Enemmän irti segmentoinnilla
DMA National Client Email Reportin mukaan sähköpostimarkkinoinnin ROI on edelleen korkein eri kanavista eli jokainen sijoitettu punta tuottaa itsenä 38-kertaisena takaisin. Joka viidennellä yrityksellä suhde on 70 puntaa yhtä sijoitettua puntaa kohden! Ja kun kuluttajilta on kysytty, mikä heidän mielestään on paras kanava lähestyä, yli 70 % vastaajista piti sähköpostia hyvänä kanava viestiä heidän kanssaan (Marketing Sherpa).
Joten sähköpostimarkkinointia ei pidä unohtaa – päinvastoin, sitä kannattaa kehittää! Yksi parhaimmista ja nopeimmin tuloksiin vaikuttavista tavoista on kohdentaa viestejä sen mukaan, minkälaisia viestisi vastaanottajat ovat. Jos et vielä tee niin, tässä neljä syytä toimia toisin.
1. Kaikki uutiskirjeesi tilaajat tai muun markkinointiviestintäsi vastaanottajat eivät ole samanlaisia
Vaikka möisit vain yhtä tuotetta tai palvelua, asiakkaasi ovat erilaisia, heillä on erilaisia tarpeita ja kiinnostuksen kohteita. Ja koska pyrit varmasti viesteilläsi vastaamaan asiakkaittesi tarpeisiin, kannattaa viestintä miettiä sen mukaan, mitkä ovat eri asiakasryhmiesi tarpeet ja odotukset. Asiakkaita voi ja kannattaa jakaa kohderyhmiin esimerkiksi erilaisten ostajapersoonien mukaan, ja kohdentaa viestintää sen mukaan, mikä olisi paras tapa lähestyä juuri tällaista asiakasta.
2. Vastaanottajasi saattavat olla ostopolun eri vaiheissa
Kun selvität sähköpostimarkkinointisi vastaanottajista erilaisia ostopersoonia, huomaat varmasti, että sen lisäksi, että ostopersoonia on erilaisia, ovat ostajat usein ostopolun eri vaiheissa. Toiset ovat ehkä tilanneet uutiskirjeesi äskettäin ja vasta kartoittavat omia tarpeitaan, toiset ovat tutustuneet yritykseesi jo pidemmän aikaa ja vertailevat nyt jo eri vaihtoehtoja sille, mistä hankkivat haluamansa tuotteen tai palvelun. Jos pystyt lähettämään erilaisia viestejä tilaajillesi sen mukaan, missä vaiheessa ostopolkua he ovat, saavutat varmasti parempia tuloksia.
3. Kiinnostuneemmat tilaajat parantavat lähettäjämainettasi
Litmuksen mukaan 25 % viestin vastaanottajista peruuttaa uutiskirjeen tai muun sähköpostimarkkinoinnin siksi, että sisältö ei heidän mielestään ole relevanttia. Ja kuten edellä todettiin, kun kartoitat vastaanottajiesi erilaiset tarpeet ja tilanteet, pystyt helpommin lähettämään heille juuri sellaista viestintää, minkä he kokevat itselleen hyödylliseksi ja ajankohtaiseksi. Näin he pysyvät tilaajinasi paremmin sekä avaavat ja klikkaavat lähettämiäsi sisältöjä varmemmin. Tämä vaikuttaa lähettäjämaineeseesi sekä tilaajiesi että eri sähköpostipalveluntarjojien silmissä. Viestiesi toimitettavuus siis paranee ja viestisi eivät päädy roskapostikansioihin.
4. Paremmat tulokset
Sokerina pohjalla, segmentoinnin myötä sähköpostimarkkinointisi tulokset paranevat. Segmentoidut viestit saavat yleisesti paremmat avaus- ja klikkausprosentit sekä pienemmät peruustusprosentit kuin kohdentamaton viestintä. Mitä enemmän tilaajat lukevat ja klikkaavat viestejäsi, sitä todennäköisemmin he myös ostavat tuotteitasi tai palveluitasi. Mailchimp on kerännyt dataa siitä, miten erilaiset segmentointiperusteet vaikuttavat viestien avaus- ja klikkausprosentteihin sekä viestien peruutuksiin. Keskimäärin segmentoiduissa viesteissä on yli 14 % suuremmat avausprosentit ja yli 63 % suuremmat klikkiprosentit kuin kohdentamattomissa viesteissä. Eri segmentointitavoilla voi saavuttaa erilaisia tuloksia, lisää dataa aiheesta löydät alla olevasta taulukosta.
Kaiken tämän perusteella segmentointi siis todella kannattaa! Jos et vielä vakuuttunut segmentoinnin tarpeellisuudesta tai jos koet, että tarvitset apua oman listasi kanssa, ota yhteyttä. Koitamme puhua sinut ympäri tai autamme mielellämme sinua kohdentamaan sähköpostimarkkinointiasi niin, että saat siitä parhaimman mahdollisen hyödyn liiketoiminnallesi!