Pintasi ei hämää ketään

Helsingissä 11.-13.9. järjestetyssä sisältöstrategiaseminaari CS Forumissa oli yksi täysin poikkeava puheenvuoro. Facebookilla sisältöstrategina työskentelevä Jon Colman ei puhunut esityksessään sisällöstä vaan arvoista.
Colmanin pääteesi oli, että ilman koko yrityksen jakamia, päivittäin toteutuvia arvoja, kaikesta sisällöstä ja viestinnästä puuttuu aito ydin – siitä tulee vain pintaa.
Ongelma on tämä: ostajat, yhteistyökumppanit ja työntekijät tunnistavat hyvin nopeasti, että heille myydään pintaa ilman aitoa ydintä.  Mikä pahinta, pintaa myyvä yritys ei useinkaan ymmärrä, että he eivät hämää ketään.
Tuloksen omat arvot ovat: rehellisyys, rohkeus, mokaa, opi, opeta. Uskomme, että ne kuvaavat aidosti yrityskulttuuriamme. Teemme töitä joka päivä pitääksemme nämä arvot mukana päätöksenteossamme.
Viimeksi tämä näkyi, kun saimme asiakkaalta tulleen reklamaation. Asiakas oli tyytymätön. Olimme mokanneet (arvo), kun otimme rohkeasti (arvo) uudenlaisia töitä tehtäväksemme, joiden tärkeyteen uskoimme ja joita halusimme oppia (arvo) tekemään. Tunnustimme rehellisesti (arvo) virheemme .
Asian käsittelyssä tiimimme päätti, että tarkoitus tämän reklamaation käsittelyssä ei ole pelastaa projektia hinnalla millä hyvänsä, saatika varmistaa, että työmme tulee laskutettua. Tarkoitus on tässäkin toimia loppuun saakka arvojemme pohjalta. Olla rehellisiä ja rohkeita. Myöntää virheet mutta seisoa niiden suositusten takana, joiden uskomme edelleen olevan asiakkaalle oikeita. Ennenkaikkea, oppia tilanteesta ja viedä tuo oppi koko organisaatioomme.
Olisimme toki voineet syyttää olosuhteita tai kaunistella tapahtunutta. Olisimme myös voineet mennä toiseen ääripähän ja vääntyä täysin mutkalle asiakkaan edessä. Mutta tuo kaikki olisi ollut arvojemme vastaista. Se olisi ollut vain pintaa.
Eikä se olisi hämännyt ketään.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio