Miten saadaan aikaan kiipeävä käppyrä?

Olen tehnyt nelisen kuukautta töitä erään asiakkaan kanssa, ja olemme saaneet sivustolla aikaan 1821 prosentin kasvun maksuttomassa liikenteessä (maksuton hakukoneliikenne poislukien yrityksen brändisanat, 12/10 vrt. 09/10) hakukoneoptimoinnilla.
Maksuttoman liikenteen osuus oli syyskuussa 5 prosenttia, kun joulukuussa se  toi jo 37 prosenttia sivuston kaikesta liikenteestä.


Kuvakaappaus Google Analyticsista, orgaanisen liikenteen kehitys 1.9.-31.12.2010.

Miten tällainen kasvu saadaan?

Asiakkaan asenne saa aikaan sen. Paljon on nimittäin kiinni siitä, miten asiakkaalla suhtaudutaan hakukoneoptimointiin ja miten tärkeänä markkinointikeinona se nähdään. Tässä kyseisessä yrityksessä optimointia tekevä tiimi on kolmihenkinen, joista 1,5 henkilöä varsinaisesti toteuttaa asioita, muiden töiden ohella. He kaikki, tekijästä johtajaan, ovat innostuneita, kiinnostuneita sekä motivoituneita jahtaamaan tuloksia. Lisäksi luotamme toisiimme puolin ja toisin.
Kokemuksen perusteella voin sanoa, että tällainen asiakas saa isoimpia kasvulukuja aikaan:

  • Hakukoneoptimoinnin edistäminen on yhden henkilön vastuulla organisaatiossa. Hän on hyvä ”sisäinen myyjä”.
  • Optimointiin on allokoitu niin rahallisia kuin henkilöresursseja.
    Tämä ei tarkoita sitä, että tarvitsee paljon rahaa ja kokonaisen tiimin, vaan esimerkiksi markkinointihenkilö varaa itselleen tietyn ajan kuukausittain optimoinnin toteuttamiseen tai sen eteenpäin viemiseen.
  • Henkilöt ovat innostuneita ja kiinnostuneita, mikä näkyy siten että asiat saadaan aikaiseksi – ja usein ajallaan.
  • Asiakas luottaa tekemiseemme ja siihen, että tuloksia syntyy. Jatkuva asiakassuhteen kyseenalaistaminen puolin ja toisin vie energiaa itse tekemiseltä.
  • Optimointiin on resursoitu pitkällä aikajänteellä. Hakukoneoptimointi ei ole projekti vaan prosessi.

Mitä itse toivot optimoivalta toimistolta? Jätä kommenttisi alle.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio