Mitä hakukoneoptimointi on?

Tämä artikkeli valottaa, millaista työtä hakukoneoptimointi on käytännössä.
Artikkelissa ei puhuta optimoinnin hyödyistä (ks. hakukoneoptimointi palvelukuvaus) eikä käytännön nikseistä (ks. tämä opas), vaan tarkoitus on oikaista harhaluuloja ja kertoa yleisellä tasolla hakukoneoptimoinnin luonteesta.
Tuloksen hakukoneoptimoinnissa taustalla on aina strateginen ajattelu ja asiakkaan liiketoimintaan tutustuminen. Usein optimaalisten taktiikoiden ja strategioiden miettimiseen menee enemmän aikaa kuin alla kuvattuihin konkreettisiin toimiin.

Mistä hakukoneoptimointi koostuu?

mita-hakukoneoptimointi-on
Hakukoneoptimointi voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen:

  1. Hakukonenäkyvyyden teknisten esteiden poistaminen.
  2. Sisällön kohdentaminen hakuihin.
  3. Suotuisan linkkiprofiilin (maineen) hankkiminen ja ylläpito.

Alla on selitetty tarkemmin mitä roolia tekniikka, sisältö ja linkit näyttelevät hakukoneoptimoinnissa.

Tekninen hakukoneoptimointi poistaa näkyvyyden esteet

Teknisen hakukoneoptimoinnin tarkoitus on poistaa näkyvyyden esteet ja jossain määrin myös painottaa valittuja sivuja.
Tekninen optimointi voi näkyä käyttäjälle asti siistimpinä URL-osoitteina ja kuvaavamman näköisinä hakutuloksina. Sillä luodaan myös edellytykset sisältöihin puuttuvalle optimoinnille ja sen tuloksellisuudelle.

Sisällön optimointi puuttuu myös näkyvään tekstiin

Usein luullaan, että hakukoneoptimointi tarkoittaa jonkinlaista teknistä suoritusta, joka tapahtuu jossakin pinnan alla, koodissa.
Hakukoneoptimoinnin hyötyjen saaminen edellyttää kuitenkin tekstisisältöä, joka tuo oikeanlaisia hakijoita.

Avainsanatutkimus paljastaa liiketoimintahyötyä tuovat sanat

Sisällön optimointi perustuu aina avainsanatutkimukseen, jossa pyritään selvittämään asiakkaita tai laatukävijöitä tuovat hakusanat ja -sanayhdistelmät.
Suomen oloissa avainsanatutkimus perustuu usein sivuston ja sen aiheen tutkimiseen sekä Google AdWords -avainsanatyökaluun, mutta apuna käytetään myös kilpailevia sivustoja, kävijätilastoja sekä hakukonesijoitusten tarkistusohjelmaa.
Parhaassa tapauksessa avainsanatutkimuksessa voidaan hyödyntää myös hakusanamainontaa, jolla testataan miten eri hakulauseilla tulevat käyttäytyvät sivustolla (ks. artikkeli ”Tiedätkö myyvät avainsanat?”).

”Meta-tiedot” eivät riitä sivujen optimoinnissa

Kun lupaavimmat sanat ja sanayhdistelmät on selvitetty, sivujen tekstejä muokataan niiden sisällyttämiseksi luontevalla tavalla. Toisinaan joudutaan kirjoittamaan täysin uusia sivuja, jotta sivusto tavoittaisi oikeat ihmiset näiden hakiessa aihepiirin sanoilla.
Kävijöille näkyvien tekstien ohessa muokataan myös parin meta-elementin sisältöä (title ja description), mutta lienee syytä korostaa että yksin näitä muokkaamalla ei yleensä saada kunnon tuloksia (sija 1.-3. Google.fissä).

Linkit ovat ääniä ”Google-demokratiassa”

Googlen menestystarinan taustalla on sen tapa hahmottaa netti demokratiana, jossa linkit ovat ääniä. Googlen nuoruudessa sivut saivat näkyvyyttä paljolti sen mukaan, miten paljon linkkejä niihin kohdistui ja millaisia sanoja linkkiteksteissä käytettiin.

Kaikki linkit eivät ole samanarvoisia

Optimoijat huomasivat nopeasti linkkien merkityksen ja pyrkivät keinotekoiseti hankkimaan niitä hakukonesijoitusten nostamiseksi. Tämä on johtanut kissa-hiiri-leikkiin, jossa Google pyrkii tunnistamaan itse järjestetyt ja ostetut linkit, jotta ne saisivat pienemmän painoarvon.

Toimitukselliset linkit ovat arvokkaimpia

Kaikkein arvokkaimpia ovat linkit, joita kehittyneet hakukoneet pitävät ”toimituksellisina”. Tällaisia arvolinkkejä voivat olla esimerkiksi suositun blogin artikkelin leipätekstissä olevat linkit.

Linkkien kokonaisuus ratkaisee

Laadukkaiden linkkien lisäksi tärkeä tekijä on sivustolle osoittavien linkkien kokonaisuus ja historia – linkkiprofiili.
Parasta on jos sivusto saa tasaiseen tahtiin toimituksellisia linkkejä, mutta seassa olevat itse hankitut hakemistolinkit eivät ole nekään pahasta.

Hakukoneoptimoinnin prosessi Tuloksella

Tyypillinen hakukoneoptimointi etenee Tuloksella seuraavassa järjestyksessä:

  1. Aloituskartoitus ja -projekti
    • Avainsanatutkimus.
    • Toimenpide-ehdotukset teknisiä muutoksia varten.
    • Teknisen ylläpitäjän toteuttamien muutosten tarkastaminen.
  2. Jatkuva kuukausittainen hakukoneoptimointi
    • Sivujen muokkaus ja kirjoittaminen avainsanatutkimuksen pohjalta.
    • Linkkien hankkiminen tai houkuttelu.
    • Hakukonenäkyvyyden tarkkailu ja tuloksista raportoiminen.

Harvinaisissa tapauksissa yllä mainitusta järjestyksestä voidaan poiketa:

  1. Jos sivusto on todettu erittäin hakukoneystävälliseksi, aloitusprojekti voidaan jättää pois ja avainsanatutkimus sisällyttää jatkuvaan palveluun.
  2. Jos sivustolla on yllin kyllin hakijaystävällistä tekstiä sekä vuosien aikana kertynyttä linkkivoimaa, optimointi voidaan toteuttaa kertaprojektina, jossa painopiste on teknisissä asioissa ja kenties koulutuksessa.

Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä, niin kerromme.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio