Sähköpostimarkkinointi: 3 asiaa, jotka johtajan tulee päättää
Sähköpostimarkkinointi toimii. Siihen investoitu 1 euro tuo jopa 20–40 euroa myyntiä. Tällaisen tuoton eteen kannattaa tehdä hetki töitä.
Johtajan tärkein tehtävä sähköpostimarkkinoinnissa on
- tehdä kolme päätöstä ja
- ohjata jatkuvia parannuksia numeroiden perusteella.
Päätös 1: Aseta yksi päätavoite
Päätavoite sähköpostimarkkinoinnillesi voi olla:
- Myynti (lisää myyntiä joko suoraan tai liidienhankinnan kautta)
- Asiakaspalvelu (lisää asiakastyytyväisyyttä sekä -uskollisuutta ja vähemmän asiakaspalvelukustannuksia)
Valitse yksi näistä päätavoitteeksesi. Vain yksi. Viesti se selkeästi.
Keskity tulemaan tavoitteessasi ensin hyväksi ja sitten erinomaiseksi. Harkitse vasta sen jälkeen muita tavoitteita.
Sano kaikelle muulle ‘ei’, kunnes kielesi vuotaa verta.
Entä brändiviestintä? No, brändisi paranee parhaiten joko myyntiä tai asiakaspalvelua parantamalla. Kaikella muulla on tapana johtaa vaikeasti mitattavaan näennäistekemiseen.
Päätös 2: Usko euroja, älä muoti-ilmiöitä
Sekä myyntiä että asiakaspalvelua on helppo mitata euroissa. Johtajana tehtävänäsi on tietää koko ajan, kuinka paljon yksi sähköpostiin sijoittamasi markkinointieuro tuottaa ja mihin suuntaan tuotto kehittyy.
Kun sinulla on vertailuluvut, myös uusien ideoiden harkinta helpottuu. Voit aina yllättää seminaaripuhujan kysymällä kuinka paljon rahaa hänen esittämänsä “tunnettuutta lisännyt ja valtavasti some-jaettu” kampanjansa tai markkinointi-ideansa oikeastaan kulujen jälkeen tuottikaan.
Euro ei mene koskaan muodista. Kysy vaikka firmasi omistajilta.
Päätös 3: Käytä ammattilaisia
Sähköpostimarkkinointi on vaativaa asiantuntijatyötä. Se on täysin oma kompetenssialueensa. Tarvitset sen toteuttamiseen ammattilaisia joko talosi sisällä tai ulkopuolisilta kumppaneilta.
Et voi saavuttaa tuloksia etkä pärjätä kilpailijoita vastaan, jos asenteesi on “meidän Jani-Petterihän se tätä otona tekee kolmen muun hommansa ohella aina kun ehtii ja ihan hyvinhän se kai on pyörinyt…”
Päinvastoin, aiheutat asiakkaillesi vain mielipahaa.
Tarvitset ammattilaisia myös resurssien ja budjetin määrittelyyn. Ilman kokenutta, kantapään kautta oppinutta asiantuntijaa et voi esimerkiksi tietää:
- Kuinka paljon pitäisi budjetoida?
- Millaisia resursseja tarvitaan?
- Mikä on it-kumppanin rooli? Entä viestintätoimiston?
- Mikä on tunnuslukujen hyvä taso ja mikä on huono?
Ohjaa jatkuvia parannuksia numeroiden perusteella
Sähköpostimarkkinoinnin tarkoitus on tuottaa euroja ja luoda sekä pitää tyytyväisiä asiakkaita.
Koska elämä on, oma väkesi ja kumppanisi harhautuvat tavoitteesta tämän tästä. Johtajana tehtävänäsi on palauttaa oikea kurssi.
Se ei tapahdu pelkästään vaatimalla. Resurssoi, mahdollista, motivoi ja vetoa mutun sijasta yhteisesti ymmärrettyihin ja jaettuihin numeroihin.
Yksinkertaistamisen uhallakin; tässä on kaikki, mitä johtajan tarvitsee tietää tuloksekkaasta sähköpostimarkkinoinnista!