Antti Siitonen 12.2.2024

Digital Marketing Act ja Consent Mode V2

Consent Mode on epäilemättä digimarkkinointialan kuumin puheenaihe alkuvuodesta 2024 ja varmasti aivan syystä. Tämä on – toki pienemmässä mittakaavassa – verrattavissa Universal Analyticsin elinkaaren loppumiseen. Silloin, kuten nytkin, moni digimarkkinoija joutuu pohtimaan että mitä tämä oikeastaan tarkoittaa ja miten tähän kuuluisi reagoida. 31.1.2024 järjestetyssä webinaarissa käsittelin jo tätä aihetta ja lupaukseni mukaisesti pöyhin tässä artikkelissa […]

Uusimmat kirjoitukset

Selaa kirjoituksia aiheittain

29.7.2014

Hakusanamainonnan tulevaisuus: Shopping-mainokset

Merchant Center ja tuotesyöte Google Merchant Center on erillinen työkalu, joka toimii sekä Shopping-mainoksien että dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin perustana. Google Merchant Center -työkalulla hallinnoidaan verkkokaupan tuotesyötettä. Tuotesyöte on käytännössä tiedosto verkkokaupassa myytävistä tuotteista ja niiden ominaisuuksista kuten tuotteen nimi, väri ja hinta. Tiedosto sisältää myös linkit tuotekuvaan ja tuotesivulle. Vaaditut tiedot tuotteista vaihtelevat maakohtaisesti ja Google […]

Hakukonenäkyvyys

15.7.2014

Kirja-arvostelu: Hakusanamainonnan ABC

Hakusanamainonnan ABC julkaistiin tänä vuonna e-kirjana ja myöhemmin painettuna versiona. Salomaa oli suunnitellut kirjan kirjoittamista jo vuosia etukäteen, mutta hän pääsi alkuun vasta osallistuttuaan e-kirjojen kirjoituskurssille. Kirjoittaminen on aina kiinnostanut häntä, ja tässä on lopputulos. Salomaa on ollut alalla jo seitsemän vuotta, joten kokemusta on kertynyt reilusti. Kirjan tavoitteena on jakaa Salomaalle kertynyttä hiljaista tietoa, jotta muutkin […]

Hakukonenäkyvyys

1.7.2014

Suomalaisen B2C-verkkokaupan mahdollisuudet kansainvälistyä: Viisi kriittistä menestystekijää kertoo, onnistutko vai et.

Kuluttajille suunnattu kansainväinen verkkokauppa on rajusti kilpailtua, olipa tuote- tai palvelusegmentti mikä hyvänsä. Menestys vaatii kovaa työtä ja ripauksen onneakin. Voittajia ei voi tietää ennalta, mutta voit ennustaa onnistumisen todennäköisyyttä viiden kriittisen menestystekijän kautta. 1. Valittu strategia: Onko yrityksellä strategia, jolla ylipäätään on mahdollisuus menestyä? Suomi on pieni kotimarkkina. Täällä on vaikea kasvattaa volyymeja, joilla […]

Verkkokauppa

21.5.2014

Pingviini tulee – oletko valmis?

Puolen vuoden välein on se hetki, kun kaikki sivustojen ylläpitäjät jännittävät, mitä uudet Googlen Penguin algoritmipäivitykset tuovat tullessaan. Välillä päivitykset johtavat siihen, että ulkoisten linkkien arvo laskee. Joskus kyse on taas sisäisten linkkien ankkuriteksteistä. Nyt Google on jälleen nostanut hihansa ylös ja valmistautuu vaivihkaa uuden algoritmipäivityksen julkaisuun. Tällä kertaa tulossa on Penguin 3.0 päivitys, joka […]

Hakukonenäkyvyys

18.3.2014

Näkymättömät verkkostrategiat

Tuoreen Verkkokauppatilaston mukaan verkkokauppa kasvoi vuonna 2013 yli 10,5 miljardiin euroon. Verkkokaupan kasvu ei yltänyt aiempien vuosien kasvulukemiin, mutta 8,7 %:n kasvu on silti erinomainen suoritus vuonna, jolloin vähittäiskaupan myynti kokonaisuudessaan vähintäänkin takerteli. Ei ole ehkä sattumaa, että kelpo kasvusta huolimatta suomalainen keskustelu verkkokaupasta päätyy usein samanlaiseen lopputulokseen kuin keskustelu kotimaisesta huippu-urheilusta: suomalaiset tekevät liian […]

Digitaalinen markkinointi

21.1.2014

Avainsanat 100 % (not provided) – kuinkas sitten kävikään?

Hakukoneoptimoinnin maailmassa kuohahti lähes puolisen vuotta sitten, kun Google otti käyttöön kaikkien avainsanojen salauksen alkusyksystä 2013. Tämä tarkoittaa sitä, että Google Analyticsin kävijäseurannasta ei enää näe, mitä avainsanoja käyttäjät ovat hakeneet Googlella ja sen jälkeen päätyneet sivustollesi hakutulosten kautta. Mitä tämä merkitsee? Onko hakukoneoptimointi taas/vihdoin kuollut?

Hakukonenäkyvyys

12.11.2013

Saisiko olla hidas verkkokauppa?

Jo vuosia on ollut nähtävissä hitauden nousu vastaliikkeenä hektiselle ja kiireiselle maailmalle. Hidastaminen tai hitausliike (slow movement) ilmenee monella elämän alalla, tunnetuimpana ehkä slow food -liike pikaruokakulttuuria vastaan. Muita esimerkkejä ovat hitaat kaupungit, Helsingin Sanomien Hitaat-artikkelit ja hitaan vanhemmuuden liike, joka on rantautunut Suomeenkin. Hitaudesta puhutaan yllättäen tavoiteltavana ominaisuutena myös verkkokauppojen kohdalla. Tällöin viitataan  sisällön […]

Verkkopalvelun kehittäminen

8.11.2013

Vain yksi kysymys sisältöstrategian pohjaksi: miksi?

Miksi? – Tämä on usein vaikein kysymys verkkosisältöjen ylläpitäjille. Miksi teillä on verkkosivusto? Siihen ei yleensä osata vastata.

Inbound

5.11.2013

Tunnistatko nämä neljä ongelmaa sivustollasi?

Verkkopalveluiden parissa työskentelevät eivät ole voineet välttyä jatkuvan kehittämisen idealta. Se on vaihe, joka alkaa liukuvana jatkumona suunnittelun ja ensimmäisen julkaistun version toteutuksen jälkeen. Tässä verkkopalvelun elämänkaaren vaiheessa punnitaan mahdolliset suunnittelu- ja toteutusvaiheen aikana tapahtuneet virhearvioinnit. Näistä virheistä sivustojen ylläpitäjät saavat usein kerätä satoa vuosia sen jälkeen kun graafikot, koodarit ja käyttöliittymäsuunnittelijat eivät enää edes […]

Verkkopalvelun kehittäminen

27.10.2013

Rich Snippet ja jäsennellyt tiedot

Rich Snippet ei ole uusi asia. Haluan silti muistuttaa sinua tästä, koska minulla on syytä epäillä että asia ei ole verkkopalvelusi osalta kunnossa. Jos tämä asia on kunnossa niin onnittelut, jos ei niin verkkopalveluasi ei ehkä hoideta riittävällä intohimolla ja oikealla aseenteella. Googlen tuorein algoritmi päivitys Hummingbird liittyy myös keskeisesti Rich Snippeteihin ja jäsenneltyyn tietoon. […]

Hakukonenäkyvyys