Sampo Karpo 24.6.2020

Digimarkkinoinnin asiantuntijan rekrytointi #kohupaku-kampanjalla

Kohupaku kilpailijan parkkiruudussa paljasti, että toimistoskenen sisäisessä kilvoittelussa ei tapahdu mitään – ainakaan tarpeeksi. Kun yrittää muistella, mitä rekrypuolen markkinoinnissa on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, niin… No, ainakin vuonna 2012 on tehty palkittu ”Googlaa oma nimesi” -kampanja. Kampanjassa tarjolla oli räätälöityjä hakutuloksia kaikille sellaisille nimille, joita haluttiin taloon ja vähän muillekin. Tätä mekaniikkaa on […]

Uusimmat kirjoitukset

Selaa kirjoituksia aiheittain

23.10.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Mirva Antila

Tulos: IBM Watson on oppiva tekoälyjärjestelmä. Onko tämänkaltainen lisätty äly kohta osa kaikkia ohjelmistoja ja järjestelmiä, joita IBM tarjoaa? Mirva Antila: ”On epätodennäköistä, että tekoälyä käytettäisiin kaikissa ohjelmistoissa ja järjestelmissä, joita tarjoamme asiakkaillemme. Syynä on se, että tekoälyä kannattaa hyödyntää vain siellä, missä siitä saadaan irti tarkoituksenmukaista hyötyä. IBM Watson -ratkaisut edustavat kognitiivista tietojenkäsittelyä, ja […]

Liiketoiminnan johtaminen

8.10.2018

6 things to know about programmatic advertising in Finland

Programmatic advertising is no longer bad quality banners on media placements that no one wants. Today, it has become the mainstream way to advertise for big brands like P&G, Amazon and Netflix. It allows you to use complex creatives such as the car customizer, gather survey data or reach users with highly targeted audio ads. […]

Ohjelmallinen ostaminen

5.10.2018

Tiedote: 10 vuotta Tulosta – Datan ymmärtäminen on tiivistänyt yhteistyötä asiakkaiden kanssa

Digitaalisten asiakaskokemusten optimointiin erikoistunut Tulos Helsinki juhlii kymmenvuotista taipalettaan. Koneoppimiseen miljoonan euron investoinnilla panostava yritys haluaa korostaa myös digimarkkinoinnin inhimillistä puolta, sillä markkinoinnissa näkyvä trendi on tiivis yhdessä tekeminen. Kymmenvuotisen taipaleen aikana digitalisaatio ja markkinoinnin automaatio ovat edenneet pitkälle. Tulos perustettiin vuonna 2008 murroksessa, joka toi analytiikan markkinoinnin valtavirtaan. Sen jälkeen koneoppiminen on kehittynyt ja […]

Uutiset

3.10.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Jorma Ryhänen

Tulos: Tekoälyllä ja koneoppimisella on roolinsa lääketutkimuksessa ja lääketieteessä; entä päivittäisessä sairaalatoiminnassa? Jorma Ryhänen: ”Oman erikoisalani käsikirurgian osalta tekoäly ei ole vielä käytössä, eikä sillä ole käytännön roolia päivittäisessä sairaalatoiminnassa. Näen kuitenkin tekoälyn lupaavana mahdollisuutena tulevaisuuden sairaaloissa diagnostiikan ja logistiikan parantajana.”   Robotti leikkaa jo, mutta onko siinä vielä juurikaan tekoälyä? Mikä on tekoälyn ja robotiikan […]

Liiketoiminnan johtaminen

28.9.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Juhani Polkko

Tulos: Mitkä suomalaiset tekoälyn/koneoppimisen kasvuyritykset ovat kiinnostavia ja miksi? Juhani Polkko: ”Tekoälykeskustelussa on vaikea erottaa jyviä akanoista. Usein yritykset käyttävät hyväksihavaittua, toisen yrityksen kehittämää teknologiaa uudella tavalla, ja saavat siitä merkittävää kilpailuetua. Näistä hyvä esimerkki on mobiilivideomainosalusta Thirdpresence. Omaa teknologiaa jo pitkään kehittäneistä yrityksistä maailmalla on saanut julkisuutta videokuvan tunnistamiseen keskittynyt Valossa. Oppivia ohjelmistoja käytetään jo joissain […]

Liiketoiminnan johtaminen

25.9.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Antti Merilehto

Tulos: Kannattaako johtajan opiskella tekoälyä ja kuinka? Antti Merilehto: ”Onneksi tekoälyn merkitystä ei tarvitse enää perustella kenellekään. On aivan olennaista, että johto ymmärtää tekoälyä ja koneoppimista. Käytin itse seitsemän kuukautta omasta elämästäni haastatellen ihmisiä Piilaaksossa, Euroopassa, Aasiassa ja ympäri Suomea, jotta ymmärtäisin, missä tekoälyn kanssa mennään. Tuloksena syntyi kirja Tekoäly – matkaopas johtajalle. Kannattaa aloittaa lukemalla se, […]

Liiketoiminnan johtaminen

25.9.2018

Miksi testata palvelua jo ennen sen julkaisua?

Palvelukehityksen kohteena on lopulta aina ihminen – käyttäjä. Mitä tahansa palvelua suunnitellaan, on sen tarkoitus ratkaista tietyn käyttäjän ongelma tai ainakin lievittää sitä. Koska suunnittelu kohdistuu tähän käyttäjään, on hänellä paras näkemys siitä, kuinka toimiva uusi ratkaisu todellisuudessa on. Tästä syystä testaamisen käyttäjillä tulisi olla ohittamaton vaihe läpi koko palvelukehityksen, sillä se on ainoa tapa […]

Asiakaskokemus

22.8.2018

Ruokaa netistä sujuvammin – vauhdittavatko nämä signaalit ruoan verkkokauppaa?

Monet kaverit – tietysti oma kuplani – kertovat mieluusti tilaavansa ruokaa netistä tai suunnittelevansa sen aloittamista. Pyrin löytämään myös muita kuin tuttumutuun perustuvia syitä sille, miksi haluan uskoa ruoan verkkokaupan lyövän läpi myös Suomessa ja tänne sopivan toimintamallin muuttuvan kannattavaksi. Yhdysvalloissa on arvioitu, että päivittäistavaroiden verkkokauppa olisi 20 prosenttia päivittäistavarakaupasta vuoteen 2025 mennessä. Muutos lähtisi […]

Verkkokauppa

17.8.2018

Ruoan ostaminen verkosta ei kiinnosta

Kirjoitin viimeksi siitä, miksi ruoan verkkokauppa ei kauppiaan näkökulmasta kannata. Tähän postaukseen listasin löytämäni väitteet siitä, miksei kuluttajia kiinnosta ostaa ruokaa verkosta. Oletko samaa mieltä näistä väittämistä? Kerro oma näkemyksesi kommenteissa tai kumoa väittämät! Esteitä kannattavuudelle asiakkaiden puolelta Syy siihen, miksi suomalaiset eivät ole innostuneet tilaamaan ruokaa netistä tiivistyy siihen, että nykyinen palvelun toimivuus ja […]

Verkkokauppa

15.8.2018

Miksi ruoan verkkokauppa Suomessa ei kannata?

Ruokaostosten tilaaminen netistä kotiovelle saakka ei kovin monella paikkakunnalla vielä suju, ja halusin ottaa selville, miksi. Kävin läpi uutisia, tilastoja ja kolumneja, ja kokosin väittämiksi useimmiten mainitut ruoan verkkokaupan esteet kaupan näkökulmasta. Jätä kommenttisi kirjoituksen jälkeen: haasta väittämät tai kerro keksimäsi ratkaisumalli! Tilastoja ruoan verkkokaupasta tällä hetkellä K-ryhmässä ruoan verkkokauppa on kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa, S-ryhmässä […]

Verkkokauppa