Antti Siitonen 12.2.2024

Digital Marketing Act ja Consent Mode V2

Consent Mode on epäilemättä digimarkkinointialan kuumin puheenaihe alkuvuodesta 2024 ja varmasti aivan syystä. Tämä on – toki pienemmässä mittakaavassa – verrattavissa Universal Analyticsin elinkaaren loppumiseen. Silloin, kuten nytkin, moni digimarkkinoija joutuu pohtimaan että mitä tämä oikeastaan tarkoittaa ja miten tähän kuuluisi reagoida. 31.1.2024 järjestetyssä webinaarissa käsittelin jo tätä aihetta ja lupaukseni mukaisesti pöyhin tässä artikkelissa […]

Uusimmat kirjoitukset

Selaa kirjoituksia aiheittain

6.4.2017

Personoitu johtaminen säästää aikaa ja resursseja

Tulos sai viime vuoden lopulla hienon mahdollisuuden lähteä mukaan Euroopan parhaana työpaikkana palkitun ohjelmistoyritys Vincitin Leadership as a Service (LaaS) -palvelun demoon. Tuloksen lisäksi mukana demossa oli myös muita organisaatioita eri toimialoilta. LaaS ehdittiin ottaa kuitenkin Tuloksessa ensimmäisenä Suomessa käyttöön heti Vincitin jälkeen. Mitään takeita LaaSin toimimisesta ei ollut. Otimme siis rohkean askeleen kohti tuntematonta. Mitä […]

Liiketoiminnan johtaminen

28.3.2017

"Älä palvele niin kuin haluaisit itseäsi palveltavan"

Tänä päivänä globaalilla pelikentällä pärjääminen ja vastaaminen asiakkaiden kasvaviin odotuksiin vaativat asiakaslähtöistä tekemistä. Tulevaisuuden menestyjiä ovat yritykset, jotka laittavat asiakkaan ykköseksi. Parempaan asiakaskokemukseen pääsee oivaltamalla, mitä asiakkaat haluavat saavuttaa ollessaan vuorovaikutuksissa brändisi kanssa.Internet on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä radikaalisti. Suomalaisista 35-45 vuotiaista yli 95 % käyttää nettiä kolmanneksi eniten tavaroita ja palveluita koskevaan tiedon etsintään pankkiasioiden hoidon […]

Asiakaskokemus

24.3.2017

Tehosta verkkokauppasi myyntiä konversio-optimoinnilla!

Konversio-optimointi on perustavanlaatuinen osa niin ison kuin pienenkin verkkokaupan liiketoimintaa, toteaa Jaakko Knuutila, Tuloksen konversio-optimointiguru Paytrailin webinaarissaan. Katso webinaari ja kommentoi, oletko samaa mieltä! Mikäli webinaari herätti kysymyksiä tai haluat keskustella lisää konversio-optimoinnista ota yhteyttä.

Verkkopalvelun kehittäminen

7.2.2017

Kansainväliset konseptit – avain menestykseen

Globaali ympäristö avaa erinomaiset mahdollisuudet saavuttaa valtavat asiakasmäärät sekä parhaassa mahdollisessa tapauksessa kasvaa kansainvälisesti menestyväksi yritykseksi!Työskenneltyäni koko työurani kansainvälisten sekä kotimaisten ketjujen kanssa olen huomannut, että kansainvälisesti menestyvien ketjujen toimintamallit ovat hyvin samankaltaisia. Seuraavat 10 teesiä sisältävät keskeisiä asioita, jotka ovat merkittävässä roolissa kansainvälisten menestystarinoiden onnistumiseksi!   1 Tunne asiakas Liiketoiminnalla on mahdollisuudet menestyä ja kasvaa vain, jos se saavuttaa […]

Kansainvälistyminen

28.10.2016

Kaikki irti sisäisestä hausta – iSEO (Internal Search Engine Optimization)

Miksi optimoida sisäistä hakua? Sisäistä hakua käyttää jopa 30-45 % vierailijoista. Käyttäjät ovat tottuneet googlettelemaan ja käyttämään hakua. Suurin osa verkkosivuston vierailijoista tulee käyttämällä hakua, joten on siis luonnollista, että he käyttävät sivuston sisäistä hakua, elleivät löydä heti etsimäänsä tietoa. Kannattaa jopa kannustaa sivustohaun käyttöön. Hakua käyttävät vierailijat konvertoivat jopa 5x tehokkaammin. Hakua käyttävät henkilöt […]

Analytiikka

26.10.2016

Mihin tämä maailma on menossa? 6 asiaa, jotka muuttuvat 10 vuoden sisällä.

Vierailin Pubcon 2016 markkinointikonferenssissa Las Vegasissa lokakuun alkupuolella. Tapahtuma oli tuttuun tapaan erinomaisesti toteutettu. Uutta tietoa ja oppia tuli sisäistettyä roppakaupalla. Vaikka suurin osa puheenvuoroista koskikin mitattavaa digimarkkinointia, löytyi muutamia toistuvia aiheita, jotka olivat läsnä riippumatta käsiteltävästä kanavasta. Yksi näistä teemoista oli milleniaalien ostokäyttäytyminen, josta onkin puhuttu jo muutamia vuosia. Miten yritysten tulisi muokata markkinointiaan […]

Uutiset

14.10.2016

Brand Lift mittaa digitaaliset brändikampanjat

Youtube- ja Facebook-mainontaa tehdessä on hyvä luopua heti hakumainonnan mittaustavoista, jossa klikit ja konversiot ovat pääroolissa. AdWeekin mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa 90 prosenttia käyttäjistä, jotka näkivät Facebook-mainoksen ja sen jälkeen tekivät ostoksen, ei klikannut ko. mainosta. Tällöin mainos ei saanut ansaitsemaansa arvostusta klikkipohjaisessa mittauksessa. Google ja Facebook ovat luoneet näistä lähtökohdista brändimainonnan mittaustyökaluksi Brand Lift -tutkimukset. […]

Sosiaalinen media

23.9.2016

3+1 asiaa, joista tunnistat luotettavan mainoskumppanin

1. Onko sinulla pääsy mainostilillenne? Vaikka et ehtisi tai osaisi käydä katsomassa, miltä mainostileillänne näyttää, on ensisijaisen tärkeää, että sinulla on siihen mahdollisuus. Kumppaninne on antanut sinulle tunnukset AdWords– ja Facebook-mainostileillenne.Jos sinulle ei ole annettu tunnuksia ja kumppanisi kieltäytyy antamasta niitä, hälytyskellojen pitäisi soida. Olen kuullut monia syitä, miksi toinen kumppani on kieltäytynyt antamasta tunnuksia […]

Hakukonenäkyvyys

31.8.2016

Kun analytiikka ei riitä

Suuri osa digitaalisten palvelujen kehittäjistä seuraa ja hyödyntää web-analytiikkaa, mikä on upea parannus vielä muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen. Web-analytiikka auttaa käsittämään asiakkaiden käyttäytymistä verkossa. Se ei kuitenkin riitä, kun haluamme todella ymmärtää asiakasta. Asiakkaan ymmärtämiseksi täytyy tuntea hänen tarpeensa. Mitä asiakas haluaa, mikä häntä motivoi? Miksi hän tekee niinkuin tekee?Digitaalisuuden myötä asiakkaiden palveleminen on yhä […]

Asiakaskokemus

24.8.2016

Parempi käyttökokemus analytiikan avulla

Miksi web-analytiikka ja käyttökokemus ovat hyvä pari? Käyttökokemukseen liittyvien ongelmien tunnistamiseen ja ratkaisemiseen tarvitaan tietoa useista lähteistä. Kolme tavallisinta ovat käyttäjätestaus, kyselyt ja kävijäseurannan data. Google Analytics auttaa siis tunnistamaan ongelman, ja käyttäjätutkimus selittää, mistä on kysymys. Esimerkiksi jos sivulla X käyneiden käyttäjien konversioprosentti on huomattavasti alhaisempi verrattuna käyttäjiin, jotka etenivät kohti ostotapahtumaa muiden sivujen […]

Analytiikka