Ruoan ostaminen verkosta ei kiinnosta

Kirjoitin viimeksi siitä, miksi ruoan verkkokauppa ei kauppiaan näkökulmasta kannata. Tähän postaukseen listasin löytämäni väitteet siitä, miksei kuluttajia kiinnosta ostaa ruokaa verkosta. Oletko samaa mieltä näistä väittämistä? Kerro oma näkemyksesi kommenteissa tai kumoa väittämät!

Esteitä kannattavuudelle asiakkaiden puolelta

Syy siihen, miksi suomalaiset eivät ole innostuneet tilaamaan ruokaa netistä tiivistyy siihen, että nykyinen palvelun toimivuus ja asiointipolku eivät vastaa kuluttajien tarpeisiin ja odotuksiin. Vuonna 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan kaksi viidestä kyselyyn vastanneista suhtautui kuitenkin myönteisesti ruoan ja päivittäistavaroiden verkko-ostamiseen.

Lähikaupassa käynti sujuu riittävän nopeasti

Kattava myymäläverkosto vaikuttaa paitsi kauppiaiden kustannuksiin myös siihen, että kuluttajia ei ruoan ostaminen verkosta kiinnosta, kun asiointi lähikaupassa sujuu sukkelasti. Esimerkiksi S-ryhmän kauppoja on 284:ssä Suomen 295 kunnasta, ja matkaa kauppaan on keskimäärin seitsemän kilometriä.

Kaupassa käynti on kivaa

Kauppareissu voi olla tärkeä arjen hengähdyshetki, tai jopa sosiaalinen tapahtuma. Pienellä paikkakunnalla kaupassa saattaa tavata tuttuja helpostikin. Lisäksi kaupasta haetaan inspiraatiota, ja siellä voi olla mahdollisuus maistaa uutuuksia tai huomata tarjouksia. Verkko-ostosten teko ei siis ole vielä millään tavalla aitoon kauppareissuun verrattava elämys!

Ennakkoluuloisuus tuoreudesta ja laadusta

Asiakkaiden koetaan suhtautuvan ennakkoluuloisesti siihen, valitsisivatko keräilijät heidän ostoskassiinsa ne tuoreimmat ja laadukkaimmat tuotteet. Moni haluaa nähdä ja valita vihannekset ja hedelmät itse. Tuotteiden parasta ennen -päiväysten halutaan olla mahdollisimman kaukana. Tämä on kyselytutkimuksen mukaan tärkein syy siihen, miksi ruoan verkkokauppa ei kiinnosta asiakkaita Yhdysvalloissa: 51 prosenttia kyselyyn vastaajista haluaa nähdä ja valikoida itse ostoksensa.

Toimitusajat ovat liian pitkiä

Verkkokaupasta tilatessa toimitusta tai noutoa ei saa aina samalle päivälle tai se voi edellyttää lisämaksua. Ruoan tilaaminen netistä vaatii siis pitkäjännitteisempää ruokatarpeiden suunnittelua. Edellä mainitussa yhdysvaltalaisessa kyselytutkimuksessa 42 prosenttia vastaajista halusi ostoksensa saman tien. Viime keväänä kun tilasin ruoan keräilyä paikallisesta supermarketista, keräilyaikoja oli usein vapaana vasta ylihuomiselle: jos halusin noutaa ruokaa viikoksi perjantaina, keskiviikkona piti kyetä suunnittelemaan, mitä syödään yhdeksän päivän kuluttua.

Valikoima ei vastaa odotuksia

Tavaroiden verkkokaupassa on totuttu jo siihen, että valikoima voi olla huomattavasti laajempi kuin kivijalkaliikkeessä. Ruoan kohdalla onkin toisin: verkkokaupan valikoima voi olla pienempi kuin lähimmässä supermarketissa. Miikka Leinonen arvioi valikoimia marmeladi-indeksillä, eikä yksikään kotimaisista ruoan verkkokaupoista tarjonnut yhtä laajaa valikoimaa kuin brittiläinen Sainsbury’s. Oma kokemukseni on pikemminkin päinvastainen: olen tilannut sovelluksen kautta jotakin, mitä kaupassa ei olekaan ollut, ja tuote on korvattu vastaavalla tai jätetty kokonaan pois. Kauppakassi on aina vähän yllätyksellinen.

Tilauksen tekeminen on vaikeaa

Asiakkaita askarruttaa, osaisivatko he edes tehdä tilausta. Mobiilisovellukset ovat hankalakäyttöisiä, ja monella verkko-ostoksiin tottumattomalla, esimerkiksi ikääntyneellä käyttäjällä, voi tulla mieleen jopa se, viekö sovellus rahat vahingossa tai uskaltaako luottokortin numeron antaa sovellukseen. Ostoskorin lopullinen hinta hämmentää, kun ei voi etukäteen tietää, montako grammaa vaikkapa viisi banaania painaa.

Keräily ja kotiinkuljetus tulevat liian kalliiksi

Se, ettei netistä tilaaminen kiinnosta, kertoo myös suomalaisten ostovoimasta ja ruoan hinnasta suhteessa tuloihin. Monelle pieni- ja keskituloiselle keräilyn ja kotiinkuljetuksen lisähinta ruokakassin päälle on täysin ylivoimainen este.

Omalle työlle tai vapaa-ajalle ei lasketa kovin paljon arvoa

Vaikka kauppareissuun menisi vain vartti, on se kuitenkin pois vapaa-ajasta. Ostosten keräily maksaa noin 6–12 euroa kaupasta riippuen. Oma keräilytyö ja kaupassa käytetyn vapaa-ajan vaihtoehtoiskustannus arvioidaan ilmeisesti edullisemmaksi.

Muutossignaaleja on ilmassa

Selvitettyäni ruoan verkkokaupan esteitä kauppiaiden ja asiakkaiden näkökulmista löysin myös signaaleja tulevaisuuden kehityksestä. Myymälöiden jääminen tyhjilleen ja kuljetusten halpeneminen eivät ole ihan lähitulevaisuuden asia, mutta ruoan myyntiä voisi ehkä tehostaa verkkokauppojen asiakaskokemusta parantamalla. Pohdin tätä ruoan verkkokauppaa käsittelevässä kolmannessa postauksessa.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio