Sampo Karpo 24.6.2020

Digimarkkinoinnin asiantuntijan rekrytointi #kohupaku-kampanjalla

Kohupaku kilpailijan parkkiruudussa paljasti, että toimistoskenen sisäisessä kilvoittelussa ei tapahdu mitään – ainakaan tarpeeksi. Kun yrittää muistella, mitä rekrypuolen markkinoinnissa on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, niin… No, ainakin vuonna 2012 on tehty palkittu ”Googlaa oma nimesi” -kampanja. Kampanjassa tarjolla oli räätälöityjä hakutuloksia kaikille sellaisille nimille, joita haluttiin taloon ja vähän muillekin. Tätä mekaniikkaa on […]

Uusimmat kirjoitukset

Selaa kirjoituksia aiheittain

Eeva Honkala 20.12.2018

Gmailin Tarjoukset-välilehden uudet ominaisuudet

Gmail julkisti Tarjoukset (Promotions) -välilehteen liittyen muutamia uusia lisäyksiä ominaisuuksiin, joilla sähköpostimarkkinoijat voivat palvella viestiensä vastaanottajia paremmin ja erottua muiden yritysten viesteistä visuaalisesti. Jo aiemmin esimerkiksi ravintolavarauksiin, lentolippuihin, erilaisiin tapahtumiin ja verkkokauppoihin liittyvien viestien tietoihin on voinut lisätä ominaisuudet, joiden avulla Gmail ymmärtää esimerkiksi mitä haun kannalta tärkeitä tietoja viestistä löytyy ja voi tuoda ne […]

Markkinoinnin automaatio

19.12.2018

Miten testata suunnittelussa olevaa palvelua?

Ajatellaan esimerkkinä tilanne, että sivustouudistus on edennyt vaiheeseen, jossa on luotu ensimmäinen klikattavalla tasolla oleva prototyyppi, ja katsotaan miten sitä voisi testata ja mitä hyötyä testaamisesta saadaan. Suunnittelutyöhön on tässä vaiheessa käytetty jo jonkin verran aikaa ja konseptin on testattu toimivan. Edelliseen postaukseen viitaten ollaan siis tilanteessa, jossa muutoksia voi vielä tehdä melko paljon ja melko […]

Verkkopalvelun kehittäminen

Kaisa Aarnio 14.12.2018

Ensi askeleet sosiaalisen median strategiaan

1. Määritä tekemisen tavoitteet Mieti, mitä yrityksesi haluaa saavuttaa sosiaalisessa mediassa. Onko se kenties tunnettuuden lisääminen tai myynnin kasvattaminen? Unohda ajatus sosiaalisesta mediasta irrallisena hassuttelukanavana, ja ota somen tavoitteet osaksi liiketoiminnan sekä markkinoinnin tavoitteita. Tavoitteita on hyvä asettaa, mutta niitäkään ei kannata ahnehtia liikaa, sillä silloin niistä yhteenkään ei panosteta kunnolla. Aloita asettamalla muutama pitkän […]

Sosiaalinen media

10.12.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Ulla Tikkanen

Tulos: Teet töitä robottibussien ja kaupunkikehityksen parissa. Mikä on tekoälyn ja koneoppimisen rooli nyt kehitettävässä robottibussijärjestelmässä; ajaminen, reititys, asiakaspalvelu, helppokäyttöisyys ja analysointi? Ulla Tikkanen: ”Tekoälyllä ja koneoppimisella on tärkeä rooli automatisoidun liikenteen pilotoinnissa ja käyttöönotossa. Automaattiajoneuvot keräävät ja vastaanottavat ajaessaan suuria määriä dataa eri lähteistä. Tekoälyn avulla näistä laajoista tiedoista voidaan jalostaa konkreettisia toimintamalleja. Koneoppimista […]

Liiketoiminnan johtaminen

30.11.2018

AI Nordic: Mistä puhumme, kun puhumme tekoälystä

Sven Körner, things THINKING: Tekoäly ei valloita maailmaa, mutta saattaa valloittaa toimialasi Tekoäly ei valloita maailmaa ja alista ihmisiä otteeseensa. Sen sijaan kilpailijasi saattaa tekoälyn avulla hyvinkin valloittaa asiakkaasi tai jopa toimialasi. On itsestään selvää, että tekoäly korvaa rutiinityötä. Haasteena on tähän asti ollut, että iso osa rutiinitöistäkin liittyy kielellisten symbolien käsittelyyn ja kielitajuun; olipa […]

Liiketoiminnan johtaminen

Sofie Segercrantz 29.11.2018

Google Signals – enemmän dataa kävijöistäsi

Loppukesästä Google avasi julkisen betan uudesta Google Analytics -ominaisuudesta, Google Signalsista. Aktivoimalla Google Signalsin Google Analyticisissa, Google alkaa yhdistämään sivuston kävijätiedot tunnistettuihin, kirjautuneisiin Google-tileihin. Lopputuloksena Google Analyticsiin tulee lisää tietoa laitteiden välisistä siirtymistä (en: cross-device reports) ja sen avulla uudelleenmarkkinoinnista tulee entistä tehokkaampaa. Google hyödyntää Google-tilien kirjautumistiedot tunnistamaan kävijät ja yhdistämään eri laitteilla tehdyt sivustokäynnit […]

Web-analytiikka

23.11.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Suvi Ellilä

Tulos: Selko osaa teknisten dokumenttien tekstianalyysin. Millaiseen koneoppimisen ja tekoälyn osaamiseen tämä perustuu – oletteko kehittäneet jotakin aivan uutta? Suvi Ellilä: ”Tällä hetkellä keskitymme NLP:n (natural language processing) soveltamiseen, joka tarkoittaa, että käsittelemme tekstimuotoista dataa ja yritämme ymmärtää luonnollista kieltä. Meille on tärkeää pysyä mukana teknisessä kehityksessä ja kokeilla jatkuvasti uusia teknologioita. Kehittämämme ratkaisu luokittelee […]

Liiketoiminnan johtaminen

21.11.2018

Mitä on ohjelmallinen ostaminen ja miten se toimii?

Ohjelmallinen ostaminen (englanniksi Programmatic Buying tai Programmatic Advertising) on digitaalisen mainostilan ostamista ja myymistä automatisoidusti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että bannereita, natiivimainoksia ja videonäyttöjä ei enää osteta mediamyyjien välityksellä, vaan kaikki mainostilan osto käydään erilaisten markkinapaikkojen (esimerkiksi Adform tai Google DV360) kautta. Ohjelmallinen ostaminen on tuonut monenlaisia hyötyjä mainostajille, ja tehnyt display-mainonnasta tehokasta ja toimivaa. […]

Ohjelmallinen ostaminen

6.11.2018

Hakukoneoptimoinnin vahva perusta: sivun metatiedot ja hyvä sisältö

Google järjestää hakutulokset monimutkaisen algoritmin perusteella, johon vaikuttaa satoja eri tekijöitä. Tärkeimpiä niistä ovat muualta verkosta sivustolle johtavien linkkien määrä ja laatu, sisällön merkittävyys ja rank brain. Rank brain on koneoppimisen algoritmi, joka säätää hakutulosten järjestystä. Sen keskeisenä piirteenä on, että se pyrkii havainnoimaan käyttäjien vuorovaikutusta hakutulossivun kanssa. Yksinkertaistettuna esimerkiksi niin, että käyttäjän nopea paluu […]

Hakukoneoptimointi

24.10.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Samu Paajanen

Tulos: CGI:llä on näköalapaikka kymmeniin eri toimialoihin ja maihin. Mitkä toimialat ovat pisimmällä tekoälyn konkreettisessa hyödyntämisessä ja miksi? Samu Paajanen: ”Jos olen rehellinen, minun on vaikea vastata tuohon. Jotkut yritykset ovat huimasti edellä muita, eikä edelläkävijyys suinkaan ole toimialariippuvainen. Todennäköisesti kokonaisvaltaisesti pisimmällä tekoälyn hyödyntämisessä ovat ne yritykset, jotka ovat pitkällä myös perinteisen Business Intelligence:n hyödyntämisessä. […]

Liiketoiminnan johtaminen