Multi-Channel Funnel neuvoo: lisää AdWords budjettia!

Google julkaisi elokuussa kävijäseurantatyökaluunsa erittäin mielenkiintoisen lisäyksen: monikanavaiset kanavat (eng. Multi-channel funnel). Työkalun tarkoitus on kertoa Analyticisn käyttäjälle, millä tavalla eri liikenteen lähteet vaikuttavat mitattujen tavoitteiden tai verkkokaupan tuottoon.
Eritoten (ppc-tekijän mielipide) työkalu on hyvä siihen, että nähdään, millä tavalla hakusanamainonta vaikuttaa tuloksien syntyyn ja onko mainonnasta hyötyä, vaikka raportti jostain syystä näyttäisikin pyöreää nollaa.
Monikanavaiset kanavat siis kertoo, mitkä ovat suosituimpia polkuja kanavien välillä ennen tuloksien syntymistä. Hakusanamainonnan tekijänä on erittäin hienoa nähdä kuinka suuri vaikutus mainonnalla on tuloksien syntymiseen. Tämä helpottaa raportointia ja budjetoinnin suunnittelua.

Orjallinen näkökulma lukuihin

Avustetut tulokset -sivun taulukko näyttää kuinka paljon esimerkiksi maksullinen liikenne on ollut avustamassa muita kanavia tuloksien syntymisessä. Mitä korkeampi ”avustetut tulokset / viimeiset vuorovaikutustulokset” -luku on, sitä suurempi rooli on tällä kanavalla auttavana tekijänä tuloksien synnyssä.

Google Analytics Multi-Channel Funnel
Google Analytics Multi-Channel Funnel


Google neuvoo omassa Analytics ohjeissaan seuraavasti:
Jos kanava sekä avusti että toimi viimeisenä vuorovaikutuksena tietyssä tuloksessa, kanava kirjataan suhteessa vain viime vaiheen tulokseksi, mutta ei tämän lisäksi saman tuloksen avustavaksi tulokseksi.”
Ylläolevan kuvan tapauksessahan voitaisiin ehdottomasti lisätä AdWords -budjettia, koska hakusanamainonta on avustavana kanavana jopa lähes yhtä usein kuin viimeisenä kanavana. Eli hanat auki ja rock’n’roll!

Järkiperäinen näkökulma lukuihin

Otetaanpa kuitenkin hieman takapakkia ennen pankin räjäyttämistä. Valitaan hieman lyhyempi aikaväli, ja lasketaan tuloksien määrät manuaalisesti uudestaan.
1. Katsotaan aluksi Avustetut tulokset otsikon alta miltä tulokset näyttävät

Multi-Channel Funnel - Avustetut tulokset
Multi-Channel Funnel – Avustetut tulokset


2. Tämän jälkeen katsotaan Suosituimmat tuloreitit otsikon alta, minkälaisissa tuloreiteissä hakusanamainontamme on ollut mukana

Multi-Channel Funnel - Suosituimmat tuloreitit
Multi-Channel Funnel – Suosituimmat tuloreitit


Kun lasketaan manuaalisesti yllä olevasta kuvasta hakusanamainonnan avustavat tulokset ja viimeisen vuorovaikutuksen tulokset, ovat luvut seuraavat:

  • Avustetut tulokset: 2
  • Viimeisen vuorovaikutuksen tulokset: 17

Mutta hetkinen… Googlen ohjeissa lukee, että mikäli sama kanava esiintyy auttavana ja viimeisenä vuorovaikutuksena, lasketaan se vain viimeisen vuorovaikutuksen arvoon. Jos kuitenkin hakusanamainonnan tulokset lasketaan sekä auttavasta että viimeisestä vuorovaikutuksesta, on tuloksia yhteensä 17.
Yllä olevan esimerkin mukaisesti voisin ehkä suositellakin asiakkaalleni suurempaa panostusta hakusanamainontaan, koska mainonta näyttää olevan mukana myös auttavana kanavana tuloksien synnyssä. Se ei kuitenkaan ole niin suuressa osassa kuin multi-channel funnel antaa ymmärtää.
Todellisuudessa siis – ainakin tällä hetkellä – näyttää siltä, että mikäli kanava on kaksi tai useamman kerran tuloreitissä mukana, tulee se näkymään niin avustavana kuin viimeisenä vuorovaikutuksena.
Mikäli siis käytät monikanavaisia kanavia mm. hakusanamainonnan ohjaajana, olet oikeilla jäljillä. Jos kuitenkin orjallisesti seuraat lukuja, saatat lapioida AdWords budjettia kaivoon. Ota siis yhteyttä hakusanamainontasi tekijään, ja kysy häneltä missä mennään monikanavaisten kanavien tuloksissa – todellisuudessa.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio