Miten mitata brändimarkkinointia Facebookissa?
Hartwallin olutbrändille, Lahden Erikoiselle, toteutettiin strateginen tutkimus Facebook- ja Instagram-mainonnassa. Hypoteesi oli, että oluen nesteen näyttäminen mainosmateriaalissa tuo lisäarvoa verrattuna perinteisen tölkin näyttämiseen.
Brändimarkkinoinnin mittauksen keinot
Kaikki lähti selkeästä hypoteesistä, joka pyrittiin jalkauttamaan digitaalisen markkinoinnin kontekstiin. Parhaaksi tavaksi muodostui Facebookin tarjoama Brand Lift Study, josta hyödynnettiin Multi-Cell-versiota. Multi-Cell-versio loi monien varianttien samanaikaisen testausmahdollisuutensa ansiosta selkeän mitattavuuden brändimainontaan. Ilman tätä versiota Brand Lift Studysta emme olisi voineet validoida hypoteesiä eikä siten vetää tavoiteltuja johtopäätöksiä.
Brändimarkkinoinnin mittauksen tulokset
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että strategia, jossa näytettiin sekä tölkkiä että nestettä, tuotti huomattavasti paremman viestin muistettavuuden, brändin tunnettuuden sekä ostoaikeen kasvun tilastollisesti merkitsevin tuloksin.
Tärkeimpänä oppina itse konkreettisten tulosten lisäksi oli, että asiakkaan hypoteesi vietiin käytännön tasolle ja se validoitiin selkeällä tavalla. Tämän lisäksi vaadittiin rohkeutta uudenlaiseen testaamiseen, joka mahdollisti selkeän strategisen näkemyksen tulevaan. Datalla voi parantaa myös brändimainontaa.
Voit ladata Case Studyn tutkimuksesta ja sen tuloksista alta: