Kaisa Aarnio 15.12.2020

Somemarkkinoinnin tulokkaat: TikTok, Instagram Reels, Jodel ja Snapchat

Moni markkinoija tuntee jo hyvin muun muassa Facebookin, Instagramin ja LinkedInin mahdollisuudet ja mainostaa näissä kanavissa ahkerasti. Mutta mitä tuoreemmat sosiaalisen median alustat voivat tarjota markkinoijalle? Millaisia markkinoinnin työvälineitä löytyy TikTokista, Jodelista tai Snapchatista? Entä millaisia mahdollisuuksia Instagramin uusi Reels-toiminto voi tarjota markkinoijalle? Koska verrattain harva mainostaja on Suomessa herännyt näiden markkinointikanavien käyttöön, voi niillä […]

Uusimmat kirjoitukset

Selaa kirjoituksia aiheittain

Nicolas Fogelholm 8.4.2020

Mitä pitää ottaa huomioon, kun verkkosivustojen sisältöä käännetään?

Verkkosivun tai verkkokaupan sisällön kääntämisessä on useita vaiheita, joita ei ehkä tule ajatelleeksi ennen projektin aloittamista. Tässä blogissa on muutamia vinkkejä siitä, miten pääset alkuun ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Aluksi hieman tilastotietoa. Tiesitkö, että yhdeksän kymmenestä ihmisestä käyttää verkkosivustoja omalla kielellään, jos se on mahdollista? Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos verkkosivustosi käännetään kohderyhmän kielelle, […]

Asiakaskokemus

Sofie Segercrantz 27.3.2020

Ruuan verkkokauppa Suomessa

On ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan, miten ruuan verkkokauppa on viime päivinä muuttunut niche-jutusta koko kansan (tai ainakin Uudenmaan) palveluksi: ajat kotiinkuljetuksille Helsingin alueella ovat pahimmillaan parin viikon päähän ja SOK siirtää ravintolahenkilökuntaa kauppoihin tukemaan kysynnän kasvua sekä avaa Herkku Food Marketin verkkokaupan ajateltua aiemmin. Ruuan verkkokauppa on kehittynyt hitaasti Vielä vuonna 2018 ruuan verkkokauppa oli sen verran pienen piirin suosiossa, […]

Verkkokauppa

Lasse Larvanko 23.3.2020

Koronakriisin seurauksena syntyy uusi ruokakuljetuspalvelu

Helsinki, 23.3.2020 – Pandemian leviämistä ehkäisevien toimenpiteiden seurauksena monen toimialan ja tuhansien yrittäjien kassavirta on ehtynyt hetkessä lähes olemattomiin. Taloudellisten vahinkojen minimointi vaatii yhteistyötä, joka ylittää perinteiset reviirit. Neljän eri toimialan yhteistyönä on syntynyt lyhyessä ajassa uusi ruokakuljetuspalvelu, jolla helpotetaan monen eristyksiin joutuneen kansalaisen selviytymistä. Taksipalvelu Menevä, kevytyrittäjäpalvelu Ukko.fi ja digitoimisto Tulos Helsinki sekä K-Citymarket […]

Lehdistötiedote

Heini Lindfors 18.3.2020

Koronavirus ja hakukoneet – Mitä suomalaiset googlettavat koronasta?

Koronavirusten hakutrendi Koronaviruksen hakutrendi on saavuttanut korkeimman huppunsa illalla torstaina 12.3. Tämä lienee seurausta aiemmin samana päivänä ilmoitetuista hallituksen linjauksista, joilla koronaa pyritään hillitsemään. Myös taantumaan liittyvissä hauissa nähtiin saman päivän iltana selvä piikki – tai itse asiassa kaksikin: klo 20 ja jälleen klo 22, siis iltaysin uutisten molemmin puolin. Matkailua koskeva hakutrendi on noussut huippupisteeseensä nopeammin, […]

Hakukoneoptimointi

Joonas Imeläinen 17.3.2020

Ohjeet #lietsontaan koronaviruksen aikaisessa maailmassa

1. Älä panikoi, älä passivoidu Tämä lienee kaikista tärkein ohje, jonka tässä vaiheessa voi antaa. Älä missään nimessä jää tuleen makaamaan ja passivoidu. Ihmiset viettävät juuri nyt medioiden parissa enemmän aikaa kuin koskaan. Käytä se hyväksi. Jos sinulla on valmiit markkinointisuunnitelmat, älä hylkää niitä, vaan päivitä ne uuteen maailmaan sopivaksi. Jos sinulla ei ole suunnitelmia […]

Digitaalinen markkinointi

Heini Lindfors 22.10.2019

Näin käytät ROASia väärin

Mikä on ROAS? ROAS (Return On Ad Spend eli suomalaisittain mainontakulujen tuotto) viittaa tietyllä mainosbudjetilla saavutettuihin myyntituloksiin. Se kertoo, kuinka monen euron edestä saat myyntiä euron mainosbudjetilla. ROAS voidaan ilmaista joko kokonaislukuna tai prosenttilukuna (4,5 vs. 450 %). ROASin laskukaava on seuraava: ROAS = mainonnan aikaansaama liikevaihto / mainoskulut. Jos 10 euron mainosbudjetilla saadaan aikaan […]

Digitaalinen markkinointi

Kati Kiiskinen 7.10.2019

LinkedIn työnhaussa: Näin headhuntteri löytää sinut

Mitä headhunting sitten on ja millainen kuva työntekijän tulisi antaa itsestään LinkedInissä? Rekrytoinnin ammattilainen Oona Silén (Tuloksen Chief Happiness Officer) kertoo, mitä headhunting tarkoittaa, missä pitää näkyä ja millainen LinkedIn-profiili kiinnittää oikealla tavalla huomion. Mitä on headhunting? Oona kuvaa headhuntingin lyhyesti olevan suorahakua, jossa tehtävään haetaan tietyllä profiililla ja tietyllä osaamisella varustettua henkilöä:”Headhuntingin käynnistää tarve […]

Sosiaalinen media

Heini Lindfors 27.9.2019

Ketterää markkinointia Datalla ja Rakkaudella

Olen aina kertonut, että Moi on tehty Datalla ja Rakkaudella. Tämä teema kertoo meidän koko toimintatavasta. Moi on virtuaalioperaattori, joka tuli kaupallisesti markkinoille toukokuussa 2016. Matkapuhelinoperaattorimarkkina on hyvin saturoitunut, ja markkinan jakaa käytännössä kolme suurta ja vahvaa toimijaa. Siksi oli erityisen mielenkiintoista alkaa rakentamaan uutta operaattoria – käytännössä markkinoinnin keinoin. Kun me puhumme rakkaudesta ja […]

Digitaalinen markkinointi

Sofie Segercrantz 17.6.2019

Google Shopping – Nyt Suomessa!

Google Shopping juontaa juurensa Googlen vuonna 2002 julkaistuun hintavertailupalveluun Froogleen. Nykyisellä nimellä ja toimintalogiikalla toimiva Google Shopping julkaistiin Yhdysvalloissa vuonna 2012. Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan Google Shopping -mainokset rantautuivat vuoden 2013 lopussa, ja siitä asti Suomessa on odotettu milloin mainosmuoto on myös meidän käytettävissämme. Pitkä odotus on vihdoinkin palkittu, sillä mainosmuoto on nyt saatavilla myös […]

Hakusanamainonta

Nicolas Fogelholm 14.6.2019

Verkkokaupan ketterä markkinatutkimus & kansainvälistyminen

Edellä mainitun soittoäänikaupan lanseerausta ei edeltänyt suunnittelu tai markkinatutkimuksen tekeminen. Tuskin silloin edes tiesin, mitä markkinatutkimus konkreettisesti tarkoittaa. Minähän olin opiskellut Suomen historiaa ja taidehistoriaa. Olin myös sitä mieltä, että kaikki tutkiminen, selvittäminen tai suunnittelu oli aivan turhaa, kun ajan voi käyttää suoraan kasvun ja myynnin tekemiseen. Ajattelin, että vain tekemällä oppii oikeasti, mikä toimii […]

Verkkokauppa