Miksi ostetut sähköpostiosoitteet tappavat sähköpostimarkkinointisi?

Kuten aikaisemmassa kirjoituksessani Hukkaatko sähköpostimarkkinoinnin tehot? kirjoitinkin, en suosittele koskaan asiakkaitamme käyttämään ostettuja osoitelistoja.

1. Osoitteistojen ajantasaisuus on huono

Olen vuosien varrella törmännyt miltei kaikkiin suomalaisiin listaa myyviin toimijoihin ja vieläkään en ole kuullut yhdeltäkään toimijalta tarpeeksi kattavaa validointiprosessia, jolla varmistetaan myytävien osoitteistojen ajantasaisuus ja relevanttius.
Onko jokin näistä yrityksistä soittanut sinulle ja varmistanut sinulta vastuualasi liittyen sinun yritykseesi ja toimenkuvaasi? Minulle ei. Osaisitko sinä arvioida, mistä kaikista asioista vastaan Tulos Helsinki Oy:ssä tittelillä ”e-mail marketing, product manager”?

2. Viestien teho kärsii

Kun lähetetään viestejä henkilöille, jotka eivät ole pyytäneet tai tilanneet viestejä, on viestien tehot auttamattomasti kateissa. Tämä aiheuttaa myös vastaanottajissa närää lähettäjää kohtaan. En ole vielä koskaan nähnyt kampanjaa, joka toimisi paremmin ostopostilistalle kuin listalle, jonka henkilöiltä on kysytty lupa lähestyä sähköpostilla.
Kun tekee tarpeeksi lähetyksiä ostetuille osoitteistoille, alkaa lähettäjän maine pikkuhiljaa huononemaan. Tämä johtuu muun muassa siitä, että vastaanottajat kieltävät tai peruuttavat uutiskirjeen tai mikä vielä pahempaa, merkitsevät sen roskapostiksi. Kun ostopostilista on jo alun alkaen ollut vanhentunut, alkavat ajan myötä viestit osua spamtrappeihin ja sitä kautta joudut blacklistoille. Spamhausin sivuilta voi seurata lähettäjien blacklistauksia.
Sähköpostimarkkinoinnissa mahdotonta tehdä hyviä tuloksia kun viestit eivät mene perille ”inboxiin”. Monesti yrityksissä tässä kohtaa aloitetaan keskustelu siitä, että sähköpostimarkkinointi on kuollut tai sisältö ei ole riittävän hyvää… Vaikka koko ongelman syy on käytetyn osoitteiston huono laatu.
Tämä on erittäin tärkeää ymmärtää, mikäli olet aloittamassa tai olet jo tehnyt markkinoinnin automaatiota. Kun rakennat markkinoinnin automaatiota ja viestit eivät mene perille, tulee automaatiosta hyvin kallis investointi.

3. Kiellettyä monissa maissa ja työkaluissa

Monissa maissa ja sähköpostimarkkinointityökaluissa ostopostilistojen käyttö on täysin kiellettyä ja laitonta. Yksikään sähköpostimarkkinointyökalua myyvä yritys, joka välittää viestien toimitettavuudesta, ei anna käyttää ostettuja sähköpostiosoitteita tuotteessaan. Esim. Mailchimp, Campaign Monitor jne.
Saat lisätietoa eri maiden käytännöistä Wikipediasta.
Tässä vielä muutamien sähköpostimarkkinoinnin työkalujen kanta asiaan:

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio