjä ja itse olet aloitteleva pienyrittäjä, eivät mahdollisuutesi menestykseen todennäköisesti ole kovin suuret.

Liittyvätkö hakutulokset ostamiseen?

Jos hakukone nostaa esille verkkokauppojen tuote- tai kategoriasivuja tai yritysten palvelukuvauksia, on selvää, että kyse on ostamiseen liittyvistä sisällöistä. Miten on sinun sisältösi laita? Tavoitteletko sisällölläsi sitä, että saat käyttäjät ostamaan, vai onko suunnitelmissasi tehdä sisältöä, jolla on jokin toinen tavoite?

Mihin ostoputken vaiheeseen sisällöt liittyvät?

Jos löydät tietyllä kyselyllä selkeästi ostosuppilon alkupäähän liittyviä sisältöjä, sinun on todennäköisesti turha yrittää nostaa tähän liittyvällä avainsanalla esille ostoputken loppupään sisältöjä – ja päin vastoin.

Onko mukana sijaintia korostavia hakutuloksia tai karttahakutuloksia, joissa nostetaan esiin paikallisia yrityksiä?

Hakukoneiden käyttäjät hakevat yhä useammin tietoa lähiympäristönsä palvelutarjonnasta. Jos hakutulossivu täyttyy paikallisuutta korostavista hakutuloksista, on kyseisellä haulla todennäköisesti helpointa pärjätä tekemällä itsekin omaan paikalliseen tarjontaan liittyvää sisältöä ja tuoda esimerkiksi oman toimipisteen osoite selkeästi esille sisällössä.

Lounas-kysely liittyy vahvasti paikallisuuteen. Hakukone tunnistaa käyttäjän sijainnin (Helsinki) ja tarjoaa hakutuloksia sen mukaan (helsinkiläiset lounasravintolat).

Onko hakutulossivulla hakusanamainoksia?

Mitä lähempänä ostotapahtumaa tiedonhakijat tyypillisesti käyttävät tiettyä avainsanaa hakukoneissa, sitä todennäköisemmin hakutulossivulla on runsaasti hakusanamainoksia – ja sitä pienempi on orgaanisten hakutulosten klikkiprosentti.

Valitsemalla sellaisia avainsanoja, joilla mainontaa ei ole tai sitä on vain vähän, voit saada sivustolle enemmän liikennettä. Toisaalta runsas mainosten määrä kertoo usein siitä, että avainsana tuottaa mainostajille kauppaa, ja siksi orgaanisen näkyvyyden saavuttaminen kyseisellä termillä on todennäköisesti kannattavaa.

Runsas mainosten määrä ei siis suoraan kerro siitä, kannattaako kyseinen hakutermi ottaa seurantaan. Klikkiprosentti voi jäädä vaatimattomaksi, mutta sana saattaa silti tuottaa hyvin kauppaa.

Ovatko kaikki hakutulokset luonteeltaan samanlaisia?

Toisinaan kaikki hakutulossivun hakutulokset muistuttavat läheisesti toisiaan – hakukone voi listata tietyllä kyselyllä esimerkiksi pelkkiä verkkokauppoja, pelkkiä paikallisia yrityksiä tai pelkkiä artikkelisisältöjä. Usein käy kuitenkin toisin: hakutulossivulta löytyy sekä informatiivisia että puhtaasti ostamiseen liittyviä sisältöjä. Tämä muuten pätee kaikkiin aiemmin mainitsemiini esimerkkisanoihin: maalaus, geelikynnet ja kissanpentu.

Maalaus-kyselyn hakutulossivulla on sekä informatiivisia sisältöjä (K-Rauta, videot) että maalauspalvelun ostamiseen liittyvää sisältöä (Urakkamaailma).

Onko sinulla auktoriteettia ja asiantuntemusta aiheesta? Jos ei, kenellä on?

Google on yhä tarkempi sisältöjen laadun suhteen. Hakukone pyrkii miellyttämään käyttäjiään ja tarjoamaan heille sitä tietoa, mitä he haluavatkin löytää – ja jokainen käyttäjä tahtoo varmasti löytää tietoja, jotka pitävät paikkansa. Erityisesti terveyteen, rahaan ja lakiasioihin liittyvissä aiheissa on tärkeää, että sisältöjä kirjoittaa ihminen, joka on kyseisen aiheen asiantuntija.

Mieti siis tarkasti, riittävätkö rahkeesi laadukkaan ja uniikin sisällön tekemiseen tutkimastasi aiheesta. Esimerkiksi kirkasvalolamppujen myyjä varmasti haluaisi näkyä hakukoneissa kaamosmasennukseen liittyvillä hauilla. Mutta onko lamppuvalmistajalla itsellään uskottavaa asiantuntemusta kaamosmasennuksesta? Ehkäpä tällaisessa tapauksessa on parempi pyytää vaikkapa kaamosmasennuksen hoitoon erikoistunutta lääkäriä kirjoittamaan teksti aiheesta tai vähintään haastatella lääkäriä sisällön pohjaksi.

Tarjoaako hakukone vain tekstisisältöjä, vai myös muun tyyppisiä sisältöjä?

Toisinaan hakukone tarjoaa ensisijaisesti video- ja kuvasisältöjä. Tämä ei ole sattumaa, vaan merkki siitä, että käyttäjät haluavat löytää kyseisellä haulla juuri visuaalisia sisältöjä.

Google.fi tarjoaa geelikynnet-kyselyllä runsaasti video- ja kuvahakutuloksia.

Hakutulosanalyysista saat viitteitä siihen, millaista sisältöä sinun kannattaa tehdä sivustollesi

Hakutulosanalyysiin ei ole olemassa yksiselitteistä kaavaa, jonka perusteella voidaan kiistattomasti osoittaa, onko tietyn avainsanan optimoiminen järkevää juuri sinulle. Yllä olevan kysymyspatteriston avulla opit kuitenkin tarkastelemaan hakutulossivua ja tunnistamaan, voitko omalla sivustollasi ja tarjonnallasi vastata käyttäjien tarpeisiin. Hakutulosanalyysin avulla saat myös tietoa siitä, millaista sisältöä sinun kannattaa sivustollesi tehdä, jotta hakukone nostaisi sen käyttäjien nähtäville.

Muista, että hakukone ei ole olemassa sen vuoksi, että sinä saisit sivustollesi näkyvyyttä, vaan siksi, että hakukoneen käyttäjät löytäisivät etsimänsä. Jos et voi tarjota käyttäjille sitä, mitä he tietyllä avainsanalla hakukoneista etsivät, et voi myöskään menestyä kyseiseen avainsanaan liittyvillä kyselyillä hakukoneissa.

Hakukone ei ole olemassa sen vuoksi, että sinä saisit sivustollesi näkyvyyttä, vaan siksi, että hakukoneen käyttäjät löytäisivät etsimänsä.

3. Sisällön tekeminen ja optimointi

Avainsana-analyysin ja hakutulosanalyysin pohjalta olet saanut käsityksen siitä, millaisilla avainsanoilla sinun kannattaa tavoitella orgaanista näkyvyyttä. Tiedät, millä avainsanoilla on kytkös liiketoimintasi tavoitteisiin, ja ymmärrät, millaisilla sanoilla sinulla on menestymisen mahdollisuuksia. Hakutulosanalyysissa olet myös huomannut, millaiset sisällöt menestyvät hakukoneissa tutkimillasi kyselyillä.

Valitse seuraavaksi aihe, josta lähdet tekemään sisältöä. Jos sivustollasi on jo sisältö kyseisestä aiheesta, voit ottaa sen työsi pohjaksi ja kehittää uutta sisältöä vanhan pohjalta.

Valitse sen jälkeen yksi pääavainsana ja 2–3 tukiavainsanaa. Valitse sellaisia avainsanoja…

  • jotka eivät ole liian kilpailtuja
  • joilla on jonkin verran (=enemmän kuin 0–10) hakuja kuukausittain
  • joilla on selkeä kytkös liiketoimintasi tavoitteisiin
  • jotka liittyvät kiinteästi yhteen keskenään.

Selkein tapa varmistaa hakukonenäkyvyys tietyillä avainsanoilla on se, että käytät näitä avainsanoja itse sivun tekstisisällössä. Viime vuosina Google on panostanut paljon luonnollisen kielen ymmärtämiseen ja siksi yksittäisten, täsmällisesti muotoiltujen avainsanojen merkitys on vähentynyt. Helpotat kuitenkin hakukoneen työtä ja teet sisällöstä selkeämpää kohderyhmällesi, kun puhut aiheestasi samoilla sanoilla, joita kohderyhmäsi kirjoittaa hakukoneeseen.

Ennen kuin alat tehdä sisältöä, mieti tarkasti, mitä ja miksi oikeastaan olet tekemässä. Miksi kohderyhmäsi pitäisi kiinnostua sisällöstäsi? Mitä tavoittelet sisällöllä? Millä tavalla aiot tehdä sisällöstäsi parempaa kuin kilpailijoiden sisällöt? Älä jatka, ennen kuin tiedät vastaukset näihin kysymyksiin. Tunkemalla avainsanoja tekstiin et pysty tekemään sisällöstä parempaa kuin kilpailijoilla – erottautumistekijän on oltava jossakin muualla.

Kirjoita aina ensisijaisesti omalle kohderyhmällesi ja vasta toissijaisesti hakukoneelle.

Tuo sisällössä rohkeasti esille omaa asiantuntemustasi ja näkemyksiäsi tai haastattele alan asiantuntijoita. Kopioimalla netistä sellaisenaan muiden ajatuksia, näkemyksiä tai tietoja et menesty hakukoneissa. Sinulla ei tarvitse välttämättä olla aiheeseen uutta tietoa – voit myös valita uudenlaisen tavan esittää, havainnollistaa tai jäsennellä vanhaa tietoa. Pääasia on, että tarjoat sisällössäsi jotakin sellaista, mitä käyttäjät eivät muualta löydä.

Kiinnitä alusta lähtien huomiota tekstin silmäiltävyyteen ja havainnollisuuteen. Kukaan ei halua lukea pienellä präntillä kirjoitettua, järkälemäisistä kappaleista koostuvaa tekstiä.

  • Käytä luetteloja (ranskalaisilla viivoilla tai numeroilla). Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos joudut luettelemaan enemmän kuin kolme asiaa, on paras muotoilla asia virkkeen sijaan luetteloksi.
  • Kuvita sisältösi. Esimerkiksi infograafit tekstisisällön seassa tekevät sisällöstä havainnollisen. Uniikit, itse tuotetut ja laadukkaat kuvat ovat aina paras vaihtoehto, mutta jos laadukkaita kuvia ei ole mahdollista tuottaa itse, on paras napata kuvapankista muutama sivun ilmettä elävöittävä kuva – ne ovat parempi kuin ei mitään.
  • Väliotsikoi ahkerasti. Väliotsikot auttavat hakukonetta hahmottamaan sivun sisältöä. Myös käyttäjät löytävät väliotsikoiden perusteella helpommin juuri sen tiedon, mitä he etsivät.
  • Kursivoi, lihavoi ja tee nostoja. Korosta rohkeasti tekstin ydinkohtia. Auta lukijaa pääsemään kiinni tekstisi ydinsanomaan mahdollisimman nopeasti.

Kirjoita aina ensisijaisesti omalle kohderyhmällesi ja vasta toissijaisesti hakukoneelle. Jos haluat, voit tekstin kirjoittamisen ensimmäisessä vaiheessa unohtaa avainsanakulman kokonaan ja varmistaa editointivaiheessa, että käytät tekstissäsi tasaisesti valitsemiasi avainsanoja. Avainsanojen lisääminen jälkikäteen on helppoa – sen sijaan tekstin rakennetta ja punaista lankaa on vaikea muokata jälkikäteen.

Missä niitä avainsanoja sitten pitäisi käyttää?

Vuosituhannen vaihteen tienoilla hakukoneoptimoinnissa saattoi menestyä piilottamalla mahdollisimman paljon avainsanoja erilaisiin näkymättömiin tai huonosti näkyviin sivun osiin. Avainsanoja saatettiin lisätä esimerkiksi valkoisella tekstillä valkoiselle pohjalle, jolloin hakukone näki sanat mutta käyttäjä ei.

Tällaiset tekniikat ovat jo pitkään olleet tehottomia. Hakukoneoptimoinnissa ei ole kyse siitä, että sanoja ujutettaisiin oikeisiin kohtiin jonkin vain harvojen tunteman, lähes maagisen kaavan mukaan. Kannattaa varmistaa, että tietyissä tekstielementeissä käytetään avainsanoja, mutta muuten pitkälle pääsee maalaisjärjellä ja muutamalla yksinkertaisella periaatteella.

  • Käytä valitsemiasi avainsanoja tasaisesti ja johdonmukaisesti leipätekstissä ja väliotsikoissa (h2, h3). Tärkeintä on, että teksti on luontevaa ja selkeää. Jos tekstin luettavuus alkaa kärsiä ja tietty sana toistuu luonnottoman usein leipätekstissä ja väliotsikoissa, olet mennyt avainsanan käytön suhteen hieman liian pitkälle.
  • Käytä valitsemiesi avainsanojen lisäksi luontevasti ja monipuolisesti muita aiheeseen liittyviä termejä. Vältä sellaisia geneerisiä sanoja kuin ”tuote”, ”ratkaisu” tai ”palvelu”. Jos sinulla on optikkoliike, puhui ”silmälaseista”, ”kehyksistä” ja ”linsseistä” äläkä ”tuotteista”. Jos myyt siivouspalvelua, puhu ”siivouksesta” ja ”siivoojista” äläkä ”palvelusta” ja ”palveluntuottajista”.
  • Kirjoita siten, että jokaisesta sivun kappaleesta käy ilmi, mikä on sivun aihe. Rakenna teksti siten, että mistä tahansa kappaleesta voi sanaston perusteella päätellä, mihin aihepiiriin teksti liittyy. Kun tämä toteutuu, olet todennäköisesti käyttänyt aihepiirille ominaista sanastoa tarpeeksi monipuolisesti ja johdonmukaisesti.
  • Tee sisältöä niin paljon kuin on tarpeen. Älä tähtää tiettyyn sana- tai merkkimäärään. On totta, että pitkä teksti saavuttaa usein parempia sijoituksia kuin lyhyt teksti. Tätä ei kuitenkaan tule tulkita niin, että hakukone järjestäisi sivuja hakutuloksiin sanamäärän perusteella. Pikemminkin kyse on siitä, että tiedonhakijat arvostavat yleensä perusteltuja ja perusteellisia vastauksia lyhyen ja ylimalkaisen sijaan. Älä tee pitkää sisältöä – tee perusteellista sisältöä (jos se vaikuttaa hakutulosanalyysin perusteella järkevältä).
  • Hakutulosanalyysissa kannattaa silti kiinnittää huomiota siihen, kuinka pitkät aihetta koskevat sisällöt menestyvät hakukoneissa. Näin saat summittaisen käsityksen siitä, kuinka laaja sisältö sinun kannattaisi toteuttaa, jos haluat menestyä haulla. Esimerkiksi lounas helsinki -tyyppisillä, lokaaleilla hauilla pärjää usein melko lyhyellä sisällöllä. Sen sijaan maalaus-haulla menestyvät lähinnä pitkät, ohjetyyppiset sisällöt.
  • Avainsanoja voi taivuttaa, mutta käytä mieluusti niitä myös taivuttamattomassa muodossa ainakin joitain kertoja. Suomen kielen taivutusmuodot voivat aiheuttaa hakukoneille haasteita. Erityisesti Google ymmärtää vuosi vuodelta suomen taivutusmuotoja paremmin, mutta aina kannattaa pelata varman päälle ja käyttää myös sanojen täsmällisiä muotoja (exact match).
  • Jos teet tekstisisällön sijaan sisältöä jossakin muussa muodossa (video, kuva tai podcast), varmista että esität sisällön pääkohdat myös tekstimuodossa. Hakukoneet ymmärtävät tekstiä paremmin kuin mitään muuta sisällön tyyppiä. Kuva-, video- tai äänimuotoisen sisällön referoiminen tekstimuodossa palvelee myös käyttäjiä – erityisesti niitä, jotka haluavat skimmata sisällön, ja niitä, jotka käyttävät sisällön selailuun kuvaruudunlukijaa.
  • Muotoile sivun title-tag ja metakuvaus (meta description) huolellisesti. Käytä näissä elementeissä pääavainsanaa. Nämä tekstielementit näkyvät yleensä Googlen hakutulossivulla. Niillä on kaksi tärkeää tehtävää: kertoa käyttäjälle ja hakukoneelle, mitä kyseinen sivu käsittelee, ja saada käyttäjä klikkaamaan juuri kyseistä hakutulosta kilpailijoiden hakutulosten sijaan. Voit halutessasi käyttää metakuvauksen ja titlen testaustyökalua.
  • Huomaathan, että title-tagin ei tarvitse olla copywritingin historian upein taidonnäyte, vaan tärkeintä on sen viestivyys ja selkeys. Title-tagin sisältö ei näy itse verkkosivulla, vaan ainoastaan hakukoneen hakutuloslistauksessa ja selaimessa välilehden otsikossa. Varmista, että titlessä ja metakuvauksessa käy ilmi, mitä käyttäjä voi kyseisellä sivulla tehdä ja mitkä ovat kyseisen sisällön erityispiirteet. Titlessä voi korostaa esimerkiksi ajankohtaisuutta (”Asunnon osto-opas 2020”), ostamisen helppoutta (”Ilmainen toimitus”), hintaa (”Kotivakuutus vain 10 €/kk”, ”Pesukoneet alk. 249 €”), aikaa (”Opi koodaamaan alle 4 viikossa”) tai valikoiman laajuutta (”Yksilölliset kutsukortit – 201 valmista mallia”).
  • Käytä mieluusti sivun pääavainsanaa pääotsikossa (h1-otsikko). Tärkeintä kuitenkin on, että pääotsikko on kuvaa sivun sisältöä tiiviisti ja selkeästi. Jos et saa avainsanaa ujutettua luontevasti pääotsikkoon, älä väännä väkisin.

4. Seuranta ja jatkokehitys

Harva osuu ensiyrittämällä suoraan maaliin. Kun olet julkaissut sisällön, muista seurata, kuinka se menestyy hakukoneissa. Aiemmin mainittu Google Search Console on tähän oivallinen väline, josta saat hakukonesijoitusten lisäksi tietää muun muassa orgaanisten hakutulosten klikkien ja näyttökertojen määrän.

Anna sisällöllesi muutama kuukausi aikaa nousta hakukoneissa esille. Sen jälkeen voit miettiä, kuinka voisit parantaa sisältöäsi.

  • Tee uutta hakutulosanalyysia. Havaitsetko muutoksia tai uusia asioita?
  • Tutki kilpailijoiden sisältöjä uudelleen. Mitä kilpailijat tekevät paremmin?
  • Tarkastele tekemääsi sisältöä kriittisellä silmällä. Oletko unohtanut jotakin? Voisitko täydentää sisältöä?
  • Pyydä asiakkailtasi ja kollegoiltasi palautetta sisällöstä – ja kuuntele palautetta ennakkoluulottomasti.
  • Tutki Search Consolen lukuja. Onko klikkausprosentissa parantamisen varaa?

Lopuksi: Tee uutta, hakukoneystävällistä sisältöä säännöllisesti

Kun olet saanut ensimmäisen hakukoneoptimoidun sisältösi julki, jatka seuraavaan aiheeseen. Avainsanatutkimuksesta löytyi varmasti monia eri aiheita, joilla toivot sivustosi nousevan hakukoneissa esille. Mitä enemmän hakukoneystävällisiä sisältöjä teet omasta alastasi, sitä enemmän sekä käyttäjät että hakukoneet osaavat arvostaa asiantuntemustasi. Tee siis uusien sisältöjen kehittämisestä jatkuva, viikoittain tai kuukausittain toistuva prosessi.

Orgaaninen hakukonenäkyvyys on pitkäaikainen sijoitus, jonka jatkuva kehittäminen kannattaa. Tee, julkaise, seuraa ja kehitä – tällä kaavalla sekä sisältösi että omat hakukoneoptimoinnin taitosi kehittyvät jatkuvasti!

Heini Lindfors

Senior SEO Consultant

Heini on Tuloksen oma hakukoneoptimoinnin velhotar. Kun tarvitaan jeesiä hakukoneoptimointiin tai iskevän tekstin tekemiseen, turvaudutaan Tuloksella yleensä Heinin korvaamattomaan kokemukseen.

Heini on lahjakas kirjoittaja, jonka runosuoni sykkii vuolaana. Hän auttaa aina, kun tarvitaan, ja suhtautuu kaikkeen työhönsä 150-prosenttisella panostuksella. Hänen kanssaan on helppo kommunikoida.

Heini viettää paljon aikaa kirjallisuuden ja elokuvien parissa, joista hän kirjoittaa myös blogia.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio