Sofie Segercrantz 17.6.2020

Mitä on Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta?

Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta perustuu siihen, että Googlen algoritmi indeksoi sivuston sisältöä ja osaa yhdistää sisällön hakukoneessa tehtäviin hakuihin. Mainosmuoto on siis eräänlainen välimuoto hakusanamainonnan ja orgaanisten hakutulosten välillä, jossa kohdentaminen ja mainoksen luonti tapahtuu suurilta osin automaattisesti, mutta klikeistä maksetaan ja näkyvyydessä kilpaillaan mainoshuutokaupassa. Varsinainen mainoskin on puoliksi automatisoitu ja puoliksi manuaalisesti tuotettu.

Oikein tehtynä dynaamisen mainoksen erottaminen tavallisesta hakumainoksesta on hankalaa. Yksi harvoja vihjeitä on, että mainoksen otsikossa tarjottu tuote vastaa tarkasti hakuun, mutta muu mainosteksti on geneerinen, kuten Storytelin mainos alla olevassa esimerkissä.

Toinen tapa tunnistaa dynaamisen hakumainoksen perinteisestä on verrata mainoksen otsikkoa orgaaniseen hakutulokseen. Jos ne on samannäköiset, on todennäköistä, että kyse on dynaamisesta mainoksesta.

Dynaamisen mainosmuodon hyödyt ovat tehokkuus, skaalautuvuus ja osuvuus. Säästämme aikaa ja vaivaa, kun meidän ei tarvitse luoda jokaiselle tuotteelle ja haulle omaa mainontaa. Dynaaminen mainonta voi myös olla oiva paikka aloittaa hakusanamainonnan tekeminen, sillä dynaamisen mainoksen luonti on nopeaa ja voit sisällyttää vaikka koko sivuston kaikki sivut siihen. Mainonta on myös erittäin osuvaa, koska Googlen algoritmi valitsee sivustolta haulle parhaimman ja tarkimman laskeutumissivun.

Dynaaminen mainonta on helpoimpia tapoja sisällyttää kaikki yrityksen tuotteet tai palvelut mainontaan, kustannustehokkaasti. Suosin itse dynaamista mainontaa juuri näistä syistä. Samasta syystä olen myös vuosien varrella tehnyt lukuisia mokia ja törmännyt moneen haasteeseen dynaamisten hakusanamainoksien kanssa. Tässä listauksessani on suurimmat haasteet dynaamisen hakusanamainonnan onnistumiselle.

1. Sivustolla ei riittävästi tekstisisältöä

Jos sivustolla ei ole tekstisisältöä, dynaaminen hakusanamainonta ei toimi, sillä silloin Googlella ei ole mitään, jolla yhdistää hakukoneessa tapahtuvat haut sivustoon. Tässä kohtaa dynaamisen mainonnan kanssa käy yleensä niin että mainokset eivät juurikaan saa näyttöjä. Tästä syystä dynaaminen mainonta toimii parhaiten, kun sivuston kehitykseen ja sisältöä yrityksestä ja myytävästä tuotteesta on riittävästi.

2. Sivuston url-rakenne ei tue dynaamista mainontaa

Dynaamisessa hakusanamainonnassa on mahdollista rajata mainontaa koskemaan vain osa sivustoa, ja yksi tapa on käyttää url-osoitetta. Luotettavin tapa rajata dynaamisen mainonnan pelikenttää onkin valita vaan ne osuudet sivustosta, jossa löytyy mainostettavia tuotteita tai palveluita, esimerkiksi /tuotteet/, /kategoria/ tai /palvelut/. Kuitenkin, jos sivuston rakenne ei ole selkeästi strukturoitu, vaan url-rakenne on vähän miten sattuu, tämä saattaa olla vaikeaa tai jopa mahdotonta.

3. Sivustoa ei päivitetä riittävän usein

Dynaamisesta mainonnasta tulee helposti rahareikä, jos sivustoa ei päivitetä riittävän aktiivisesti ja sivustolta ei poisteta vanhentuneita sivuja. Tämä on ongelma, johon olen törmännyt verkkokaupoissa loppuunmyytyjen tuotteiden osalta, mutta myös palveluorganisaatioissa, jossa esim. asiantuntijasivuilta ei ole poistettu entisiä työntekijöitä. Tällaiset sivut on mahdollista rajata pois, jos sivulla on esimerkiksi merkintä että tuote on loppuunmyyty, mutta tarkin tapa on poistaa sivut näkyvistä kokonaan. Mikäli vanhentuneita sivuja jää elämään sivustolle, on mahdollista että markkinointibudjettia valuu hukkaan ja asiakaskokemus kärsii, kun mainoksen kautta sivustolle tullut hakija ei löydäkään etsimänsä ja todennäköisesti poistuu sivustolta.

4. Sivustolla on monipuolisesti sisältöjä

Dynaaminen mainonta saattaa myös vaikeutua, jos sivustolta löytyy paljon erilaista sisältöä. Asiakastarinat, case-esittelyt, tuotteiden asennusoppaat ja uutiset voivat vahingossa päätyä mukaan mainonnan piiriin ja saada aikaaan ”mielenkiintoisia” mainoksia. Tästä tulee erityisesti ongelma jos sivuston url-rakenne on puutteellinen, sillä silloin voi olla mahdotonta rajata mainonta koskemaan vaan tuote- tai palvelusivuja. Esimerkki omasta historiasta oli kun vakuutusyhtiön mainos alkoi keräämään näyttöjä ”sählymaila”-hauilla, kun vakuutustuotteen yhteydessä oli avattu esimerkein millaisia tapaturmia vakuutus korvaa.

5. Sivuston titlet eivät ole optimoituja

Google poimii mainokseen otsikoksi laskeutumissivun title. Tämä on hyvä asia, kun titlet ovat selkeitä, kuvaavia ja myyviä, mutta huonompi asia jos sivuston titlet ovat vähän mitä sattuu.

Yhteenvetona voidaan todeta, että dynaaminen hakusanamainonta on tehokkaimmillaan, kun sivusto on hakukoneystävällinen ja sitä ylläpidetään aktiivisesti. Dynaaminen hakumainonta vaatii myös seurantaa ja kehittämistä, jotta tunnistetaan yllä mainitut ongelmat ja voidaan taklata ne. Mietityttääkö digimainontanne teho? Ota yhteyttä niin autamme!

Sofie Segercrantz

Team Lead and Senior Paid Search & Social Media Consultant

Sofie tuli Tulokselle trainee-ohjelman kautta vuonna 2013 ja on kehittynyt sittemmin todelliseksi digimarkkinoinnin moniosaajaksi. Nykyään hän keskittyy Tuloksella erityisesti Google-mainontaan, web-analytiikkaan ja esimiestehtäviin.

Sofie kehittää aktiivisesti Tuloksen yhteisiä työskentelytapoja ja pitää projektit järjestyksessä. Hän on aina valmis auttamaan muita ja taitava organisoimaan työskentelyä. Sofie suhtautuu aina positiivisesti uusiin tilaisuuksiin, tehtäviin ja ihmisiin.

Sofie on lauta- ja korttipelien suuri ystävä. Lisäksi hän rentoutuu vapaa-ajallaan crossfitin, kotoilun ja ruuanlaiton merkeissä. Hän myös matkustelee aina mahdollisuuden tullen.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio