Miljoonan taalan markkinatietoa II: Onko Facebookista tutkimustyökaluksi?

Tammikuun alussa Toni kirjoitti mainion tekstin Miljoonan taalan markkinatietoa Facebookin tarjoamista mahdollisuuksista tehdä markkinointi- ja markkinantutkimusta. Tällä kertaa omassa kirjoituksessani en pureudu niinkään toiminnallisuuksiin ja teoriaan vaan esittelen käytännön esimerkin.
Teemme konversio-optimointia ja hakukonemainontaa luontaistuotteiden parissa toimivalla Vitaelabille ja tällä kertaa työn alla oli asiakkaamme uusi laskeutumissivu. Miten pystymme käytännössä tutkimaan nopealla aikataululla eri kuvien toimivuutta kustannustehokkaasti? Entä pystymmekö testaamaan ja valitsemaan toimivimman kuvan asiakkaamme kohderyhmän keskuudessa jo ennen varsinaisen laskeutumissivun julkaisua?
Päätimme lähestyä tätä casea Facebook-mainonnan kautta. Käytännössä loimme 4 mainoskampanjaa, joissa kaikissa oli yksi mainos kussakin. Mainokset olivat copyltään, otsikoinniltaan ja kohdistukseltaan samanlaiset. Tarkoitushan oli testata kuvan toimivuutta.
Kuvissa käytettiin Vitaelabin TV-mainoksissa käyttämiä tuttuja kasvoja. Mukana olivat Hanna-Maria Seppälä, Pertti Karppinen, Marion Rung sekä jokerina ”norjalainen metsuri”.

Mainokset pyörivät samanaikaisesti ja tutkimuksen kohteena oli mainosten klikkausprosentti kuvan ollessa ainoa muuttuja yhtälössä. Marion Rungin kuva osoittautui selkeästi suosituimmaksi ja sen pohjalta Marion valittiin laskeutumissivun päähenkilöksi.
Parhaimman klikkiprosentin saavuttaneen kuvan selvittämisen jälkeen lähdettiin suorittamaan testiä itse laskeutumissivun kanssa. Mittaaminen suoritettiin A/B split-testin avulla. Testin tuloksena Marionin kuvalla varustettu kilpaileva versio toimi 100% varmuudella alkuperäistä paremmin.
Ainiin, paljonkohan tämä kaikki maksoi ja paljonko laskeutumissivun konversio parani? Mediabudjetti oli huimat 200€ ja konversio parani vaivaiset 60 %. Tosin, ihan kaikkea konversion kasvua ei voi laittaa kuvan piikkiin muidenkin tehtyjen muutosten takia. ;)
Älä ainoastaan myy tuotteitasi ja brändiäsi Facebookissa vaan ota mainonnasta, kohdistamisesta ja datasta irti kaikki mitä voit hyödyntää muissa toimenpiteissä ja kanavissa. Opi jotain asiakkaista samalla kun esittelet itseäsi!
Tuloksella teemme konversio-optimoinnin lisäksi hakukonemainontaa ja -optimointia. Ota yhteyttä, jos kaipaat tuloksia – kanavasta riippumatta.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio