Eeva Honkala 12.1.2017

Täydellinen uutiskirje [infograafi]

Täydellinen uutiskirje [infograafi]

Infograafin kirjallinen kopio

Täydellinen uutiskirje

Sähköpostimarkkinointi kuollut? Höpsis!

Tutkimuksesta toiseen sähköpostimarkkinointi tuottaa parhaimman ROI:n: DMA:n vuonna 2015 julkaistun tutkimuksen mukaan peräti 38 puntaa sijoitettua puntaa kohden. Näin sinäkin onnistut!

1. Määrittele uutiskirjeen tavoite

Tuloksekas sähköpostimarkkinointi vaatii selkeän, mitattavan tavoitteen. Ylätason tavoitteen lisäksi kannattaa määritellä jokaiselle uutiskirjeelle oma tavoite ja mittari. Mitä vastaanottajan halutaan tekevän?
Hyvä mittari on SMART:
SPECIFIC: Riittävän tarkka
MEASURABLE: Määrällisellä tai laadullisella attribuutilla mitattavissa
ACTIONABLE: Toiminnan kehittämisen mahdollistava
RELEVANT: Merkittävästi liiketoiminnan tulokseen vaikuttava
TIME-BOUND: Sidottavissa tiettyyn ajanjaksoon, ja sitä kautta vertailtavissa

2. Kuka? Mitä? Miksi?

Ketä juuri sinun tulee tavoitella, että pääset haluamaasi tavoitteeseen? Segmentoimalla kohderyhmäsi viestit oikeille asiakkaille ja prospekteille. Ostajapersoonat ovat oiva työkalu segmenttien konkretisoimiseen ja etenkin ne helpottavat kirjoittamista kun tiedät ketä puhuttelet. Sisällöstä tulee vastaanottajalle relevanttia ja hyödyllistä.

3. Valitse tunnistettava lähettäjänimi

  • Henkilö, yritys vai tunnetuin tuote? Valitse se, jonka vastaanottaja tunnistaa!
  • Muista selkeys: voiko lyhenteen sekoittaa toiseen yritykseen?
  • Lähettäjänimen suosituspituus on n. 20-30 merkkiä

4. Ole ytimekäs

Aihekentän optimipituus on alle 50 merkkiä – kerro siis selkeästi olennainen, jotta mobiililukijakin sen näkee!
Aihekentän pituuden vaikutus avauksiin ja klikkauksiin
4-5 merkkiä: avaukset 15,2 %, klikkaukset 3,1 %
16-27 merkkiä: avaukset 11,6 %, klikkaukset 3,8 %
28-39 merkkiä: avaukset 12,2 %, klikkaukset 4,0 %
40-50 merkkiä: avaukset 11,9 %, klikkaukset 2,8 %
51+ merkkiä: avaukset 10,4 %, klikkaukset 1,8 %
Hyödynnä tehokeinot

  • Ole äärimmäisen tarkka
  • Erotu visuaalisesti
  • Kehota toimimaan – HETI!
  • Ole ajankohtainen
  • Mainitse tunnetuin tuote, puhuja jne.

Muista optimoida myös esikatseluteksti, joka näkyy aihekentän alla mobiililaitteissa. Tarjoa siinä lisätietoa.

5. Luo sopivaa sisältöä

REACH
Herätä kiinnostus
Asiakkaalla on ongelmaan tai mahdollisuuteen liittyviä ”oireita”
ENGAGE
Ratkaise ongelma
Asiakas on nimennyt ongelmansa ja etsii sille ratkaisua
ACTIVATE
Ohjaa ostopäätökseen
Asiakas on päättänyt miten ratkaisee ongelman
NURTURE
Hoida asiakkuutta
Asiakas punnitsee ratkaisun onnistumista

Hyödynnä ostajapersoonia ja eri tyyppistä sisältöä: esimerkiksi videoita, blogeja ja oppaita.

6. Käytä kuvia harkitusti

  • Ohjaa lukijan katsetta ja hyödynnä ihmisten kuvia ja gif-animaatioita
  • Lisää kuviin linkit ja nauti suuremmista klikkimääristä
  • Muista Alt-teksti niitä vastaanottajia varten, jotka eivät lataa kuvia – alt-teksti kertoo, mistä he jäävät paitsi

7. Suunnittele mobiili edellä

Ennen
Tietokoneet ja suuret näytöt edellä suunnitellut uutiskirjeet eivät aina tarjoa mobiilikäyttäjille hyvää asiakaskokemusta.
Teksti on usein liian pientä, sisältö voi olla kahdessa tai useammassa palstassa ja siksi hankalasti luettavissa kun sisältö pienennetään pienelle näytölle sellaisenaan.

Jälkeen

Responsiivisesti toteutetun viestin sisältö on optimoitu vastaanottajan käyttämän laitteen näytön koon mukaan.
Tällöin mobiililaitteissa fontin kokoa voidaan suurentaa, sisältöä järjestellä uudestaan esimerkiksi niin, että useampaan palstaan aseteltu sisältö näkyy mobiilissa yhtenä palstana, tai piilottaa ja suurentaa esimerkiksi nappeja sormille sopivaksi.

8. Jos se on nappi, sitä klikataan

Mitä vastaanottajan pitäisi tehdä, että saavutat viestille asetetun tavoitteen? Ladata opas, ostaa tuote, lukea lisätietoja? Lisää viestiin selkeä toimintakehote (eng. Call to Action, CTA). Älä nojaa vain kuviin, vaan tee nk. bulletproof buttoneita.
PS Testaa, tulisiko toissijaisten linkkien olla tekstilinkkejä vaiko nappeja.

9. Muista hyvät tavat!

Sähköpostiviestistä on aina hyvä löytyä:

  • miksi vastaanottaja saa viestin
  • osoitelähde eli missä tietoja säilytetään
  • yhteystietosi
  • linkki omien tietojen päivittämiseen
  • uutiskirjeen peruutuslinkki
  • linkki rekisteriselosteeseen.

10. Testaa, testaa, testaa

Kaiken sähköpostimarkkinoinnin ydin on asiakkaan palvelu: pidä siis tämä mielessä ja onnistut. Kokeile rohkeasti, mitkä keinot juuri sinun viesteissäsi ja kohderyhmissäsi toimivat!

Lähteet

Sähköpostimarkkinoinnin tuottama ROI:
https://dma.org.uk/uploads/ckeditor/National-client-email-2015.pdf
Aihekentän pituus:
MailerMailer
Ohje bulletproof buttoneihin:
https://litmus.com/blog/a-guide-to-bulletproof-buttons-in-email-design

Eeva Honkala

Client Director, SEO Consultant & Senior Marketing Automation Consultant

Eeva on työskennellyt Tuloksella konsulttina jo vuodesta 2015. Hän tuntee talon tavat, historian ja asiakkuudet hyvin. Eeva uskoo, että asiakkaan tulisi kokea saavansa markkinoinnin sijaan palvelua, joka innostaa, yllättää ja tuottaa hyötyä joka kerta.

Vahvimmillaan Eeva on markkinoinnin automaatioon ja sähköpostimarkkinointiin liittyvissä tehtävissä. Hänellä on kuitenkin laaja kokemus digimarkkinoinnin kanavista, ja hänen asiantuntemuksensa ylettyykin myös hakukoneoptimoinnin, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen puolelle.

Eeva on iloinen ja lämmin persoona, jolla on nauru herkässä. Häneltä on myös helppo kysyä apua tilanteessa kuin tilanteessa. Vapaa-aikaansa Eeva viettää muun muassa afrikkalaisten tanssien, lukemisen ja matkailun parissa.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio