Antti Siitonen 12.2.2024

Digital Marketing Act ja Consent Mode V2

Consent Mode on epäilemättä digimarkkinointialan kuumin puheenaihe alkuvuodesta 2024 ja varmasti aivan syystä. Tämä on – toki pienemmässä mittakaavassa – verrattavissa Universal Analyticsin elinkaaren loppumiseen. Silloin, kuten nytkin, moni digimarkkinoija joutuu pohtimaan että mitä tämä oikeastaan tarkoittaa ja miten tähän kuuluisi reagoida. 31.1.2024 järjestetyssä webinaarissa käsittelin jo tätä aihetta ja lupaukseni mukaisesti pöyhin tässä artikkelissa […]

Uusimmat kirjoitukset

Selaa kirjoituksia aiheittain

26.9.2017

Mobiilimarkkinoinnin lunttilappu

Eletään aikakautta, jona kuluttaja pääsee kaiken julkaistun tiedon ja kissavideoiden äärelle vain yhdellä näppärällä ranneliikkeellä. Puhelimen käyttö internetin selaukseen ohitti pöytäkoneen globaalilla tasolla jo vuonna 2016 ja sama ilmiö lienee odottettavissa hilppasen päästä myös Suomessa. Googlen kuluttajabarometri-tilastojen mukaan puhelimella käytetään internettiä yhtä paljon tai enemmän kuin tietokoneella, useamman tunnin päivässä ja yhä useampaan eri tarkoitukseen. Mobiilia […]

Maksettu media

19.9.2017

Tekoäly tulee hakusanamainontaan – oletko valmis?

Tätä väitettä ainakin Google on rummuttanut viime aikoina. Tekoälyn ympärillä on tällä hetkellä vähän samanlaista hypeä kuin markkinoinnin automaation ympärillä oli pari vuotta sitten. Molemmat ovat hyviä työkaluja ja ne voivat tehostaa yrityksen myyntiä, mutta ne eivät lyhyellä aikavälillä vähennä resurssitarpeita tai markkinointikuluja. Päinvastoin, jotta tekoälystä saa täyden hyödyn irti, voi alkuun joutua maksamaan huomattavasti […]

Hakukonenäkyvyys

15.9.2017

Suomalaiset googlaavat palkkamurhaajaa enemmän kuin trendikkäitä B2B-sanoja

Palkkamurhaajaa googlettaessa korkeimmat hakutulokset ovat lehtiartikkeleita vanhoihin palkkamurhiin liittyen sekä keskustelupalsta murha.info:n aktiivisia keskusteluja aiemmista rikoksista. Murha.info on kenties Suomen suosituin keskustelupalsta. Suosituimmuudesta kertoo esimerkiksi se, että murha.info-keskustelupalstaa haetaan Googlessa kuukausittain yli 90 000 kertaa – lähes kolme kertaa niin paljon kuin suomi24.fi- ja viisi kertaa niin paljon kuin vauva.fi-palstaa.Palkkamurhaaja-haku on yli kolmekymmentä kertaa suositumpi […]

Hakukonenäkyvyys

11.9.2017

Asiakassilmälasit päähän hyvä johtaja – 3 työkalua asiakaslähtöisyyden edistämiseen

Mandaatti asiakaslähtöisyyteen ja sen läpivientiin on johdon käsissä. Kun asiakaskokemus on kirjattu strategiaan, vaatii se pitkäaikaista – oikeastaan jatkuvaa – tahtotilaa ja muutosjohtamista. Yrityksen johdolla täytyy olla halu asettaa asiakassilmälasit päähän kerta toisensa jälkeen.Juopa strategiaan kirjatun sanan ja päivittäisen tekemisen välillä on tapaamani noin sadan yritysjohtajan tapaamisen perusteella leveä – ja siksi se vaatii erilaisia […]

Liiketoiminnan johtaminen

25.8.2017

Digitaalinen PR — Google-näkyvyyden superfood

Digitaalinen PR: perusteet Digitaalinen PR tarkoittaa esimerkiksi kampanjaa, jossa laadukkaalla digitaalisella sisällöllä tavoitellaan samoja asioita kuin perinteisessä PR:ssä. Tavoitteena on tehdä yrityksestä ja sen tuotteista aiempaa tunnetumpia ja lisätä ihmisten myönteistä suhtautumista niihin. Digitaalisella PR:llä saavutetaan kuitenkin usein paljon, paljon enemmän. Kun tällainen kampanja onnistuu, yhdellä sisältösivulla saadaan mediajulkisuuden ja sosiaalisen median näkyvyyden lisäksi myös […]

Hakukonenäkyvyys

7.8.2017

Ylivertainen myynti- ja markkinointikanava nopeisiin tuloksiin

Olen tehnyt menestyksellistä suoramarkkinointia yli 25 vuotta ja tehokasta maailmanlaajuista Google AdWords hakusanamainontaa lähes 10 vuotta (LinkedIn-profiilini). Auditoin ja rakennan hakusanatilejä. Koulutan ja autan päättäjiä, digitaalisten palvelujen ostajia ja hakukonemainonnan tekijöitä Tuloksen koulutuksissa.Menestyksellinen hakusanamainonta vaatii paljon osaamista, kokemusta ja jatkuvaa opiskelua. Ala kehittyy erittäin nopeasti.  Siksi en suosittele hakusanamainonnan aloittamista ilman huolellista valmistautumista ja opiskelua […]

Hakukonenäkyvyys

25.7.2017

Suomalaiset kysyvät Googlelta apua laihdutukseen ja pariutumiseen

Kirjoitetut Google-haut ovat usein lyhyehköjä 1-3 sanan hakuja, mutta äänihakuja tehdessään ihmiset sanelevat helposti kokonaisia lauseita ja erityisen usein kysymyksiä. Yhdysvalloissa ”how to” -muotoiset Google-haut lisääntyivät vuoden 2016 aikana peräti 75 %, ja samanlainen trendi lienee ajankohtainen myös Suomessa.Keräsin pienen tutkimusaineiston Google-hauista, joiden ensimmäinen sana on kysymyssana (mikä, miksi, kuka, jne). Heinäkuun lopun kunniaksi otin […]

Hakukonenäkyvyys

30.5.2017

Yritysjohtaja, tiedätkö mikä on yrityksesi markkinaosuus verkossa?

Kuitenkin tänä päivänä 60 – 90 prosenttia ostopolusta on kuljettu siinä vaiheessa, kun otetaan yhteyttä yritykseen (1). Toisin sanoen, suurin osa tiedon etsimisestä, suositteluiden kysymisestä ja vertailusta tehdään muualla kuin yrityksen omilla verkkosivuilla tai muussa kontaktissa yritykseen. Siksi verkkopresenssi on tärkeää – ja oleminen nimenomaan siellä, missä yritykselle oikeat asiakkaat liikkuvat. Lyhyesti: jos et ole […]

Liiketoiminnan johtaminen

24.4.2017

Ensimmäinen kuukausi Tuloksella

Jokaisella on oma ”tonttinsa” hoidettavanaan, mutta apua saa tarvittaessa ympäri taloa. Esimerkiksi myynnin puolelta löytyy yllättäen taitava copywriter ja kuvien käsittelyyn saa apua useammastakin tiimistä. Erilaisista liiketoiminta-alueista vastaavat tiimit eivät myöskään istu omissa ryhmissään, vaan eri alueiden asiantuntijat työskentelevät suloisessa sekamelskassa eri puolilla toimistoa, istumapaikkansa saa myös valita vaikka taukotilan sohvalta, jos joskus siltä tuntuu. […]

Tulos työpaikkana

12.4.2017

Älä lankea spammiin

Viesti on kohtuullisen hyvää suomea muutamaa kirjoitusvirhettä lukuun ottamatta, joten siitä huolimatta, että ainakin näemmä Gmailin filtterit tunnistivat sen roskapostiksi, saattaa moni langeta viestin ansaan eli klikkaamaan linkkiä. Lisäksi viesti näyttää tulevan aivan asiallisesti osoitteesta noreply@pankki.fi (vaikka tämä oikeastaan onkin todella huono lähettäjäosoite, mutta siitä toisen kerran) ja allekirjoittajana on kyseisen pankin Asiakaspalvelun Verkko-turvallisuusosasto. Joten […]

Inbound