Sofie Segercrantz 27.3.2020

Ruuan verkkokauppa Suomessa

On ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan, miten ruuan verkkokauppa on viime päivinä muuttunut niche-jutusta koko kansan (tai ainakin Uudenmaan) palveluksi: ajat kotiinkuljetuksille Helsingin alueella ovat pahimmillaan parin viikon päähän ja SOK siirtää ravintolahenkilökuntaa kauppoihin tukemaan kysynnän kasvua sekä avaa Herkku Food Marketin verkkokaupan ajateltua aiemmin.

Ruuan verkkokauppa on kehittynyt hitaasti

Vielä vuonna 2018 ruuan verkkokauppa oli sen verran pienen piirin suosiossa, että Helsingin Sanomat kutsui sitä “nappi-kaupaksi”. Sen aikainen kollegani intoutui jopa kirjottamaan kolmen blogipostauksen juttusarjaa aiheesta, jossa paneuduttiin ruuan verkkokaupan haasteisiin ja kehityskohteisiin. “Myynti on vielä pientä, mutta kasvuvauhti kova”, summasi Yle asiaa noin vuosi sitten ja mainitsi samassa jutussa, että vain 0,4 % ruuan myynnistä tapahtuu verkossa.

Ruuan verkkokaupan pääasiallisina kasvuesteinä on pidetty kuluttajien haluttomuutta maksaa keräily- ja kuljetuspalveluista sekä kuluttajakäyttäytymisen hidasta kehittymistä. Myös kaupoilta vaadittavat korkeat investoinnit ovat aiemmin hidastaneet muutosta.

Poikkeustilanne on muuttanut kysyntää ja palveluja

Viime viikolla kuluttajakäyttäytyminen muuttui radikaalisti, kun ruokakauppojen ja mahdollisten virustartuntojen välttämisestä tuli tärkeämpää kuin täydellisen avokadon valitsemisesta tai 10–15 euron kuljetusmaksussa säästämisestä. Kysyntä, ja sitä myöten myös haut, kasvoivat viime viikkoina reilusti.

Poikkeustilanne vaati myös luovia ratkaisuja, ja niin syntyi Menevä Murkina -ruokakuljetuspalvelu, jota me Tuloksella kehitimme yhdessä K-Citymarketin kauppiaiden, Menevä-taksipalvelun ja Ukko.fi-kevytyrittäjyysypalvelun kanssa.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan ruuan verkkokaupan seuraavia askeleita ja mitä tapahtuu, kun korona on selätetty ja arki koittaa uudestaan. Kun ensiaskel on otettu “pakosta” erikoistilanteessa, jääkö tilaaminen tavaksi vai palaavatko kuluttajat takaisin marketteihin ja kivijalkakauppoihin kesään menessä. Millainen rooli ja markkinaosuus ruuan verkkokaupalla tulee olemaan Suomessa tulevaisuudessa?

Sofie Segercrantz

Team Lead and Senior Paid Search & Social Media Consultant

Sofie tuli Tulokselle trainee-ohjelman kautta vuonna 2013 ja on kehittynyt sittemmin todelliseksi digimarkkinoinnin moniosaajaksi. Nykyään hän keskittyy Tuloksella erityisesti Google-mainontaan, web-analytiikkaan ja esimiestehtäviin.

Sofie kehittää aktiivisesti Tuloksen yhteisiä työskentelytapoja ja pitää projektit järjestyksessä. Hän on aina valmis auttamaan muita ja taitava organisoimaan työskentelyä. Sofie suhtautuu aina positiivisesti uusiin tilaisuuksiin, tehtäviin ja ihmisiin.

Sofie on lauta- ja korttipelien suuri ystävä. Lisäksi hän rentoutuu vapaa-ajallaan crossfitin, kotoilun ja ruuanlaiton merkeissä. Hän myös matkustelee aina mahdollisuuden tullen.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio