(not provided) -avainsana kävijäseurannassa

Useimpien sivustojen kävijäseurantaan on viime kuukausien aikana ilmestynyt kummallinen (not provided) -avainsana, jonka kautta sisääntulevan liikenteen osuus tuntuu vain kasvavan. Lokakuussa (not provided) -klikkejä saattoi olla vilkkaasti liikennöidyllä sivustolla satoja, marraskuussa jo tuhansia. Kasvu on jatkuvaa.
Lokakuussa 2011 Google julkaisi päivityksen, jossa avainsanadataa ei julkaista mikäli käyttäjä on kirjautunut sisään Googlen palveluihin, joita ovat esimerkiksi Google+ ja Gmail. Sisäänkirjautuneiden käyttäjien haut niputetaan kävijäseurannassa kylmästi (not provided) -avainsanan alle. Teknisesti tämä johtuu siitä, että sisäänkirjautuneiden käyttäjien haut tehdään salatun yhteyden kautta. Päivitys siis vaikuttaa myös muihin kävijäseurantatyökaluihin kuin Google Analyticsiin.

(not provided) -avainsana Google Analyticsissä

(not provided) -avainsanojen kasvu on kiihtyvää.

Google perustelee päivitystään yksityisyyssuojan kehittämisellä. Luonnollisesti päivitys parantaa kirjautuneiden käyttäjien yksityisyyttä, mutta toisaalta AdWords -mainoksia klikatessa samaa ilmiötä ei tapahdu. Google tarjoaa mainostajille edelleen saman datan kuin aikaisemmin, mutta luonnollisen liikenteen ja sitä kautta hakukoneoptimoinnin tulosten seurantaa se vaikeuttaa.
Yhtenä motiivina varmasti on siis myös raha ja hakukoneoptimointiin käytettävien varojen suuntaaminen AdWords-mainontaan. Mutta onko päivityksen vaikutukset mietitty pitkällä tähtämeillä?
Hakukoneoptimoinnin oikeaoppisen tekemisen tarkoituksena on tarjota kävijöille oikeaa, hakua vastaavaa tietoa. Nyt sivujen kehittäjät ja hakukoneoptimoijat eivät voi yhtä tehokkaasti kehittää sivustoaan vastaamaan paremmin hakuihin. Tämän kautta sisällön laadun hakukoneissa voidaan olettaa jopa huonontuvan.
Vaikutukset ovat nähtävillä jo Suomessakin. Avainsanojen kokonaismäärä ja yksittäisten avainsanojen klikkausmäärät ovat tippuneet merkittävästi varsinkin suurilla sivustoilla. (not provided) on useammalla sivustolla avainsanojen TOP3:ssa. Google+:n mahdollinen yleistyminen tekee tilanteesta entistä tukalamman kaikille jotka ovat kiinnostuneita verkkoliiketoimintansa kehittämisestä kävijäseurannan avulla.
Google oletti, että (not provided) -avainsana ei valtaisi yli 10% avainsanoista, mutta suurempiakin lukemia on havaittu. Lisää havainnoista voit lukea SEOmozin artikkelista.
Mitkä ovat sinun kokemuksesi (not provided) -päivityksestä ja spekulaatiosi sen perimmäisistä syistä?

Loppukevennys:
jos haluat monetisoida menetyksesi avainsanoissa, (not provided) -avainsanalla tehdään Googlessa todella paljon hakuja. Luo MFA (made for advertising) -sivu optimoituna avainsanalle (not provided) ja konversio on taattu!

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio