Nicolas Fogelholm 27.10.2013

SEO vinkki: Rich Snippet ja jäsennellyt tiedot

Rich Snippet ei ole uusi asia. Haluan silti muistuttaa sinua tästä, koska minulla on syytä epäillä että asia ei ole verkkopalvelusi osalta kunnossa. Jos tämä asia on kunnossa niin onnittelut, jos ei niin verkkopalveluasi ei ehkä hoideta riittävällä intohimolla ja oikealla aseenteella. Googlen tuorein algoritmi päivitys Hummingbird liittyy myös keskeisesti Rich Snippeteihin ja jäsenneltyyn tietoon. Ja mm tämän takia asia on syytä laittaa heti kuntoon.
Mitä on Rich Snippet ja jäsennellyt tiedot?
Google kuvailee asiaa näin: Jos Google ymmärtää sivujesi sisällön, voimme luoda Rich Snippet -katkelman. Siinä annetaan tarkempia tietoja sivusta, jotta käyttäjä saisi vastauksia tarkkoihin hakuihin. Esimerkiksi ravintolan katkelmassa voi olla keskimääräinen arvostelu ja hintahaarukka. Rich Snippet -katkelma voi myös olla lisätietoa sivustosta, kuvasta, reseptistä, videosta tai kirjoittajasta.
Esimerkiksi tässä hakutuloksessa Google esittää tietoa (ns mikrodataa) blogiartikkelin kirjoittajasta. Miksi tämä on hyvä asia? Tämä parantaa hakukoneen käytettävyyttä ja sinulle sivuston omistajalle mikrodatan hyödyntäminen tuo lisää kävijöitä. Rich Snippet -katkelma korostaa sinun sivustoasi hakutuloksissa ja nostaa klikkiprosenttia. Googlen ilmoittaa mikrodataa käyttävien yritysten saavan jopa 30 prosenttia enemmän kävijöitä sivustolleen, kuin sellaiset, jotka eivät sitä hyödynnä. Juuri tähän kirjoittajan mikrodataan liittyy myös keskeisesti erittäin mielenkiintoinen asia, ns AuthorRank.
Rich Snippet SEO Hummingbrid
Miten saan Rich Snippetit omalle sivustolle?
Jos Google ymmärtää sivujesi sisällön, se voi luoda Rich Snippet -katkelmia. Voit varmista jäsenneltyjen tietojen testaustyökalun avulla, että Google voi lukea ja noutaa merkitsemäsi tiedot. Google suosittelee mikrotiedon käyttämistä. Jos Googlella on vaikeuksia ymmärtää sivujesi sisältöä voit myös auttaa Googlea käyttämällä Data Highlighter -työkalua.
Lisää aiheesta:

Google: Jäsennellyt tiedot
Google: Rich Snippet -katkelmista ja jäsennellyistä tiedoista

Nicolas Fogelholm

Founder, Member of the Board

Nicolas eli kavereiden kesken Nico on yksi Tulos Helsingin perustajista ja yksi Suomen tunnetuimpia verkkokaupan konsultteja. Nico on bisnesorientoitunut humanisti, jonka kansainvälinen verkkokauppaura alkoi jo vuonna 2001.

Nico auttaa verkkokauppoja ja brändejä kansainvälistymään. Verkkokaupan lisäksi häneltä löytyy osaamista erityisesti Google- ja Facebook-mainonnan saralta.

Tuloksen lisäksi Nico toimii hallituksen jäsenensä kuudessa muussa yrityksessä. Hänen vapaa-aikaansa kuluu muun muassa lasten kanssa sähkökilpa-autoillen, mökkeillen, kasvihuoneviljelmiä hoitaen ja vanhoja amerikanrautoja tuunaten.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio